Vervangen gasveren kofferbakdeksel 142

Lees meer
05-08-2018 13:28 #178150 door Sjoerd van Gerwen
Vervangen gasveren kofferbakdeksel 142 is gemaakt door Sjoerd van Gerwen
Hallo!

De kofferbakdeksel valt bij mijn 142 steeds dicht. Een van de gasveren is lek en kan ik met de hand zeer gemakkelijk indrukken. ik heb twee nieuw gasveren met bijbehorende steunen besteld.

Nu viel het mij op dat de 'goede' gasveer er heel erg moeilijk uit en in gaat. Met nieuwe gasveren zal dit wellicht nog lastiger gaan. Is er een slimme tip om deze veren gemakkelijk te (de)montener?

Groeten Sjoerd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
05-08-2018 19:55 #178154 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Vervangen gasveren kofferbakdeksel 142
Sjoerd het is mij gelukt door het scharnier in de auto te lossen en met lange bouten weer te monteren. Later deze bouten weer vervangen door de originele. Wel met een extra paar handen om het kofferdeksel goed vast te houden. Klus kostte meer kracht dan ik had gedacht.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-08-2018 11:44 - 06-08-2018 15:16 #178159 door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic Vervangen gasveren kofferbakdeksel 142
Officieel is er speciaal gereedschap om de gasveren te vervangen. Het is een beugel welke de gasveer in ingedrukte toestand houdt waarna je deze zonder veel moeite kunt monteren. Er zijn twee soorten gereedschap, voor de originele (dunne ) gasveren en voor de latere ( dikke ) gasveren. Het gereedschap heb ik toevallig. Bijgevoegd het gedeelte van het werkplaatsboek waarin dit wordt beschreven.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
06-08-2018 17:25 - 06-08-2018 17:30 #178163 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Vervangen gasveren kofferbakdeksel 142
Mooi Renny; de beugel is nog wel zelf te maken; hoe lang is het middenstuk ongeveer? Indrukken gaat nog wel onder de garagepers denk ik.

Overigens heb ik bij de 140-ers alleen origineel de dikke veren gezien en de aftermarket zijn dunne gasveren, Bij de 240 werden later ook origineel dunne gebruikt. (voor zover ik mij herinner)

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-08-2018 10:37 #178172 door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic Vervangen gasveren kofferbakdeksel 142
Bijgaand een foto van beide gereedschappen. De smalle lijkt mij bij nader inzien ook zelfgemaakt, de brede is origineel Volvo.
Afmetingen :
Smalle : 18 mm breed, afstand tussen de uiteinden 18 cm.
Brede : 24 mm breed, afstand tussen de uiteinden 19 cm.
Als je een bankschroef hebt die genoeg afstand heeft tussen de bekken lukt het ook, zo deden wij het vroeger.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.