- Berichten: 139
dorpel p1800
- Gideon Los
- Offline
- Expert lid
Minder
Lees meer
18-08-2019 14:08 #184759
door Gideon Los
dorpel p1800 is gemaakt door Gideon Los
Voor mijn p1800 (restauratie begin volgend jaar) ben ik alvast onderdelen aan het verzamelen. Afgelopen week helaas een middendorpel misgelopen op ebay, maar nu zie ik dat Skandix een versterkte buitendorpel (1019027) aanbied die de originele midden- en buitendorpel vervangt. Zo creeer je dus een dorpel die niet uit 3 delen bestaat , maar uit 2 delen.
Im Original ist der Schweller beim Volvo P1800 3-teilig aufgebaut. Er besteht aus:
- Innenblech (1018740 / 1018741)
- Mittelblech (1064125 / 1064126)
- Außenblech (1018969 / 1018970)
Die Sätze 1018971 / 1018972 enthalten alle 3 Teile.
Der Schweller kann alternativ auch 2-teilig aufgebaut werden. Das verstärkte Außenblech 1019027 wird direkt mit einer flachen Verbindung direkt an das Innenblech geschweißt, das Mittelblech entfällt. Der 2-teilige Schwelleraufbau besteht also aus dem Innenblech (1018740 / 1018741) und dem verstärkten Außenblech 1019027.
Der 3-teilige Aufbau ist originalgetreu, der 2-teilige Aufbau ist weniger aufwändig in der Umsetzung.
mijn vraag is of iemand hier ervaringen mee heeft?
Im Original ist der Schweller beim Volvo P1800 3-teilig aufgebaut. Er besteht aus:
- Innenblech (1018740 / 1018741)
- Mittelblech (1064125 / 1064126)
- Außenblech (1018969 / 1018970)
Die Sätze 1018971 / 1018972 enthalten alle 3 Teile.
Der Schweller kann alternativ auch 2-teilig aufgebaut werden. Das verstärkte Außenblech 1019027 wird direkt mit einer flachen Verbindung direkt an das Innenblech geschweißt, das Mittelblech entfällt. Der 2-teilige Schwelleraufbau besteht also aus dem Innenblech (1018740 / 1018741) und dem verstärkten Außenblech 1019027.
Der 3-teilige Aufbau ist originalgetreu, der 2-teilige Aufbau ist weniger aufwändig in der Umsetzung.
mijn vraag is of iemand hier ervaringen mee heeft?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans van der Eijk
- Offline
- Junior Lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 22
20-08-2019 23:26 #184825
door Hans van der Eijk
Beantwoord door Hans van der Eijk in topic dorpel p1800
Mocht je alsnog voor 3 delig besluiten, ik heb de binnendelen links en rechts (1018740/41, origineel nummer 664062/63) nog nieuw liggen, kunnen voor een zacht prijsje weg.
Groet Hans
Groet Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gideon Los
- Offline
- Expert lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 139
21-08-2019 11:10 #184830
door Gideon Los
Beantwoord door Gideon Los in topic dorpel p1800
Hans, het liefst ga ik wel voor 3 - delig . Dit omdat het dicht bij het origineel komt.
Ik weet niet hoe mijn binnendorpels zijn, maar wie weet is het handig voor mij om ze op voorraad te hebben.
Ik stuur je een Pb.
Ik weet niet hoe mijn binnendorpels zijn, maar wie weet is het handig voor mij om ze op voorraad te hebben.
Ik stuur je een Pb.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
21-08-2019 23:09 - 21-08-2019 23:10 #184845
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic dorpel p1800
De dorpel va de 1800 is uit drie delen opgebouwd, deze zijn in de VolvoKV shop te koop.
Zo moeten ze erin;
Eerst binnendorpel herstellen
Dan het middelste deel
Dan het buitenste deel
Hier gaan voor- en achter-scherm overheen
Zorg voor voldoende afwatering van middendeel
én buitendeel
Die afwateropeningen moet je zelf aanbrengen
Zo moeten ze erin;
Eerst binnendorpel herstellen
Dan het middelste deel
Dan het buitenste deel
Hier gaan voor- en achter-scherm overheen
Zorg voor voldoende afwatering van middendeel
én buitendeel
Die afwateropeningen moet je zelf aanbrengen
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 3364
22-08-2019 00:14 #184846
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic dorpel p1800
Voor mij is het zo, hoe minder holle delen je creeert hoe minder kans op roest en je hoeft ook minder te behandelen, dus die tweedelige is zo'n slecht idee nog niet.
