Afhangen deur Combi achter

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
18-07-2021 20:08 #194908 door Daan van Oosten Slingeland
Afhangen deur Combi achter is gemaakt door Daan van Oosten Slingeland
Binnenkort ga ik een nieuwe deur in mijn Combi plaatsen, en zal deze netjes afgehangen moeten worden. Ik vroeg me af of het verstandig is dit met of juist zonder deurrubber te doen. Er zal een nieuw rubber geplaatst worden.

(Daarbij een kleine 2e vraag: heeft iemand ervaring met het kwaliteitsverschil tussen de Volvo en niet-Volvo deurrubbers uit het VKO?)

Mocht iemand nog tips hebben: altijd welkom natuurlijk!

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-07-2021 22:29 #194910 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Afhangen deur Combi achter
Op basis van mijn ervaring met mijn eigen combi zou ik het het rubber en vooral ook met glas etc doen. 
Voor het spuiten zaten de deuren echt perfect en na het spuiten ook weer.
Echter na het vullen met glas en plaatsen van de deurrubbers hingen ze niet zo mooi meer.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-07-2021 09:12 - 19-07-2021 09:12 #194912 door Zon
Beantwoord door Zon in topic Afhangen deur Combi achter
Dat van die rubbers had ik al eens eerder gehoord. De deuren zullen wel wat verder naar buiten worden gedrukt.

Ik had nog niet gehoord van die ramen: komt het door het gewicht dat ze wat gaan doorhangen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
19-07-2021 20:14 #194921 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Afhangen deur Combi achter
Bedankt voor je antwoord Lars, en ik ga er rekening mee houden.

Als ik het zo lees, is het op zich geen probleem om de deur er eerst 'kaal' in te hangen (met rubber) en het fine-tunen qua uitlijning te doen nadat het raam geplaatst is. Correct?

Heb jij bij het bevestigen van de deuren originele schroeven gebruikt, of iets met inbus oid?

Nu nog even beslissen welk rubber ik bestel.



 

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
31-10-2021 11:43 #196391 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Afhangen deur Combi achter
Ondertussen flinke stappen gezet, en gelijk maar even de linkerdeur ook flink aangepakt. Dit brengt een aantal vragen met zich mee.

1. Ik (b)leek veel geluk te hebben met het afhangen van de deur: Hij hing eigenlijk gelijk netjes op z'n plek. Echter zou ik hem graag wat meer 'naar achteren' plaatsen, wat niet mogelijk lijkt. Volgens mij zijn er geen afstelmogelijkheden in de lengterichting voor de achterdeuren van de combi, of zie ik iets over het hoofd?

2. Het viel me op dat de 'remote control' (bediening slot) van de linker en rechter deur van elkaar verschillen. De ene variant herken ik duidelijk terug in de verschillende manuals en onderdelen-boeken, de andere is me een beetje een raadsel, en voelt ook een stuk minder degelijk aan. Zie foto's:

Bekende variant:
 

Onbekende variant:
 

Doe ik er verstandig aan even op zoek te gaan naar een vervangend exemplaar voor de mij onbekende variant?


3. Om mij onduiddelijke redenen smeerde Volvo altijd een soort van strijkkit over de 4 schroeven die het raamslingermechanisme vastzetten in de deur. Is er een goede reden om dat opnieuw te doen, of is gewoon netjes geborgd terugzetten van de schroeven genoeg?

4. Weet iemand met enige zekerheid te zeggen wat het beste te doen met het afplakken van de grote gaten in de binnenkant van de deur? Ik heb dat ooit eens gedaan met een combinatie van bakpapier en duct tape, maar kan eigenlijk nergens vinden hoe dit af-fabriek werd gedaan. De asbakjes in de deurpanelen lijken ook een beetje in de weg te zitten voor het strak afplakken.

5. Een beetje tegen beter weten in: 'Vroeger' werden de lange raamgeleiders die aan de voorzijde van de achterdeuren geplaatst werden geleverd met een geklonken haakje dat in een daarvoor bedoeld slot/gleuf in de deur viel. Dit haakje bleek bij 1 van de geleiders nog aanwezig, maar uiteraard compleet verrot. Zijn er ergens nog geleiders mét haakje te krijgen, of zal ik me erbij neer moeten leggen dat het onderste deel gewoon los hangt?

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2021 11:34 #196407 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Afhangen deur Combi achter
Dag Daan, voor het stellen van de achterdeuren in de lengterichting zie je niets over het hoofd.Gelukkig wil je de deur naar achter stellen en dat kan met vulplaatjes.
Zie afbeelding van zelfgemaakte plaatjes 3 van 0,5MM en 1 van 1MM dik.
Slotbediening verschillend zou ik mij geen zorgen om maken, als het goed werkt mooi laten zitten je ziet het later toch niet meer.
Strijkkit op de schroeven is mij ook een raadsel,voor borgging ligt er origineel een borgring onder de schroef.
De grote gaten afdichten heb ik zelf gedaan met dik plastic, dit heb ik boven het gat met kit bevestigd en in het gat gehangen. Het belangrijkste is dat de afwateringsgaten onder in de deur niet verstopt zitten.
De raamgeleider met doorgeroest haakje kun je makkelijk repareren door een zelfgemaakt haakje aan de geleider te klinken.

Vriendelijke Groeten Albert. 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.