- Berichten: 94
Amazon lassen, want heel veel roest!
- Merijn Broeders
- Offline
- Expert lid
Na enige jaren de restauratie Amazon op een redelijk laag pitje te hebben gehad, ben ik ruim een jaar geleden begonnen met "wat roestplekjes" weg te werken. Wat begon in mijn hoofd als een paar plaatjes in de deuren lassen en dat bijwerken met de rest, is inmiddels een volledige restauratie geworden. Wat een rampenbak heb ik gekocht. Kilo's, maar dan ook kilo's glasvezel en plamuur op plaatsen waar ijzer hoort te zitten. Zelfs de ribbeldelen achteraan waren aan de verroeste kofferbakvloer gelijmd...! Slechte lasplaatjes over roest, afijn de vaker voorkomende ellende... Alles was mooi weggewerkt, maar een ongelofelijke rotzooi zat eronder. De moed is me soms wel in de schoenen gezakt, aan de andere kant: zonder deze auto was ik nooit zo opgegaan in plaatbewerking en zijn mijn lasvaardigheden enorm verbeterd. Dat is de silverlining dus!
Na een noodgedwongen plaatsing van een nieuwe motor (verhaal elders op dit forum) en de revisie van alle rubbers en lagers van de wielophanging, vind ik dat ik moet doorpakken. Intussen raak je er na 6 en half jaar ook wel aan gehecht. Maar meer dan eens heb ik het idee gehad om een redelijk goede 4 deurs of een combi body te zoeken en van daaruit verder te bouwen. Maar vaak start je dan ook met de ellende van iemand anders (tenzij bekend en alles inspecteerbaar is natuurlijk).
Inmiddels zijn de deuren klaar, is er een nieuwe reservewielbak, binnenscherm LA en wielranden ingelast en tal van kleine gaatjes gelast. De rechterzijde moet ook nog gedaan worden en er moet nog het een en ander aan de vloeren gedaan worden. Het schutbord was al nieuw in 2014. Maar de reden dat ik nu de hulp van het forum inroep is het volgende: Ik zag aan de chassisbalk LA (bij de steun (672032) waar de reactiearmen bevestigd zitten) "een beetje roest". Vakkundig door een vorige eigenaar onttrokken aan het zicht door forse lagen bitumen en andere smeerseltjes. Na schoonmaken was dat beetje toch wat meer geworden. Na overleg met een bevriende lasser om de steun intact te laten voor de stevigheid en via het interieur de bovenkant van de chassisbalk open te slijpen. Dan tasten we niet de constructieve stevigheid aan en kunnen we vanbinnen uit de roest verwijderen en de balk verstevigen. Mooi plan, maar toen het openlag was er veel roestschade. Heel, heel veel. De steun was door de roest ongeveer een cm dik en rondom zat deze niet meer vast aan de balk. De zijwand links van de chassisbalk was ter plaatse van de steun zelfs volledig weg. Alle stevigheid ontleende de steun aan de andere zijde van de balk. Er zit zelfs beweging in! De onderzijde en rechterwand zien er als nieuw uit overigens.
De vraag is, wat nu? De steun is aangetast en de balk is aangetast. Beiden moet ik wat mee om weer veilig te rijden. Reparatiedelen zijn er niet (672032) en de chassisbalk loopt rond en is (op delen vervangen na) niet makkelijk in zijn geheel (met de benodigde stevigheid) te vervangen. Is het het beste om een goede chassisbalk LA inclusief steun van een sloper proberen te bemachtigen? Of kan ik de steun en balk toch eigenhandig aanpassen? En loop ik dan een risico bij (de niet meer verplichte) APK-regels? Of is dit - in het meest erge geval - niet goed reparabel en moet ik op zoek naar een goede body?
Alvast dank voor de reacties!
Merijn Broeders
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Leo Foederer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 610
Ik duim voor je!
P544B B16A, P220VE B18A
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Merijn Broeders
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 94
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Afwezig
- Platinum-lid
Zodanig dat je de geroeste delen weg kunt nemen ... te beginnen onderzijde en rechts waar je nog stevigheid hebt
Dit is wel even een klusje.
Wellicht een optie is om van een donor deze hele hoek te verwijderen, inclusief de balk.
Dan moet je de zaak ook van te voren fixeren.
We hebben dit gedaan bij de linker voorstijl onder het raam en naar beneden toe...dat roest vaak ook zo lekker
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1871
Succes met de werkzaamheden! Groet ,Niek de Boer.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Merijn Broeders
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 94
Niek, goed dat je zegt dat dit een laat type is, want 2 reactiearmen. Houd ik in mijn achterhoofd bij mijn zoektocht...
