Monteren ruit zijdeur Duett

Lees meer
04-11-2019 10:16 #185873 door Jeroen Brouwers
Monteren ruit zijdeur Duett is gemaakt door Jeroen Brouwers
Hi
Ik kom er niet uit... Ik probeer een zijdeur van een Duett weer te monteren na revisie maar ik krijg het glas / raam / ruit er niet in. Ik kan het op het forum niet vinden.

Wat ik mij herinner (mn fotos zijn niet goed) is dat de verticale geleiding los moet (schroefje bovenop en boutje in de deur). Die geleider zit in de deur vast met een boutje op een uitstekend deel achter het dwarsschot dat aan binnenkant over de deur loopt (die grote plaat). En dat plaatje zit in de weg als ik het raam er weer in probeer te schuiven.
Ik heb het raam laten zakken, los van de geleider, links in de geleider (slot zijde) en dan moet de geleider er aan de andere kant overheen, maar dat wil niet passen.

Wat ben ik vergeten?

Mvg
Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-11-2019 23:16 #185882 door Koen Sollie
Beantwoord door Koen Sollie in topic Monteren ruit zijdeur Duett
Hallo Jeroen,

Ik heb het nog niet zolang geleden nog bij de hand gehad (nieuwe ruit gemonteerd in de rechter deur van m'n Duett). Kan het me niet helemaal weer voor de geest halen maar weet wel dat het best makkelijk ging. In ieder geval moet je de geleider aan de voorzijde (naast het driehoek raampje) helemaal los maken, boven en onder. Ik kan uit je omschrijving niet helemaal opmaken dat je dat gedaan hebt.
Laat maar even weten als het je nog niet lukt. Dan maak ik in het weekend de deur even open. Ik denk dat als het geheel weer zie dat ik weer helemaal weet hoe ik het gedaan heb.

Gr Koen

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-11-2019 10:14 #185885 door Jeroen Brouwers
Beantwoord door Jeroen Brouwers in topic Monteren ruit zijdeur Duett
Hi koen
Dank voor je reactie. De geleider heb ik idd los, boven en onder.
Onder zit ie echter vast op een uitstekende plaatje, en die zit voor mij in de weg met het monteren. Die verbuigen lijkt me niet de oplossing.

Dus als je het weekend nog ff tijd hebt... heeeeeel graag :)

Dank alvast.

Grt
Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-11-2019 12:10 #185926 door Koen Sollie
Beantwoord door Koen Sollie in topic Monteren ruit zijdeur Duett
Hallo Jeroen,

Ik heb de deur open. Is het de lip bijgaande foto die in de weg zit? Daar zou ik inderdaad niet aan gaan buigen.
Nu ik het zo zie weet ik weer dat ik de ruit vanaf de bovenzijde in de deur kon schuiven (met inderdaad de voorste geleider aan boven en onderzijde los gemaakt) daarbij kwam ik geen obstakels tegen. Realiseer me wel dat ik de onderste strip met de lip voor de bevestiging aan de kabel van het draaimechanisme er niet aan had zitten (andere foto). Deze heb ik, toen de ruit weer in de geleiders zat, aan de ruit gekit om zo de juiste positie van de lip tov de staaldraad van het mechanisme te kunnen bepalen. (mijn ruit was nl tgv een kabelbreuk van het mechanisme naar beneden gestort en lag in duizend stukjes onder in de deur)
Maar als ik het zo goed inschat is de ruit mét strip, als het raamrubber er uit is, ook vanaf boven in de deur te schuiven.

Hoop dat het gaat lukken zo. Succes!

Koen

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-11-2019 19:23 #185946 door Jeroen Brouwers
Beantwoord door Jeroen Brouwers in topic Monteren ruit zijdeur Duett
Hi Koen
Super! dank je wel voor alle moeite en foto's.

Die lip bedoelde ik idd.

En ik heb ook gevonden dat andere geleider, aan de kant van het slot, onder de rubber die in de geleider zit, onderaan ook nog een schroef heeft (meende dat die gelast was maar de tekening is duidelijk; nr 4). Met die schroef los, is er meer ruimte om beide geleiders enigszins schuin te krijgen en zo het raam aan beide kanten in de geleiders te duwen, met de raamhouder idd los zoals je zegt. Dan alles op zn plaats duwen zodat de beide geleiders vertikaal staan, raam omhoog, houder vastzetten, en de schroeven vd geleiders vastzetten.

Nogmaals dank, ik hoop dat het iemand nog eens helpt :)

Grt
Jeroen

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.