Voorbereidingen - aanpassingen lange road trip

Lees meer
13-12-2020 10:36 #191459 door Jeroen Brouwers
Voorbereidingen - aanpassingen lange road trip is gemaakt door Jeroen Brouwers
Hi
Ik ben bezig met de restauratie van een Duett uit 65 en het begint op te schieten. Het plan is ontstaan om - na voldoende testen - een keer een lange reis te maken met deze auto. Maanden onderweg, naar Portugal en Marocco, van Tunesie naar Italie en dan verder Europa door zonder al te veel strakke planning. Nog veel voorbereidingen voordat het zover zal zijn.

Maar als ik nu zoek naar welke modificaties mensen maken voor de vele lange afstandsreizen die er gemaakt worden (afrika, beijing, noordkaap) etc, kom ik overal tegen dat de auto technisch streng gekeurd wordt en dat men hier en daar nog wat aanpassingen maakt. Maar welke dan, dat vind ik nergens (kan aan mij liggen). Dacht dat het wellicht handig was om een aantal zaken nu te doen, voordat ik de afbouw afrond.

Ik heb zelf al wat dingen aangepast / toegevoegd vanuit het idee om deze dag-dagelijks te kunnen gebruiken:
- achteruitrijlicht
- mistlamp achter
- 3e remlicht
- alarm licht

Kan iemand me op weg helpen met waar ik aan moet denken / wat toch wel vaak kapot gaat / wat de veel gekozen aanpassingen zijn? Wat ik zelf al bedacht:
- elektrische fan voor betere koeling
- wellicht 123ignition ipv contactpunten vanwege betrouwbaarheid
- ombouw naar schijfremmen ?
- airco is wellicht wel erg fijn in de hitte van Marocco en Italie
- progressieve veren en goede schokbrekers
- ruitenwissers beter vastzetten (artikeltje in magazine van rally meen ik)
- ...

Ik hoor graag of jullie nog goede ideeen / ervaringen hebben.
Alvast dank.

Mvg
Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Frans Boeijen
  • Frans Boeijen's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Maak graag roadtrips met de Amazon
Lees meer
13-12-2020 12:07 #191461 door Frans Boeijen
Beantwoord door Frans Boeijen in topic Voorbereidingen - aanpassingen lange road trip
Hoi Jeroen, dat zijn mooie plannen!
Op basis van onze reis door Namibie heb ik de volgende ervaring:
  • Zorg voor goede koeling door extra dikke radiator. Spoel het hele koelsysteem door met schoonmaakazijn;
  • Ga je onverhard rijden? Dan willen koperen remleidingen het wel eens begeven. Ik had dat 4x. Zorg dat je een reparatieset en leiding bij hebt op reis;
  • 123 is een goede optie, maar neem ook een originele als reserve mee. Electronica gaat stuk bij hevige trillingen, bijv onverhard rijden;
  • airco hebben wij niet gemist, wel veel met ramen open gereden. Airco is ook een extra belasting voor je auto;
  • extra zware dynamo
  • Achterbank thuislaten, heb je niet nodig...
  • Een koelkast op 12V meenemen
  • 2 reservewielen en extra binnenbanden, bandenlichters om zelf te repareren, en kleine compressor of voetpomp;
  • Reparatieset voor lekke band door aanbrengen van een "prop"
  • Ook handig is een 12V naar 230V omzetter monteren voor opladen laptop, e.d.
  • Extra zekeringenkastje voor splitsen elektra en extra opties;
  • Vaste USB aansluiting voor opladen mobieltje etc.
  • Verstralers voorop, want stel dat je in het donker moet rijden! Altijd doen! Wellicht zelfs extra sterke lampen erin doen of meenemen.

Zomaar wat tips... Zorg op reis altijd voor voldoende water en noodvoedingspakket voor minimaal 3 dagen, dan kom je niet snel voor verrassingen. Je weet in die landen maar nooit. En ook min. 20 liter extra benzine mee in jerrycan.

