UNC of niet?

Lees meer
15-04-2018 14:54 #176452 door Pieter
UNC of niet? is gemaakt door Pieter
3 vragen mbt UNC en materiaal:
1- Is er een methode/vuistregel, bij de amazon, om te weten of iets UNC, metrisch of iets anders is of in ieder geval zou moeten zijn? Er is bij mij soms een mixje gebruikt en dan is lastig te achterhalen wat origineel is.

2- Andere vraag: waar halen jullie UNC materiaal (online) vandaan, behalve onze webshop?
Ik heb namelijk een paar lasbare 1/2"UNC moeren nodig om de bumpersteunen aan de voorzijde te bevestigen. Deze moeren zijn normaal in de balken vastgelast. Echter is dat bij mij niet meer het geval. Dus ik heb minimaal 2 nieuwe nodig. Onderdeelnr is niet te achterhalen en staan ook niet in de webshop..
Ze moeten aan deze bouten bevestiging bieden ;) www.volvokv.nl/producten/product/8985-bout-1-2-unc-x-30-mm/

3- is de bevestiging van de stabilisatorstang voor met 3/8 UNC materiaal? Ook zeer slecht te vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-04-2018 15:04 #176453 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic UNC of niet?
Is idd een mix van toegepaste draad. Er is dus metrisch en UNC door elkaar gebruikt, dat was toen zo. De motor bijvoorbeeld is ook zo een mooi voorbeeld. Dit is een Engels product en dus kun je daar ook veel UNC terug vinden. En zo zitten diverse plaatwerkdelen zoals het front weer vast met metrische draad. Zelfs bij de 140 serie was dit gebruikelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
15-04-2018 18:57 - 15-04-2018 19:31 #176458 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic UNC of niet?
Hallo Pieter;

Je kan als uitgangspunt nemen dat bij de amazon en 140 serie door Volvo standaard UNC bouten en moeren werden gebruikt. Bij de 240 serie werd overgeschakeld op metrische schroefdraad.
Je weet natuurlijk nooit wat is de loop van de jaren is veranderd aan je auto. daarom meten is weten. Voor een paar euro koop je een schroefdraad meetsetje (bestelnr.99945440 in de webshop) en kan je zien welke maat is gebruikt. Wel vervelend dat bij jouw auto kennelijk in de loop van de jaren metrisch en UNC door elkaar is gebruikt.

Als je nog moeren moet inlassen zou ik bij de plaatselijke ijzerboer een stel bijpassende bouten met moeren kopen. Verder haal ik UNC inderdaad bij de club maar op internet zijn genoeg adressen te vinden.

Maandag ben ik in de webshop en kan je mij even bellen.
gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
15-04-2018 19:56 #176461 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic UNC of niet?
Dat is een handig hulpmiddel zo'n schroefdraadmeter Cor.
Ik heb er geen,wat ik in z'n algemeenheid doe bij onbekende bouten of hydraulieknippels is het volgende;

1- opmeten van de doorsnede van de schroefdraad, kijk daarbij op je schuifmaat (moet er wel eentje zijn die mm en INCH aangeeft) en bepaal de maat door op zowel de mm schaal als de inch schaal te kijken. áls het namelijk een metrische bout is dan zal het 0-streepje van je schuifmaat op een mooi rond getal uit komen, omgekeerd geldt dat ook voor een inch-bout, die zal op een "mooie" inchmaat uit komen.

2-daarna meet je de spoed op, dat kan je doen door de afstand te meten tussen 2 draadgangen, echter is dat minder nauwkeurig. Stel je plaatst de meetbekken 2 tiende mm te wijd of te smal, dan krijg je een enorme fout in je spoedbepaling.
Daarom pak ik liever 10 draadgangen, als je dan ook een 2 tiende mm teveel of te weinig meet is dat maar 2 honderdste afwijking in de spoed.
Niet onbelangrijk; heb je bij punt 1 vastgesteld dat het een inchmaat bout-doorsnede betreft dan meet je de spoed ook het beste in inch en nu komt de grap; in het metrische stelsel geven we de spoed aan van een bout op deze manier; M12x1,75, de afstand tussen 2 opvolgende draadgangen bedraagt hier dus 1,75mm (maar aangezien 1,50 ook voorkomt zie je dus dat nauwkeurig meten hier van belang is!!) De inchbouten worden echter weer anders benoemd, bijv UNC3/8 wijst op een bout met een doorsnede van de schroefdraad van 3/8" (of 3/8 inch) maar dan weten we de spoed nog niet.
UNC betekent Unified National Coarse , de grove variant dus, terwijl UNF de fijnere spoed heeft Unified National Fine.
Een tabel kan hier dus vertellen welke spoed de 3/8UNC bout heeft, in dit geval 16

