- Berichten: 182
Hoort dit zo?!? kofferklep
- Pascal Kogelman (GAST)
- Offline
- Elite-lid
Hij valt dus niet goed in het slot. Nu zag ik aan de binnenkant 2 (torsie?)staafjes lopen van het linker naar rechter scharnier. De ene loopt recht, maar de andere met een bocht (zie: de eerste 4 foto's), hoort dat zo? Ik kan mij voorstellen dat een gekromde staaf meer druk uitoefent dan een rechte. Of dient het slot afgesteld te worden?
Daarnaast ligt de kofferklep er ook niet mooi recht op: de linkerkant en de bovenkant sluiten goed aan, maar rechts (bijrijderskant) is er een behoorlijke kier bij het rubber (dat rubber is nog goed). Zie: vanaf foto 5. Hetzelfde geldt voor de aansluiting aan de onderkant. Is dit af te stellen en zo ja: Hoe stel je een kofferdeksel?
Morgen wil ik er mee aan de slag gaan, dus tips zijn welkom!
groet,
Pascal
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 182
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Nee, dit hoort niet zo!
Maar dat had je zelf ook vast al verzonnen.
Afstellen zal je bij de scharnieren moeten doen, en dan moet het goed te krijgen zijn (tenzij klep en/of carosserie krom zijn, maar laten we daar niet direct van uit gaan).
De torsiestangen dienen er normaliter voor dat de klep blijft open staan. De gemonteerde gasveer hoort er niet op maar is waarschijnlijk geplaatst omdat de torsiestangen ofwel hun veerkracht verloren hadden ofwel verkeerd gemonteerd zijn. Oorspronkelijk zijn ze instelbaar; het heeft wat kracht en handigheid nodig, maar het kán.
Torsieveren en gasveer zullen overigens niet de oorzaak zijn dat de klep lelijk sluit (tenzij de custom-gasveer goed sluiten verhinderd).
Ikzelf heb zo'n klep nooit afgesteld, maar er zijn hier vast mensen met de juiste tips en trics hiervoor. Ik kan me bv voorstellen dat het makkelijker werkt zonder afdichtrubber (?).
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Mattijs van Biesen (GAST)
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 32
anders zou je nog kunnen kijken wat je in het slot kan verstellen wat betreft de kier onderaan. maar zou het punt hierboven eerst eens uitvoeren, gewoon om te kijken of het wel nodig is!
Ikzelf heb geen gasveer en hij blijft prima open staan.
Het wagenpark:
- Fiat Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo Amazon '63
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 182
Mattijs schreef : ik zou eens kijken wat het doet als je de gasveer demonteert. volgens mij is dit juist de "overkill" die ervoor zorgt dat de klep continu open gedrukt wordt.
anders zou je nog kunnen kijken wat je in het slot kan verstellen wat betreft de kier onderaan. maar zou het punt hierboven eerst eens uitvoeren, gewoon om te kijken of het wel nodig is!
Ikzelf heb geen gasveer en hij blijft prima open staan.
Je slaat de spijker op z'n kop Mattijs: We hebben er gisteren aan gewerkt en dachten ook dat de druk vd gasveer de kier doet ontstaan. Toen het ankerpunt vd gasveer miv een metalen stripje 5 cm verplaatst zodat deze langer werd en de druk minder, maar dit gaf niet het gewenste effect. Daarna de gasveer losgekoppeld en ....voila de koffer sluit weer goed. Wel onder de slotvanger 2 ringetjes gedaan om ervoor te zorgen dat de haak weer tussen beide palletjes komt ipv ervoor. Dus : de koffer sluit weer goed (gaat niet meer open als je over een drempel rijdt) en de klep ligt er mooier op.
Zonder gasveer zakt de klep wel, maar ik kom zelden in de kofferbak dus liever een goed sluitende kofferklep zonder gasveer dan eentje die wel vanzelf omhoog gaat maar kiert. daarom een soortgelijke constructie gemaakt als voor een motorkap: stukje draadijzer met aan het ene uiteinde haaks schroefdraad erop gelast en aan het andere uiteinde een plat ringetje zodat de stang niet te ver in de klep valt en deze kan beschadigen. Het gat zit standaard al in de klep. Met een ring en een moer bevestigd aan de binnenkant (gaatje geboord). Even in de hammerite gespoten en klaar is de steun.
groet,
Pascal
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Mattijs van Biesen (GAST)
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 32
Het wagenpark:
- Fiat Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo Amazon '63
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Maar, waren je torsieveren niet meer te spannen?
Anyway, tis opgelost!
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 182
Hans schreef : Wat een prutser, hij die op een dergelijke wijze die gasveer heeft gemonteerd!
Maar, waren je torsieveren niet meer te spannen?
Anyway, tis opgelost!
De torsieveren hebben we niet beroerd, leek ons te lastig om goed te krijgen.
Dat prutsen viel wel mee hoor, de gasveer was keurig aan het frame vd gastank geschroefd en aan de andere kant aan de kofferklep. Ik heb de gasveer ook laten zitten aan 1 kant, als ik hem rechtop zet en het uiteinde buiten de koffer laat steken kan deze ook fungeren als "kofferklep-open-houder" voor als de kofferklep niet helemaal open hoeft. Maar idd het is opgelost, de naden lopen weer evenwijdig, alles sluit weer zoals het hoort en ik ben er blij mee.
groet,
Pascal
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.