demontage koplamp unit Duett

Lees meer
07-09-2019 22:33 #185139 door Koen Sollie
demontage koplamp unit Duett is gemaakt door Koen Sollie
Hallo,
Is er iemand die ervaring heeft met demontage en daarna weer montage van koplamp units (Duett)?
Dwz het glas loshalen van de reflector en na het schoonmaken en ontroesten van de kapjes voor de lamp weer waterdicht monteren?

Is dit te doen?

Groet, Koen

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-09-2019 14:32 #185145 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic demontage koplamp unit Duett
Als de binnenkant van de reflectors is verroest krijg je dat denk ik niet meer glimmend. En dat zou dan mogelijk een afkeurpunt voor de APK kunnen zijn.
Nieuwe units lijken mij een betere keuze. Kosten ca. € 35,00 per stuk in onze webshop.

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-09-2019 20:03 #185156 door Koen Sollie
Beantwoord door Koen Sollie in topic demontage koplamp unit Duett
Hallo Leo,

Dank voor je reactie. Dan kan ik ook rustig een poging wagen. Als lukt ben aan het restaureren. Lukt het niet dan kan 2 x 35,-- me ook de kop niet kosten.

Groet, Koen

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-09-2019 23:08 #185212 door Thom Fransen
Beantwoord door Thom Fransen in topic demontage koplamp unit Duett
Er zijn bedrijven die wel degelijk reflectoren opnieuw "verzilveren". Echter aangezien de koplampen van een Duett een standaardmaat hebben en dus niet duur te koop zijn (ook in goede kwaliteit) moet jij je afvragen of je ze wel wilt laten repareren.
Thom

The difference between men and boys is the price of their toys

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-09-2019 22:10 #185232 door Koen Sollie
Beantwoord door Koen Sollie in topic demontage koplamp unit Duett
Dank voor je reactie Thom,

Ik ga het deze winter zeker proberen om ze open te maken en te kijken of er nog wat te redden valt. Wordt ik nooit dommer van. Als het hopeloos is worden het twee nieuwe.

Gr Koen

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-06-2020 11:59 #188934 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic demontage koplamp unit Duett
Ik ben benieuwd hoe Koen is gevaren.

Ik heb nu zelf ook dit akkefietje met dit verschil dat er aanslag zit op de binnenzijde van het glas. Het zijn nieuwe H4-units van Volvo, alleen hebben die 20 jaar op de zolder gelegen in de doos. Ooit gekocht voor de Amazon. Omdat er in de webshop 6V H4-lampen verkrijgbaar zijn dacht ik ze op de PV te monteren. Deze units hebben inwendig een blikken plaatje dat vóór de lamp zit dus het valt waarschijnlijk niet mee bij het glas te komen zonder glas en reflector te scheiden. Of mag dat plaatje gewoon weg?

P544B B16A, P220VE B18A
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-06-2020 22:10 #188940 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic demontage koplamp unit Duett
Leo, ik herken het probleem. Doe een aantal papieren propjes in de koplamp. Vervolgens steek je het luchtpistool schuin door het gat. De papieren propjes gaan nu rondwervelen en poetsen de boel aan de binnenkant schoon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-06-2020 22:10 #188955 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic demontage koplamp unit Duett
Creatieve oplossing Hans! Bedankt.
Ik heb alleen geen compressor. Kijken of ik er bij een garage een mag gebruiken.

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-06-2020 14:19 #189037 door Koen Sollie
Beantwoord door Koen Sollie in topic demontage koplamp unit Duett
Hallo Leo,

Tja, als de creatieve oplossing van Han goed resultaat heeft dan zou ik dat zeker zo doen.
Al experimenterend heb ik ontdekt dat het wel te doen is maar het heeft me wel één glas gekost.
De kit tussen glas en reflector lost redelijk op in thinner. Het gaat het makkelijkst door steeds een klein beetje thinner door het lampgat in de unit te gieten en dan de unit rond draaien zodat de hele kit rand aan de binnenzijde met de thinner in aanraking komt. Dit vaak herhalen. Niet te veel thinner in één keer want na een tijd gaat de rand lekken en sta je zelf meer thinner in te ademen dan nodig is voor het oplosproces.
Vervolgens kun je heel voorzichtig met een schroevendraaiertje als hevel het glas los maken van de spiegel. Geduld is hierbij van belang anders kost het je een glas.
Bij mij waren de kapjes die voor het lampje zitten gaan roesten. Deze heb ik kaal geschuurde en voorzien van een laagje zinkprimer en dan zien ze er weer redelijk origineel uit. Het glas weer aan de reflector geplakt mbv montage kit. Zit nog steeds maar moet er wel bij vertellen dat de Duett nog weinig gereden heeft en al helemaal niet in de regen. De tijd zal het leren.

Als je het gaat proberen: veel succes!
Koen

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-06-2020 17:15 #189073 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic demontage koplamp unit Duett
Het zijn nieuwe koplampen, dus ik ga dat niet proberen Koen.
Misschien kan ik de oude nog eens bekijken en op jouw manier beter krijgen.

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.