Ongeluk Volvo 142 (blikschade vooral spatbord, front en motorklep)

Lees meer
08-10-2021 16:29 #196050 door Silva Westera
Het moment waarvan je hoopt dat het nooit zal komen is dan toch vanochtend bij mij aangekomen. Gelukkig geen gewonden, behalve dan mijn geliefde volvo 142 dl uit 1973 en de auto die ik heb geraakt (die schade is gelukkig allemaal goed gedekt via verzekering). 

Nu heb ik, geluk bij een ongeluk, nieuwe spatborden, grille en front al liggen voor deze volvo omdat deze sws al het snelst aan vervanging toe waren kwa roest (vooral de spatborden) en dit een project is wat ik ben aan gegaan. Ik ben zelf vrij nieuw in de oldtimer wereld (dit is mijn eerste oldtimer) en gelukkig is mijn vader er al wel wat meer ervaren in (echter eigenlijk wel alleen in het technische onderhouden van deze wagens en vrij weinig ervaring in het werk aan het exterieur). We gaan zelf de nieuwe onderdelen erop zetten en proberen zo veel mogelijk zelf te repareren. 

Alle onderdelen moet ik nog kaal schuren en in primer en lak zetten (ben nu bezig met het kaalschuren, ik heb MoTip Primer gekocht en een 2K lak op kleur laten maken). Kwa het verfen van de spatborden zit ik erg te twijfelen wat te doen. Ik heb namelijk bij CROP in Rotterdam al 2K lak laten maken op een scan van een van mijn oude spatborden. Maar dit kleurscannen en verf op maat/kleur laten maken is blijkbaar nog wel lastig want ik vind het eigenlijk vies tegen vallen hoe goed de kleur lijkt op het stukje lak wat ze hebben gescanned. Dit is natuurlijk ook nog een stuk lastiger omdat de lak van mn auto ondertussen al een heel stuk is vervaagd en eerder een soort overgang van verschillende kleuren is geworden. Ik hoef mijn auto niet in concoursstaat maar vind het wel fijn om het (voor hoever ik dat zelf kan doen) in ieder geval proberen het zo mooi mogelijk te krijgen. Iemand tips of ideeën? 

Ook het monteren van de nieuwe onderdelen op de volvo zou ik graag van jullie wat meningen/tips over willen, bijvoorbeeld wat ik het beste tussen de onderdelen kan plaatsen (een strip butylband?). Ik heb het juiste haynes werkplaatshandboek gelukkig al in huis dus kan hier goed in kijken hoe het allemaal vast moet zitten en hoe hard ik alles mag aan draaien etc. 
En we moeten even gaan kijken of het ons zelf lukt om de motorklep goed genoeg uit te deuken / terug te buigen of dat ik deze ook moet vervangen.

Ik ga ondertussen zelf veel op onderzoek uit op het internet etc. Ik dacht ik deel alvast mijn eerste stadium van het bezig gaan met het repareren van mijn volvo hier omdat er hier vast ook al wel wat mensen zijn die er enige ervaring mee hebben en die misschien willen delen of mij voorderhand wat goude tips kan geven. Alvast ontzettend bedankt!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-10-2021 17:25 #196051 door 05703-dummy
Narigheid... maar het is gelukkig niet "einde auto" want als ik het zo lees gaat het allemaal weer helemaal goed komen!
Succes met de reparatie!

Als butylband geen vocht vasthoudt dan kan dat een optie zijn. En anders wellicht een duurzame kit. Behandel ook vooral de binnenzijde van de schermen goed!

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-10-2021 18:58 - 08-10-2021 19:01 #196053 door P. Hanot
Heel sneu zo schade aan je Volvo, gelukkig is het nog herstelbaar. en heb je vooral geen lichamelijke schade. (ik heb in juni  geloijkaardig meegemaakt met mijn PV)
Als je toch de spatborden eraf hebt, is het volgende het overwegen waard:
Van mijn PV544 heb ik de spatborden laten zandstralen, hitteverzinken en poedercoaten (daarna nog grondering en 2k lak erover.
De prijs voor 2 spatborden (stralen, verzinken en poedercoaten (aan 200*C  kostte mij 150 euro, daarna hoeft er ook geen zwarte prut meer tegen aan de onderzijde en blijft het zaakje beter controleerbaar.
De spatborden moesten wel ontdaan zijn van de zwarte teer voordat ik ze kon binnenleveren.
Het kost een kleine moeite, maar is het investeren waard op langere termijn.
Waar metalen onderdelen elkaar raken is een stuk binnenband van een fiets soms een uitkomst, als er tenminste geen originele rubers te vinden zijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.