GASVEER I.P.V. 'UITZETTER' VOOR EEN COMBI AMAZON

Lees meer
09-03-2018 22:31 #175724 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic GASVEER I.P.V. 'UITZETTER' VOOR EEN COMBI AMAZON
Volvo is echt wel goed als het op onderdelen selectie komt.
Ik had vroeger (jaran 80) een collega die had een Renault16 en die had remcilinders nodig voor achter waren niet meer te krijgen voor dat jaar heeft grond plaat moeten veranderen om ander cilinders te plaatsen.
Bleek dat Renault bijn voor elk jaar wel andere cilinders gebruikte.
Ik reed vroeger toen ik jong was Simca1000, wat een brandhout, ik ben op een gegeven moment overgestapt naar Ford Taunus 12M en dat waren goede auto's voor die tijd.
Volvo en Saab waren toen veel te duur voor mij, gewoon onberijkbaar.
Ik kocht toen nog auto's van een paar honderd gulden, studeren en geen geld.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2018 22:38 #175726 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic GASVEER I.P.V. 'UITZETTER' VOOR EEN COMBI AMAZON
Mooie plaatjes! Dan komt zo'n steuntje ook wel goed.
Ik kan je er niet aan helpen. Mijn nieuwe vond ik eens op Marktplaats in de buurt en m'n oude houd ik als reserve.
De gasveer is gewoon nog nieuw te koop (onderdeelnummer 670449) . Kost alleen 95 euro....
Dus dan snap je waarom ik die van mij niet weg doe...
Maar als je toch al iets op maat moet maken kan op de sloop zoeken naar een geschikte dus wel lonen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2018 22:38 #175727 door Hans Havenaar
Beantwoord door Hans Havenaar in topic GASVEER I.P.V. 'UITZETTER' VOOR EEN COMBI AMAZON
Johan,

Ik heb net al mijn excuses aangeboden in een bericht aan Lars. Blijkbaar heb ik meteen op de tenen getrapt van de ware Volvo Liefhebbers, sorry.
Renault? Tja, ik zeg er maar niets van maar ik spreek uit eigen ervaring.
Ik kocht toen nog auto's van een paar honderd gulden, studeren en geen geld. Hoor ik nu mijzelf?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-03-2018 06:47 - 10-03-2018 06:47 #175731 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic GASVEER I.P.V. 'UITZETTER' VOOR EEN COMBI AMAZON
een geschikte/aan te passen gasveer is misschien deze die op een Volvo 940 Estate staat: totale lengte is ongeveer 55cm, ipv 50cm voor AM combi origineel.

Op beide uiteinden zit een kogel, de lengte waar het gas in zit is precies 29cm zoals bij AM combi op Lars' foto. De lengte van ander, dunner, deel is dan 26cm ipv 21cm. Op het 29cm lang deel staat verder nog: "VOLVO 1355263 F1=300N", wat antwoord geeft op 2de vraag: zo'n bij 940 Estate vervangen gasveer zal misschien nog net 27.5kgm=270N druk leveren voor AM combi, zoals gemeten door Lars bij nieuwe gasveer?

Te vinden op sloop, of misschien gratis in oud-ijzer bak van grotere Volvo dealer?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
10-03-2018 08:03 #175732 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic GASVEER I.P.V. 'UITZETTER' VOOR EEN COMBI AMAZON
Of hier even kijken;

www.gasveerwinkel.nl/gasveer_berekenen/

@Lars, grappig, jouw meetmethode heb ik ook vaak toegepast en toonde aan dat de kracht die benodigd was om in te drukken soms aanmerkelijk groter is dan de kracht die de veer levert als hij zèlf gaat uitdrukken.
Ter verduidelijking een veer van 300N (30kg) heeft bijvoorbeeld 330N nodig om het punt te overwinnen waarop hij gaat inschuiven. Ben je eenmaal op gelijkmatige snelheid aan het inschuiven dan loopt die kracht iets terug naar bijv. 310N.

Heb je de veer maximaal ingedrukt dan kan je zomaar het omgekeerde zien; bij begin uitschuiven drukt de veer met 260N en als de uitschuifbeweging dan eenmaal is ingezet dan loopt de kracht weer wat op naar 290N

Dat verschijnsel komt vlgs mij door slipstick, de zuigerstang wordt een soort van tegengehouden door de kracht waarmee de afdichting zijdelings op de stang drukt.

Niet heel spannend maar verbaas je dus niet als de kracht niet constant is.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-03-2018 10:42 #175735 door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic GASVEER I.P.V. 'UITZETTER' VOOR EEN COMBI AMAZON
Op de nieuwe gasveer voor de achterklep die ik heb liggen staat dat deze 350 N is.
Als je voor een originele gaat heb je wel de kogelhouder ( nr. 670337 ) nodig.
Eventueel heb ik deze wel beschikbaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-03-2018 12:39 #175739 door Hans Havenaar
Beantwoord door Hans Havenaar in topic GASVEER I.P.V. 'UITZETTER' VOOR EEN COMBI AMAZON
Hi Renny,
Ah, licht aan het einde van de tunnel.
Laten we de onderhandelingen niet in het forum houden.
Mail me even privé. h.havenaar@telfort.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.