RAL waarde van kleurcode 80 (grafietgrijs)

Lees meer
20-09-2019 11:35 - 13-10-2019 11:12 #185274 door Pieter
ik ben ook nog op zoek naar kleurcode, waar ik online wat industrie verf mee kan laten maken.

Dus zonder jouw topic te kapen: misschien kunnen we binnnen de club een overzicht maken met 'andere' codes dan de volvo codes?
Heb er uitgebreid naar gezocht, maar kan het helaas niet vinden..

in mijn geval: 80 grafietgrijs
Heeft iemand daar nog een andere kleurcode voor, waarmee ik bijvoorbeeld hier iets kan bestellen?
Heb contact gehad en zij kunnen helaas niet met 'volvo 80'

Hier staat nog meer info, www.volvotips.com/index.php/general/volvo-color-codes/
oa dit:

Volvo paint color codes
The paint color code can be find on the vehicle identification plate (VIN-plate) which is located under the hood. The code you are looking for is 2 or 3 digits long, followed by a extra code (except most classic Volvos). These extra 2 digits stands for the manufacturer of the paint and the type of finishing that has been used. The fourth digit of the code indicates the manufacturer and the fifth digit represents the sort of paint.

Manufacturers of Volvo paints
The paint usually was made bij Glausarit and Herberts. These days the paints are supplied by BASF (code 1), DuPont (2), Beckers / Kemira Oy (3), ICI (Akzo Nobel) (4), Sikkens (also Akzo Nobel; indicated with number 5 and IVI / local suppliers (8). The manufacturer code 6 was only used for experimental purposes and was made by Lewis and some other manufacturers (mostly local suppliers).

For older Volvo models the following paint manufacturers were used:

1: Max Winkelmann AG / Glasurit. Winkelmann / Glasurit was taken over by BASF in 1965 but kept the brandname until 2010 (now it’s BASF Coatings GmbH)
2: Herberts AG, brandname Standox. Taken over in 1998 by DuPont and also known as DPC (DuPont Performance Coatings).
3: Beckers, since 1986 Alco-Beckers. Now part of the Finish company Kemira Oy.
4: ICI, taken over by DuPont in 1998.
5: Sikkens, now part of Akzo Nobel BV.
6: testpaints delivered by Lewis and some smaller (mostly local) companies.
The producer of the paint can be found at the fourth digit of the paint code.



Volvo paint finishing
The fifth digit represents the type of paint and the kind of finish that has been used:

1 – a solvent based paint or metallic paint.
2 – a waterbased paint with metallic or pearl finish.
3 – a solid waterbased paint with only varnish (non-metallic).
4 – a solvent-based paint with varnish (non-metallic).
5 – a solvent-based paint with a pearl finish and varnish.
6 – a waterbased paint and 2-component varnish.
7 – a waterbased paint and a powder-varnish.
Sometimes you will see a added number at the paint color code, for example -1 (lighter shade), -2 (other shade) and -3 (darker shade). There are only a few paint colors that had a other shade.
In the chart below you can find all the colors Volvo has used from 1944 till now (color codes from 00 until 18 were used for the first cars, army vehicles, busses and trucks). Samples are also included, however the color might slightly vary. I used the original Volvo-brochures and color samples to complete this list. Note: some colors had different names: the color 411 is known as: “Beige metallic”, but also as “Taupe Metallic”, “Gold metallic” and “Light Taupe Metallic”.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-09-2019 18:50 #185281 door Frans Pars (GAST)
Beantwoord door Frans Pars (GAST) in topic Industriele verf in kleur 80 (grafietgrijs)
Heb je niet toevallig een los stukje metaal met de oorspronkelijke kleur (radio afdek plaatje bijvoorbeeld) die je kan laten inscannen bij verf/spuit bedrijf? Desnoods laat je een klein potje maken en heb je een nieuwe kleurcodering (hoop ik). ;-).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-09-2019 21:58 #185289 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Industriele verf in kleur 80 (grafietgrijs)
Volvo kleur 80 (grafietgrijs) moet je gewoon bij iedere goede autolakken leverancier kunnen bestellen.
Wil je aan de slag met een ander verf systeem zoals uit jouw voorbeeld industrielak of de RX10 can Caprotech dan zul je moeten matchen met een kleurenwaaier. RAL is dan een voor de hand liggende.
Helaas heb ik 80 nog niet in mijn overzicht www.oudevolvo.nl/volvo/handige-informati...ur-naar-ral-kleuren/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Harrie Schoot (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
30-09-2019 20:10 #185425 door Harrie Schoot (GAST)
Beantwoord door Harrie Schoot (GAST) in topic Industriele verf in kleur 80 (grafietgrijs)
Ik gebruik voor de Volvo kleur 80 de RAL 7016.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-10-2019 15:39 - 01-10-2019 15:39 #185438 door Pieter
Beantwoord door Pieter in topic Industriele verf in kleur 80 (grafietgrijs)

Frans Pars schreef : Heb je niet toevallig een los stukje metaal met de oorspronkelijke kleur (radio afdek plaatje bijvoorbeeld) die je kan laten inscannen bij verf/spuit bedrijf? Desnoods laat je een klein potje maken en heb je een nieuwe kleurcodering (hoop ik). ;-).

dank Frans, maar zoals gezegd; ik ben vast niet de eerste. Dus ik hoopte dat iemand mij al voor is geweest.
Vandaar dat het me ook zinnig lijkt een overzicht te maken met de verschillende kleuren en dat te koppelen aan andere verfsystemen/waaiers.
Eigenlijk waar Lars al mee begonnen is.

Harrie Schoot (GAST) schreef : Ik gebruik voor de Volvo kleur 80 de RAL 7016.

Super Harrie, ik zal eens wat laten maken en er naast houden!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.