Reparatie deurvanger Katterug.

Lees meer
11-06-2021 12:15 #194441 door Simon Nijenhuis
Reparatie deurvanger Katterug. is gemaakt door Simon Nijenhuis
Tijdens de restauratie van mijn Katterug, heb ik ook de deurvanger onder handen genomen.
Mijn portier bleef namelijk niet in de uiterste stand open staan.

De deurvanger bestaat uit de platte strip die door de gleuf in je portier wordt geleid, en vervolgens via een rubber, een sluitplaat en een splitpen wordt vastgezet.

Deze platte strip is als “deurvanger “te koop.

Ik constateerde dat de deurvanger niet achter de aangebrachte ‘kerf”bleef staan.
Dat moet dan aan dat doosje met die gleuf liggen was mijn constatering.  Vervolgens het “doosje opengemaakt.
De binnenzijde bestaat uit een 4-tal bladveertjes, en 2-rolletjes.  De deurvanger loopt tussen deze rolletjes door, en de bladveertjes zorgen voor weerstand. De aangebrachte “kerf”, zorg ervoor dat de deur in de uiterste stand blijft staan, als de rolletjes gepasseerd zijn.

Wat bleek, alle 4 de bladveertjes waren gebroken.  Natuurlijk werkt dan de blokkering niet meer.
 
 

Op zoek naar het nieuwe doosje. Natuurlijk nergens te verkrijgen. Dan maar van enkele andere deuren het doosje afgehaald.
Resultaat: 4 doosjes totaal 16 bladveertjes, slechts 2 stuks heel. De rest gebroken.

Op zoek naar een bladveertje kwam ik enkele bladveren van oude deurkrukken tegen. Daar heb ik met veel geduld nieuwe bladveertjes gemaakt.
 
 


Het eindresultaat: Mijn portieren blijven weer netjes in de uiterste stand openstaan.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-06-2021 13:40 #194443 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Reparatie deurvanger Katterug.
Fantastisch gevonden!

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-08-2021 14:56 #195448 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Reparatie deurvanger Katterug.
Naar aanleiding van dit bericht heb ik de deuren van de Duett eens open gemaakt, omdat die ook niet open willen blijven staan.

En inderdaad, precies hetzelfde probleem, alle veertjes gebroken.

Hoe heb je de vorm in de vervangende veertjes gekregen? Koud in de juiste vorm gehamerd of gebogen?

  
 

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-08-2021 23:22 #195453 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic Reparatie deurvanger Katterug.
Erik,

Ik heb de veertjes eerstop de juiste lengte met een snijschijfje afgevlext. 
Vervolgens op een openstaande bankschroef voorzichtig de ronding er in geklopt met een hamer. De  uiteinden maak ik in de juiste ronding door het uiteinde op een rond staafje (8mm ) rustig rond te buigen in de bankschroef.

Dus ja, gewoon koud vervormen en met geduld in de juiste vorm brengen.

Succes!!.

met technische groet,
Simon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.