RVS Bumperset, welke

Lees meer
12-04-2020 15:27 #187859 door Paul Franse
RVS Bumperset, welke is gemaakt door Paul Franse
Ik ben op zoek naar een RVS bumperset voor mijn amazon combi. Ik heb begrepen dat er meerdere fabrikanten zijn, en dat er wat verschillen zijn in pasvorm, materiaaldikte etc. Er is mij verteld dat de set die onze eigen onderdelenshop levert van dunner RVS zou zijn dan de set van Bumperworld. Kan iemand mij adviseren wat de beste keus zou zijn qua pasvorm en kwaliteit?

Life is what you make it!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-06-2020 18:57 #189103 door Paul Franse
Beantwoord door Paul Franse in topic RVS Bumperset, welke
Ik heb inmiddels de set gekocht via de club en gemonteerd, en deel graag mijn ervaringen. Allereerst is het pakket goed en degelijk verpakt zodat alle delen onbeschadigd uit de verpakking kwamen. Naar mijn mening doet het "bling-gehalte" niet onder voor de originele verchroomde bumpers. Ik ben op de hoogte van hoe deze bumpers gemaakt worden, en dan is wat ik nu in handen heb een knap staaltje werk. De materiaaldikte is naar mijn mening ruim voldoende.
De set wordt compleet geleverd met genoeg bevestigingsmaterialen om de rozetten wel of niet te monteren. Voor de rozetten is er kunststof profiel bijgeleverd dat je monteert tussen de rozetten en de bumper. Wat er niet bij zit zijn de rubbers voor de achter-rozetten en de vulplaatjes tussen de bumpers en de beugels, deze moet je overzetten van je bestaande set. Er zit ook geen montagehandleiding bij, dus let goed op bij de demontage van je oude bumpers. Dat de beugels tussen bumper en auto er niet bij zitten spreekt voor zich.
De montage geeft een aantal hindernissen, laat ik met de voorzijde beginnen: Mijn originele bumper had een getordeerd middendeel en was dus met de nodige moeite gemonteerd. Dat de nieuwe bumper (uiteraard) helemaal recht was maakte het monteren een stuk makkelijker. De problemen waar ik tegen aan liep waren dat de sleuven in het middenstuk net een fractie korter waren dan bij de originele bumper zodat het frame met de slotboutjes van de nummerplaat er niet lekker in viel. Door de sleuven iets op te vijlen ging het wel (dat is iets wat je met chroom niet zou moeten doen, maar met RVS is dat geen probleem). De bumper in zijn geheel is een fractie smaller dan de originele wat nauwkeurig uitlijnen noodzakelijk maakt om vrij te blijven van de carrosserie. Bij het eindresultaat vallen een paar dingen op: Bij de originele bumper is er een duidelijk verschil tussen de linker en de rechter rozet, monteer je ze verkeerd dan oogt het scheel. Bij de nieuwe bumpers zijn ze volgens mij volledig identiek wat maakt dat de rozetten iets naar buiten staan, maar dat is niet heel storend. Het vlakke deel van de bumper waar de nummerplaat zit staat niet recht, maar helt iets achterover. Dat vind ik iets minder fraai, maar er is mee te leven. De bumper ligt strak tegen de carrosserie, en dat is ook zoals ik het voor ogen had.
Dan de achterzijde: Mijn combi is voorzien van een trekhaak en de bijbehorende stekkerdoos. Beide liggen relatief hoog waardoor in de oude bumper op die plekken het metaal iets naar binnen getikt was om ruimte te krijgen. Dat bleek ook bij de nieuwe bumper nodig te zijn. Of de trekhaak de reden is weet ik niet, maar de gaten in de beugels en de gaten in de bumper kwamen niet overeen. Dat heb ik opgelost door boven de bestaande gaten in de beugels nieuwe gaten te boren. Gelukkig zit daar voldoende metaal om dat te kunnen doen. Ook achter komt hierdoor de bumper strak tegen de carrosserie te liggen. De achterbumper lijkt ook een fractie smaller dan het origineel zodat ook hier goed uitlijnen noodzakelijk is. De zijdelen zijn langer dan het origineel, ze steken zo'n anderhalve centimeter verder door. Dat gaf wat problemen met het raken van de carrosserie, maar door wat extra ringen tussen de beugels en de vulplaatjes te leggen kwam het aardig goed. Het echte probleem waar ik op stuitte was dat de schroefgaten in de rozetten niet overeen kwamen. Dat hield in dat ik één rozet mooi vlak gemonteerd kreeg maar de ander voorover kiepte richting de auto. Ik heb dit uiteindelijk opgelost door het plaatje met het schroefgat er uit te slijpen en dit versprongen weer vast te lassen. Hier zie je later niets van, maar het is geen klusje voor een onervaren iemand. Bij het overzetten van de rubbers op de rozetten valt op dat er één redelijk netjes op de rozet zit, maar de ander een paar millimeter te ver naar achteren ligt.
Al met al ben ik best tevreden met het resultaat, maar was het geen klusje voor iemand met weinig ervaring. Ik moet er wel bij zeggen dat ik het alleen heb gedaan, het uitlijnen en monteren zal vast makkelijker zijn met twee personen. Ik ben zeer benieuwd naar ervaringen met bumpers van andere leveranciers.

Life is what you make it!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-06-2020 21:27 #189104 door Zon
Beantwoord door Zon in topic RVS Bumperset, welke
Dank voor het delen van je ervaringen.
Zeker nuttig!
Ik zit er ook over te denken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
30-06-2020 22:57 - 30-06-2020 22:58 #189106 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic RVS Bumperset, welke
Paul, ziet er heel fraai uit. Het voordeel van RVS ten opzichte van chrome is dat je er zelf wat aan kan doen, terwijl je chrome snel beschadigd.

In het verleden heb ik een nieuwe chrome bumperset gekocht en geplaatst, maar hier kwam ik dezelfde soort pas problemen tegen en het verbeteren van de pasvorm kostte ook veel moeite. Nu na 20 jaar is die behoorlijk dof geworden terwijl je rvs kunt polijsten!

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-07-2020 17:56 #189114 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic RVS Bumperset, welke
Dag Paul, ziet er goed uit! Wil je me de (grote) foto's sturen? Dan kan ik je verhaal in het VKM opnemen.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-07-2020 22:36 #189117 door Paul Franse
Beantwoord door Paul Franse in topic RVS Bumperset, welke
Rob, zie je mailbox....

Life is what you make it!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.