16mm? Nee de inchbouten worden aangegeven in het aantal draadgangen per inch. Dat houdt dus in dat ik de schuifmaat op 1 inch instel en het aantal draadgangen ga tellen dat precies binnen die inch valt. In het geval van de 3/8 UNC bout zou ik dus 16 gangen tellen, oftewel 16 threads per inch of afgekort 16TPI

Met dus het metenvan twee maten (doorsnede en spoed of aantal gangen in 1 inch) kan je in een tabel gaan kijken welke maat bout er mee overeenstemt. Google geeft goede resultaten als je ingeeft 3/8 (de doorsnede dus) 16TPI (spoed dus).
Of in metrische gevallen M12x1,25

In geval je óf metrisch óf UNC/UNF hebt volstaat een printje in je gereedschapkist al prima, je zou zo'n tabel bij de hand kunnen houden; www.teesing.com/nl/page/teesing/tabel-un...fied-national-thread

Voordeel van een schroefdraadmeter is dat je behalve de spoed ook de tophoek van de draad mooi kunt bekijken, de tophoek is nl ook een manier om de draad te herkennen.

mvg Jan

Met

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-04-2018 21:57 #176467 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic UNC of niet?
Pieter, als je niet verdrietig wordt als er geen originele bout / moer combinatie in de bumpersteun zit kun je prima metrische lasmoeren gebruiken?
En Jan, bedankt voor de duidelijke uitleg. Zit er in de Amazon alleen UNC en UNF (bout wieluitslag??) of ook Whitworth draad?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-04-2018 08:53 - 16-04-2018 08:54 #176470 door Pieter
Beantwoord door Pieter in topic UNC of niet?
Hallo heren, bedankt voor de antwoorden.

Cor Kraaijeveld schreef : ..Je kan als uitgangspunt nemen dat bij de amazon en 140 serie door Volvo standaard UNC bouten en moeren werden gebruikt. Bij de 240 serie werd overgeschakeld op metrische schroefdraad..

Dank dan ga ik daar van uit.

Cor Kraaijeveld schreef : ... Verder haal ik UNC inderdaad bij de club maar op internet zijn genoeg adressen te vinden.

Blijft echter de vraag, waar haal je een kleine hoeveelheid UNC materiaal vandaan? Wat zijn die internetadressen, dat was eigenlijk mijn vraag?
Vooral omdat je een sterkteklasse 8.8 wil hebben en niet meteen 500 stuks wil bestellen.

Hans Wassink schreef : Pieter, als je niet verdrietig wordt als er geen originele bout / moer combinatie in de bumpersteun zit kun je prima metrische lasmoeren gebruiken?

Ik begrijp dat dat mogelijk is, maar dat is wat ik wil voorkomen.
2 bouten metrisch en 2 bouten UNC om een bumper vast te zetten. En om nu 3 moeren uit te gaan slijpen, omdat ik niet een UNC moer kan vinden... beetje omgekeerde wereld.

Ik begrijp dat je veel op internet of bij de lokale ijzerhandel kan kopen, maar ik wil graag daar de namen en adressen van. Dat was mijn oorspronkelijke vraag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
16-04-2018 09:06 #176471 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic UNC of niet?
Ik heb een keer een bak vol bouten/moeren bij een sloper vandaan gehaald, kan dus zijn dat de bekende Volvo bedrijven nog gebruikte hebben liggen van gedemonteerde auto's. Overigens heb je bij UNC/F de aanduiding 8.8 etc niet, dan kun je aan het aantal streepjes op de kop zien wat de sterkte is. Zal eens kijken of ik nog wat heb liggen voor je.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sjef van Giersbergen
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
16-04-2018 11:37 #176472 door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic UNC of niet?
Nee Hans,
Bij de Amazon vind je geen Whitworth draad. Whitworth is de (Engelse) voorloper van UNC en heeft weliswaar dezelfde spoed (uitgezonderd bij 1/2 duims, daar is de ene 12 TPI en de andere 13 TPI), maar de tophoek is 55 graden, tegen 60 graden bij UNC/UNF.
Sjef van Giersbergen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sjef van Giersbergen
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
16-04-2018 12:02 #176473 door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic UNC of niet?
Hallo Pieter,
Tik UNC/UNF KOPEN in en je wordt overspoeld door aanbieders. Voor kleine hoeveelheden kun je bijv. terecht bij "metaalreus".

Sjef van G.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-04-2018 00:37 #176484 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic UNC of niet?
Ik heb ook een bak vol met oude bouten en moeren van een sloop amazone maar begin er een beetje doorheen te geraken.
Gelukkig is hier op de Filippijnen dit spul vrij goed te verkrijgen dus qua dat heb ik geluk.
En dat zou je moeten doen een sloop 140 of ouder daar de bouten en moeren van.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.