Heel veel succes met de verdere voorbereidingen!
Mvg
Frans

__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-12-2020 12:39 #191462 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Voorbereidingen - aanpassingen lange road trip
Jeroen, is een ambitieus plan.
Maar ik zou wel wat extra meenemen/ versterken.
Bij voor beeld, niet alleen schokbrekers en veren, maar ook onderste draagarmen voor!
Bevestiging punten bladveren achter eventueel versterken.
Grotere benzinetank! Wiellagers, kruiskoppelingen aandrijfas.
Zijn adviezen van een technicus. Succes Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-12-2020 12:51 #191463 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Voorbereidingen - aanpassingen lange road trip
Ha Jeroen,

Als liefhebber van lange ritten met de Duett ook nog wat tips:
1) Doen!
2) Wij vinden de ombouw naar schijfremmen incl rembekrachtiger de beste upgrade die we aan de auto gedaan hebben. Met trommels bleef het gokken waar de auto heen zou gaan (met als enige zekerheid: nooit rechtdoor)
3) Wat doe je met de stoelen? De originele met een leuning die net tot halverwege je rug komt zijn mooi, maar niet erg veilig. Wij hebben Amazon stoelen met hoofdsteunen passend gemaakt.
4) De tankinhoud van de Duett is erg klein (ca 30L?), wat je vooral tijdens vakanties goed merkt. In de praktijk ga je na 250km rijden al uitkijken naar een volgend tankstation. De jerrycan hebben we al meer dan eens nodig gehad. Sowieso rijdt het extra ontspannen als je weet dat je nog een volle jerrycan bij je hebt.
5) een (flinke) wisselstroomdynamo is ook een fijne upgrade, zeker als je nu nog de gelijkstroomdynamo hebt. (en mocht die het ooit begeven is daar makkelijker een alternatief voor te vinden)

En, wat je zelf al noemt: veel rijden met de auto voordat je aan de lange trip begint.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-12-2020 01:11 #191470 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Voorbereidingen - aanpassingen lange road trip
Een grotere accu als je het passend kan krijgen en dat in combinatie met een zwaardere dynamo is de oplossing voor eletra.
Neem AMPtjes mee en tang natuurlijk met verschillende diktes draad, je weet maar nooit.
En als het lukt de zekeringkast meer onderverdelen de vier zekeringen die er standaart zitten is wel een heel groffe verdeling.
Men sprak al ven een groter radiator een aluminium radiator is nog beter.
Dat is het advies van een electra man

voor de rest succes

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-12-2020 09:02 #191471 door Jeroen Brouwers
Beantwoord door Jeroen Brouwers in topic Voorbereidingen - aanpassingen lange road trip
Hi heren
Super, dank je wel! Hier kan ik een boel mee. Aantal dingen gelukkig al geregeld (amazon stoelen met head rest)

@Fred: "Bevestiging punten bladveren achter eventueel versterken.". Ik snap wat je bedoeld want die van mij waren nogal krom en afgesleten toen ik ze eruit haalde. Ik heb nu nieuwe bussen in de bladveren die met die schroef in de ijzers op het chassis zitten (de klassieke ophanging). Wat doe je daar dan mee om die te verstevigen?

En er wordt een paar keer een grote benzinetank genoemd. Ga ik eens op zoeken alhier wat dan de alternatieven zijn / betekenen.


En zo wordt mn volgende vraag ook al deels beantwoord: wat neem ik mee aan onderdelen.... kom ik nog op.

Grt
Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-12-2020 09:46 #191472 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Voorbereidingen - aanpassingen lange road trip
Wat betreft de vering, wat ik een keer heb gedaan bij een Ford 12M, ik heb hoofdbladveren bij laten maken zonder de krul en die er tussen gemaakt.
Werkte goed, ik heb die veren bij een smid laten maken.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.