Dank voor jullie reacties.
Merijn.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Afwezig
- Platinum-lid
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3349
Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik steunen van reactie armen heb moeten revieseren niet bij mijn huidige amazone en niet bij mijn vorige.
Maar des al niet te min dat ik het nog niet heb meegemaakt zul je best wel een goed donorstuk kunnen vinden daar het niet veel voorkomt dat deze steunen zover groest zijn.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1871
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Merijn Broeders
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 94
Dit is de linkerkant die, bijna op wat afwerking en slijpwerk na, klaar is. Nieuwe wielbak, ribbeldeel, onderzijde achterscherm, binnenwielrand en 2x buitenwielranden zijn vervangen. Daarnaast is het ophangpunt van de vangband vervangen, en aan de voorzijde van de wielbak aan de interieurzijde is er ook veel ijzer ingekomen. Daarnaast is het achterste deel van de dorpel inclusief kriksteun en spant, vervangen. In de kofferbak waren de resten te zien van verschillende (!) trekhaken en enkele daarvan waren zelfs gescheurd! Er is dus stevig mee getrokken denk ik. Ook de inbouw van de gastank heeft zijn sporen nagelaten. En aangezien deze niet meer terugkomt zijn al deze gaten netjes gedicht. Maar dat is dus linksachter... En dan hebben we het nog niet over de chassisbalk LA waarmee ik dit topic startte.
Dit is de rechterzijde. Na lagen kit, plamuur, glasvezel en roest, heel veel roest te hebben verwijderd zie ik dat de wielbak op nog maar een paar plaatsen verbinding maakt met de rest van de carrosserie. Ter hoogte van de achterzijde zien we licht! En niet op een goede manier. Dit was "goed verstopt" want dit is niet opgevallen tijdens de koop 6 en half jaar geleden, of ik had daadwerkelijk mijn roze bril op. Het een sluit het andere overigens niet uit. Ook hier is herstel van de kofferbak en de achterbank nodig in de constructieve verbinding met de wielbak. En de wielbak zelf moet worden opgelapt. De binnenwielrand moet ook daar vervangen worden (wat een rotklus is dat zeg!) en evenals de buitenste wielranden en het onderste gedeelte van het achterscherm. Ik heb gisteren de chassisbalk schoongemaakt aan die kant en voor zover ik het nu kan zien is die heel. Al zullen de omgeflensde randen van de balk hier en daar ook wel wat schade hebben.
De "vakman" die het onderste ribbeldeel eraan gemaakt heeft zal ongetwijfeld blij zijn geweest met deze goedkope oplossing. Ruim een cm plamuur zorgde voor de verbinding met de (verroeste) kofferbak. Wat op zich stevig zat was, want pas na veel aandringen met de hamer gaf dit deel zich gewonnen... Ik kan voorstellen dat de Amazon veel minder gaat verbruiken door het verlies van al dit plamuur.
Tot slot nog even wat overzichtsfoto's om te laten zien dat de rest er best aardig aan toe is. De voorspatborden zijn roestvrij en eigenlijk de hele voorzijde is gaaf. Het schutbord en de balk, samen met verschillende vloerdelen is ook al vernieuwd in 2014. Ook de verwachtte schade aan het achterruitprofiel valt mee. Wat je toch te denken geeft waar al dat water in de afgelopen 55 jaar zijn weg heeft gevonden en doorgaans komt dat van boven... In de vloer heb ik ook nog 3 gaatjes die redelijk makkelijk te verhelpen zijn. Verder hebben alle deuren wel roestschade, maar die zijn stap voor stap wel te herstellen. Grappig detail: de voorste deur is van een Californiawitte Amazon, de achterdeur van een donkerblauwe, zo blijkt na strippen van de auto. In ieder geval heeft de auto in zijn vorige levens al heel wat te verstouwen gehad.
Nu heb ik een hoop te verstouwen en nu ik het zo verhalend opschrijf, denk ik wel: moet ik hiermee doorgaan? Ik heb er (meestal) wel lol in en dat is de belangrijkste graadmeter, maar ik ben er ook op gebrand dat ik voor de rest van mijn leven ook een goede (nee, uitstekende) Amazon heb, waarmee ik en mijn gezin nog vele zorgeloze tochten kan maken. En nogmaals, ik had vele ambachten gemist als ik deze rode schone niet had gekocht!
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.