Mits er ook een goede afwatering in zit.
Maar hoe is de pasvorm? Gelijk aan het orginele?
succes
Johan Geers
Mits er ook een goede afwatering in zit.
Maar hoe is de pasvorm? Gelijk aan het orginele?
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gideon Los
- Offline
- Expert lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 139
23-08-2019 17:56 #184857
door Gideon Los
Beantwoord door Gideon Los in topic dorpel p1800
Klinkt logisch betreffende minder delen - minder roest. Maar ja hoe is de pasvorm? Ik hoop dat skandix de versterkte buitendorpels meeneemt naar de beurs eind september. we zullen het zien.
Ed: dat ziet er goed uit die dorpelreparatie van de ES. Maar waarom is de binnendopel er in delen ingelast?
Ed: dat ziet er goed uit die dorpelreparatie van de ES. Maar waarom is de binnendopel er in delen ingelast?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
23-08-2019 22:48 #184864
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic dorpel p1800
Bij dergelijke ingrijpende herstelklussen is vervorming het grootste risico als je te veel weghaalt, dus soms kan je op de lasnaden nieuw plaatwerk inlassen en de steunende delen handhaven, maar bij de dorpel moet je minimaal een dwarse versteviging inlassen in het portier om knikken te voorkomen.
We hadden ook een dwarse versteviging midden in de motorruimte aangebracht
De binnendorpel was daar nog heel goed en zie je later ook niet meer.
Tevens is het spit waar de ES in hangt erg stijf gemaakt.
Na voltooiing van het laswerk hangen we als ultieme controle het portier erin.
De pasvorm van de drie delen van de dorpel die bij het VKO wordt verkocht is goed van pasvorm, dat wil nog wel eens anders zijn....
Geldt b.v ook voor de bodemdelen, alleen die zijn voor de coupe en S gemaakt. De tunnel van de E en ES is breder en moet je flink wat inkorten
We hadden ook een dwarse versteviging midden in de motorruimte aangebracht
De binnendorpel was daar nog heel goed en zie je later ook niet meer.
Tevens is het spit waar de ES in hangt erg stijf gemaakt.
Na voltooiing van het laswerk hangen we als ultieme controle het portier erin.
De pasvorm van de drie delen van de dorpel die bij het VKO wordt verkocht is goed van pasvorm, dat wil nog wel eens anders zijn....
Geldt b.v ook voor de bodemdelen, alleen die zijn voor de coupe en S gemaakt. De tunnel van de E en ES is breder en moet je flink wat inkorten
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 3364
23-08-2019 23:57 #184868
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic dorpel p1800
Beste Ed, praat ik wel over een amazone vier deurs, maar ik laat de portieren, indien mogelijk er altijd in hangen.
Kun je op een makkelijke manier kijken of het e.e.a. nog in lijn zit.
Daarbij de tunnel is ook een star stuk metaal in het geheel.
De bodum bij mij rechts voor met het balkje en een stukje uit de langsdrager waar het balkje tegen aan zit heb ik in een stuk weggeslepen en vervangen.
Je moet wel zorgen dat je dorpel goed is en de auto recht staat en de deuren er in laten om te kunnen kijken of de zaak nog recht is.
Linksvoor moet ik nog doen, maar als jij hier een betere manier van werken voor heb ik hoor het graag.
Ik heb nu heel de kofferruimte opgeknapt met niewe zelfgemaakte delen maar wat was dat ding slecht.
m.vr.gr.
Johan Geers
Kun je op een makkelijke manier kijken of het e.e.a. nog in lijn zit.
Daarbij de tunnel is ook een star stuk metaal in het geheel.
De bodum bij mij rechts voor met het balkje en een stukje uit de langsdrager waar het balkje tegen aan zit heb ik in een stuk weggeslepen en vervangen.
Je moet wel zorgen dat je dorpel goed is en de auto recht staat en de deuren er in laten om te kunnen kijken of de zaak nog recht is.
Linksvoor moet ik nog doen, maar als jij hier een betere manier van werken voor heb ik hoor het graag.
Ik heb nu heel de kofferruimte opgeknapt met niewe zelfgemaakte delen maar wat was dat ding slecht.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.