pennetje uit slot achterklep halen

Lees meer
20-05-2020 11:25 #188490 door Bart Prins
pennetje uit slot achterklep halen is gemaakt door Bart Prins
Hallo,

Om het slot te vernieuwen moet ik het oude slot eerst verwijderen. Hiervoor moet het "pennetje " eerst verwijderd worden . Dat lukt mij niet ! Wat moet ik doen ?

Als bijlage een foto van mijn slot.

Alvast bedankt.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2020 11:48 #188491 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic pennetje uit slot achterklep halen
Hallo Bart,
dat pennetje verdwijnt automatisch naar binnen als je met de sleutel het slot op de "open" stand zet. daarna kun je de huls eraf schuiven en kom je aan de rest.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2020 13:08 - 20-05-2020 13:40 #188492 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic pennetje uit slot achterklep halen
Inderdaad,zoals Rudie zegt, met de sleutel draaien. Dan zal de nu reeds zichtbare lock-pin in een andere stand komen.

Alles goed van te voren met kruipolie smeren uiteraard. Let op : De lockpin is NIET het pennetje ,dat er uit moet om de cilinder te verwijderen.

Als de lockpin in de goede stand komt ,zal de chromen sleeve er af gaan. (Dat gaat niet zolang de sleutel niet kan worden verdaaid. ) Dan pas zul je het kleine pennetje zien zitten ,dat de cilinder vasthoudt. Het zit nu nog verborgen onder de chromen ring ,die een geheel met de sleeve vormt .

Het kleine dunne pennetje er dan voorzichtig uit tikken.Dat pennetje zit niet door-en-door .Het zit maar aan een kant.Kruipolie gebruiken.Het komt niet makkelijk los . Soms moet het zeer voorzichtig worden uitgeboord.Daarna pas , kun je de slotcilinder verwijderen.De bedoeling is eigenlijk,dat het pennetje er uit valt als het niet meer op zijn plaats wordt gehouden door de chromen sleeve. Maar dat kun je in de regel wel vergeten na meer dan 50 jaar.

Ga vooral zeer voorzichtig te werk en forceer niets. Er kan heel makkelijk iets afbreken van het zamac en nog bruikbare onderdelen zijn erg moeilijk te vinden.

De cilinder is gewoon nieuw te koop .

Als de lockpin -die nu al zichbaar is - vast zit en niet door met de sleutel te draaien te bewegen is ,eerst het geheel een dag of langer in de kruipolie leggen en afwachten tot de lockpin heen en weer beweegt.

Daarna pas voorzichtig verder gaan.

Dit zijn van die dingen waarvan je de werking meestal pas begrijpt ,als je er eerst een stuk hebt gemaakt !!!Gezien de schaarste moet dat beslist worden voorkomen.

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2020 13:19 #188493 door Bart Prins
Beantwoord door Bart Prins in topic pennetje uit slot achterklep halen
Bedankt, maar ik heb geen sleutel.

Is er dan nog een oplossing ?

Bart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2020 14:06 - 20-05-2020 14:09 #188497 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic pennetje uit slot achterklep halene
Let op . Ik heb de tekst nog gewijzigd om duidelijk te maken hoe het kleine pennetje er in zit. Dus nogmaals lezen.

Ja ,als je geen sleutel hebt wordt het erg moeilijk. Heb je al een nieuwe cilinder in je bezit? Kijk daar dan eens goed naar .
Het kleine ronde palletje ,dat aan de achterkant zit bedient tijdens het draaien van de sleutel de lock-pin.Die gaat dus door het draaien van de sleutel heen en weer en opent of sluit de boel.In de rondlopende gleuf komt het reeds besproken kleine pennetje en dat houdt de cilinder op zijn plaats. Als er een van de onderdeeltjes niet beweegt en je forceert de zaak ,breekt er van alles af.
Je moet dus eerst precies begrijpen hoe het werkt. En alles moet eerst goed gangbaar zijn en als aan beide voorwaarden is voldaan ,zou je bij gemis van een sleutel de slotcilinder kunnen uitboren. Hierdoor verniel je de kleine koperkleurige plaatjes en de veertjes .Daardoor zou je de restanten van de cilinder kunnen draaien en de lockpin kunnen bewegen.Misschien is het -met het oog op de schaarste van de onderdelen -verstandig een echt goede slotenmaker in de arm te nemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2020 14:08 - 20-05-2020 14:15 #188498 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic pennetje uit slot achterklep halen
Als het pennetje niet al bij je nieuwe slot erbij is, is dit ook los te koop: Artikelnr.: 662720, zie onze webshop.
Dus als je het voorzichtig weg kunt slijpen of boren zonder de rest te beschadigen kom je ook verder.
Alternatief het slot zelf voorzichtig uitboren zodat je het zonder sleutel kunt draaien, dat zal beter lukken.
Succes,
Rudi
edit: slot uitboren parallel met Niek geplaatst

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2020 14:43 #188499 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic pennetje uit slot achterklep halen
Even ter verduidelijking . Hier dreigt ,geloof ik ,een komische en enorme verwarring zoals vroeger bij Willy Walden en Piet Muyselaar : wat ik het kleine ,nu nog niet zichtbare, pennetje noem,is in werkelijkheid een heel klein schroefje onderdeelnummer 941927 kost 0,25 euro. Dit kun je uitboren.

Wat ik de , nu reeds zichbare , lockpin noem onderdeelnummer 662720 , noemt Rudi het pennetje.

Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2020 15:01 #188501 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic pennetje uit slot achterklep halen
Ik had het woord pennetje van Bart overgenomen ipv lockpin, Niek heeft het nu duidelijker beschreven.
Hier een foto van een nieuwe NOS dergelijke greep zonder slot enz., daarop is het gat met de schroefdraad voor het schroefje dat Niek noemt te zien, naast het grotere gat voor de lockpin. Ook goed te zien: de schacht tussen schroefdraad en het dikkere deel voor de greep hoort er zo uit te zien, bij jou is dit gedeelte erg kapot.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2020 15:19 #188502 door Bart Prins
Beantwoord door Bart Prins in topic pennetje uit slot achterklep halen
Bedankt voor alle feedback, ondanks het Piet en Willy gehalte is het mij nu goed duidelijk.

Tot het volgende probleem(pje)

Bart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
20-05-2020 15:50 #188503 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic pennetje uit slot achterklep halen
De sleutel hoeft geen probleem te zijn, bij mijn 1800 had ik ooit de deur dichtgegooid en toen zat de sleutel nog in het contact, alles zat vergrendeld (het slot werkte toen nog niet goed) maar ik herinnerde dat de vorige eigenaar zij dat je makkelijk een andere soort sleutel kon gebruiken. Ik heb toen voorzichtig van mijn sleutelbos een sleutel van een kiepraampje geprobeerd en ja het slot ging open. Garantie tot aan de deur maar voorzichtig proberen kan altijd. Het zijn geen high tech sloten.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.