Beste Piet,
Mijn ervaring is dat het komt doordat er te veel speling op het scharniertje van het klepje zit. Het klepje gaat heen en weer bewegen en blijft hangen achter het palletje van het slot. Ik kreeg het klepje open door op de knop in de deurstijl te duwen, hierdoor beweegt het klepje zijdelings en ontstaat er meer ruimte naast het klepje in de rechter- of linker bovenhoek. Je kunt dan het klepje met een kunsstof fietsbandenlichter of schoevendraaier met een doek er omheen naar buiten wippen. Blijft het klepje nog hangen dan wat 'spelen' met de knop in de deurstijl. Je voelt dan dat de spanning op het klepje verdwijnt en openvalt.
De speling in het scharnier is een beetje te verhelpen door aan de binnenzijde de twee boogjes van het 'pianoscharniertje', aan het deel van scharnier dat aan het klepje vastzit, iets dicht te knijpen. Niet te strak want het klepje moet soepel open kunnen vallen. Als het nodig is kun je ook het slotje bijstellen door het vertikale palletje iets te verbuigen.
Groet, Koen
Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964