Hoort dit zo?!? kofferklep

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
20-02-2019 15:22 - 20-02-2019 15:29 #182060 door Pascal Kogelman (GAST)
Hoort dit zo?!? kofferklep is gemaakt door Pascal Kogelman (GAST)
De kofferklep sluit niet meer zoals het hoort. Als ik hem dichtdruk komt hij meteen weer omhoog (gasveer). Als ik de koffer op slot draai, kan ik met een kleine ruk het deksel eenvoudig weer omhoog trekken. Als ik met het slot erop over een drempel rijd, komt de klep omhoog. Vandaar dat ik hem met een ijzerdraadje aan de trekhaak gefixeerd heb.
Hij valt dus niet goed in het slot. Nu zag ik aan de binnenkant 2 (torsie?)staafjes lopen van het linker naar rechter scharnier. De ene loopt recht, maar de andere met een bocht (zie: de eerste 4 foto's), hoort dat zo? Ik kan mij voorstellen dat een gekromde staaf meer druk uitoefent dan een rechte. Of dient het slot afgesteld te worden?

Daarnaast ligt de kofferklep er ook niet mooi recht op: de linkerkant en de bovenkant sluiten goed aan, maar rechts (bijrijderskant) is er een behoorlijke kier bij het rubber (dat rubber is nog goed). Zie: vanaf foto 5. Hetzelfde geldt voor de aansluiting aan de onderkant. Is dit af te stellen en zo ja: Hoe stel je een kofferdeksel?
Morgen wil ik er mee aan de slag gaan, dus tips zijn welkom!
groet,
Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
20-02-2019 15:26 #182061 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic Hoort dit zo?!? kofferklep
De laatste foto's vd naden vd kofferklep. Vooral aan de bijrijderskant ontstaat er een grote kier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-02-2019 20:09 - 20-02-2019 20:15 #182071 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Hoort dit zo?!? kofferklep
Hoort dit zo?
Nee, dit hoort niet zo!
Maar dat had je zelf ook vast al verzonnen.
Afstellen zal je bij de scharnieren moeten doen, en dan moet het goed te krijgen zijn (tenzij klep en/of carosserie krom zijn, maar laten we daar niet direct van uit gaan).
De torsiestangen dienen er normaliter voor dat de klep blijft open staan. De gemonteerde gasveer hoort er niet op maar is waarschijnlijk geplaatst omdat de torsiestangen ofwel hun veerkracht verloren hadden ofwel verkeerd gemonteerd zijn. Oorspronkelijk zijn ze instelbaar; het heeft wat kracht en handigheid nodig, maar het kán.
Torsieveren en gasveer zullen overigens niet de oorzaak zijn dat de klep lelijk sluit (tenzij de custom-gasveer goed sluiten verhinderd).
Ikzelf heb zo'n klep nooit afgesteld, maar er zijn hier vast mensen met de juiste tips en trics hiervoor. Ik kan me bv voorstellen dat het makkelijker werkt zonder afdichtrubber (?).

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mattijs van Biesen (GAST)
  • Mattijs van Biesen (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
22-02-2019 13:39 #182110 door Mattijs van Biesen (GAST)
Beantwoord door Mattijs van Biesen (GAST) in topic Hoort dit zo?!? kofferklep
ik zou eens kijken wat het doet als je de gasveer demonteert. volgens mij is dit juist de "overkill" die ervoor zorgt dat de klep continu open gedrukt wordt.
anders zou je nog kunnen kijken wat je in het slot kan verstellen wat betreft de kier onderaan. maar zou het punt hierboven eerst eens uitvoeren, gewoon om te kijken of het wel nodig is!

Ikzelf heb geen gasveer en hij blijft prima open staan.

Het wagenpark:
- Fiat Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo Amazon '63

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
22-02-2019 17:18 - 22-02-2019 17:19 #182117 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic Hoort dit zo?!? kofferklep

Mattijs schreef : ik zou eens kijken wat het doet als je de gasveer demonteert. volgens mij is dit juist de "overkill" die ervoor zorgt dat de klep continu open gedrukt wordt.
anders zou je nog kunnen kijken wat je in het slot kan verstellen wat betreft de kier onderaan. maar zou het punt hierboven eerst eens uitvoeren, gewoon om te kijken of het wel nodig is!

Ikzelf heb geen gasveer en hij blijft prima open staan.


Je slaat de spijker op z'n kop Mattijs: We hebben er gisteren aan gewerkt en dachten ook dat de druk vd gasveer de kier doet ontstaan. Toen het ankerpunt vd gasveer miv een metalen stripje 5 cm verplaatst zodat deze langer werd en de druk minder, maar dit gaf niet het gewenste effect. Daarna de gasveer losgekoppeld en ....voila de koffer sluit weer goed. Wel onder de slotvanger 2 ringetjes gedaan om ervoor te zorgen dat de haak weer tussen beide palletjes komt ipv ervoor. Dus : de koffer sluit weer goed (gaat niet meer open als je over een drempel rijdt) en de klep ligt er mooier op.

Zonder gasveer zakt de klep wel, maar ik kom zelden in de kofferbak dus liever een goed sluitende kofferklep zonder gasveer dan eentje die wel vanzelf omhoog gaat maar kiert. daarom een soortgelijke constructie gemaakt als voor een motorkap: stukje draadijzer met aan het ene uiteinde haaks schroefdraad erop gelast en aan het andere uiteinde een plat ringetje zodat de stang niet te ver in de klep valt en deze kan beschadigen. Het gat zit standaard al in de klep. Met een ring en een moer bevestigd aan de binnenkant (gaatje geboord). Even in de hammerite gespoten en klaar is de steun.
groet,
Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mattijs van Biesen (GAST)
  • Mattijs van Biesen (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
24-02-2019 21:44 #182146 door Mattijs van Biesen (GAST)
Beantwoord door Mattijs van Biesen (GAST) in topic Hoort dit zo?!? kofferklep
top! ziet er weer netjes uit zo!

Het wagenpark:
- Fiat Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo Amazon '63

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-02-2019 06:48 #182152 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Hoort dit zo?!? kofferklep
Wat een prutser, hij die op een dergelijke wijze die gasveer heeft gemonteerd!
Maar, waren je torsieveren niet meer te spannen?
Anyway, tis opgelost!

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
03-03-2019 12:24 - 03-03-2019 12:26 #182262 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic Hoort dit zo?!? kofferklep

Hans schreef : Wat een prutser, hij die op een dergelijke wijze die gasveer heeft gemonteerd!
Maar, waren je torsieveren niet meer te spannen?
Anyway, tis opgelost!


De torsieveren hebben we niet beroerd, leek ons te lastig om goed te krijgen.
Dat prutsen viel wel mee hoor, de gasveer was keurig aan het frame vd gastank geschroefd en aan de andere kant aan de kofferklep. Ik heb de gasveer ook laten zitten aan 1 kant, als ik hem rechtop zet en het uiteinde buiten de koffer laat steken kan deze ook fungeren als "kofferklep-open-houder" voor als de kofferklep niet helemaal open hoeft. Maar idd het is opgelost, de naden lopen weer evenwijdig, alles sluit weer zoals het hoort en ik ben er blij mee.
groet,
Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.