Scheurtje linksboven kofferbak PV

Lees meer
27-07-2020 21:13 - 27-07-2020 21:16 #189508 door Leo Foederer
Scheurtje linksboven kofferbak PV is gemaakt door Leo Foederer
Ik vraag mij af of niet meer bezitters van een katterug hier last van hebben: een scheurtje linksboven in de kofferbak. Naar ik aanneem vanwege de krachten die ontstaan in het plaatwerk ter plaatse bij een openstaande klep. Wie herkent het en: is er een afdoende oplossing?

P544B B16A, P220VE B18A
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-07-2020 12:32 #189514 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Scheurtje linksboven kofferbak PV
Dit heeft volgens mij een ander oorzaak.
Als ik het goed hebj komen hier drie plaatwerkdelen bij elkaar. Het dakpaneel, het zijpaneel en de regengoot. Die zijn middels een puntlasverbinding met elkaar verbonden. Af fabriek is e.e.a. afgewerkt met carrosserie-kit.
Ik heb dus het vermoeden dat er wat roest ontstaan is tussen deze drie plaatdelen. Aangezien een oxidehuid over het algemeen 10x dikker is als het oorspronkelijke materiaal begint e.e.a. uit te zetten en ontstaat er een barst in de kit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-07-2020 15:41 #189560 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Scheurtje linksboven kofferbak PV
Dank voor je reactie Han.
Ik ben niet volledig geweest. Eerder had deze auto een scheurtje lager in het plaatwerk. Dat is gerepareerd en nu heb het probleem uit de eerste post.
Ik vraag mij af waar dit vandaan kan komen.


P544B B16A, P220VE B18A
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-08-2020 22:40 #189570 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Scheurtje linksboven kofferbak PV
Leo, mijn pv 444 uit 1957 heeft deze scheurtjes in ieder geval niet.
Het is naar mijn mening wel aannemelijk dat op deze plek krachten op het plaatwerk komen bij het openen houden van de klep
aangezien het scharnier aan deze kant vergrendeld wordt en dus het gehele gewicht van de klep te verwerken krijgt. Het scharnier aan de andere kant heeft geen vergrendeling dus alle kracht komt op het linker scharnier.
Toen de auto uit de fabriek kwam werd bij de dakrand en ook in de hoek waarvan je de foto's toont gewerkt met tin. Plamuur kwam er toen niet aan te pas.
Kan het zijn dat jouw auto gerestaureerd is waarbij de tin mogelijk vervangen is door plamuur. ?
Zo ja, dan is dat mogelijk de reden dat er bij jouw pv op die plek scheurtjes in de plamuur komen.
Gr.Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-08-2020 23:38 #189575 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Scheurtje linksboven kofferbak PV
Dank voor je reactie Jan.
Ik kan mij voorstellen dat tin minder makkelijk scheurt t.o.v. plamuur. Dit tin wordt dus gebruikt om het plaatwerk glad/pas te krijgen?
Ik ben benieuwd hoe je er achter bent gekomen dat Volvo in deze hoek met tin werkte.

Mij lijkt de oplossing die Volvo koos voor het omhoog houden van de zware klep een minder gelukkige is. Maar hij is blijkbaar tot het einde toe volgehouden.
Leo

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.