Monroe ride leveler

Lees meer
28-02-2018 16:03 #175506 door 11019-dummy
Monroe ride leveler is gemaakt door 11019-dummy
Mijn Amazon combi uit 1964 heeft onderbouw LPG + af en toe een caravan aan de trekhaak. Jaren geleden heb ik er voor gekozen, om te voorkomen dat de auto te veel doorzakt aan de achterkant, deze te voorzien van progressieve veren. Daarmee lag de auto nog steeds met zijn kont omlaag. Op de veerschotels heb ik toen een kunststof verhoging geplaatst van 3 cm dik waarmee de auto nu (ook met zware caravan) mooi recht staat. Nadeel is dat de auto zonder deze belasting, dus bij normaal gebruik, erg stug geveerd is aan de achterkant maw de progressieve veren zijn te zwaar.
Ik kan Monroe ride levelers kopen die eigenlijk bedoeld zijn voor de Volvo 245, deze zouden echter (met een kleine aanpassing) passen. Ik zou deze kunnen combineren met gewone standaard combi achterveren. Wie heeft hier ervaring mee en kan er iets zinnigs over zeggen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2018 16:55 #175507 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Monroe ride leveler
Ik.

Toen ik mijn Ama Combi in 2003 kocht zaten er Monroe Ride levellers van een 245 onder, inclusief compressor te bedienen via schakelaar van het dashboard via een relais.

Last van (perslucht-) lekkage.

Ik heb de Monroe schokbrekers in 2004 vervangen door nieuwe; de compressor, die eerst onder de motorkap zat naar achter verplaatst ( naast LPG tank in reservewielbak). Alle slangetjes vervangen en aansluitingen gecontroleerd etc. Lekkage bleef. Zolang je een compressor hebt geinstalleerd is dat geen drama, maar voor iedere rit - en bij langere reizen vaker - wel weer op druk brengen.

Stug is dit ook : om de wagen enigszins mooi vlak te hebben zet ik ze standaard op 4 bar, en bij zware belasting 6 bar. Maar als je dan leeg een beetje hard over een hobbel gaat, slaat z'n kont aardig.

Het staat nog op mijn wensenlijstje om e.a. ooit te vervangen door langere veren (niet progressief), maar ik neem aan dat je dan ook andere (langere ?) schokbrekers heb (maar dan zou ik eerst moeten weten welke .....).

Kortom : zou het niet doen, want het levert m.i. geen verbetering t.o.v. je huidige systeem .....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2018 17:07 #175509 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic Monroe ride leveler
Rob, als ik het goed begrijpslaat jouw combi op een hobbel dus ook dwz, hij slaat omhoog. Ik heb de indruk dat de progressieve veren zo sterk/star zijn dat bij het (niet langzaam) oprijden van een verkeersdrempel de auto ahw gelanceerd wordt en met een bonk begrensd wordt door de vangbanden of de max lengte van de dempers. Zo lijkt het althans.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2018 18:39 #175511 door Daniel Jacobs
Beantwoord door Daniel Jacobs in topic Monroe ride leveler
Hallo Jacques,

Toevallig heb ik kort geleden op een “veer” vraag geantwoord.
Neem gewoon ook eens contact met Carsupport op.
Die maken individueel aangepaste veren. Dus je kunt vragen voor een speciale karakteristiek, etc ....
Ze wegen de voertuigen ook vaak om zo een betere berekening te kunnen maken.
Zoals ik al vermelde, ze zijn onder de camperrijders, hèt aanspreekpunt voor veer vragen.

www.carsupport.nl

Gr. Daniël

Always remember the world is full of nice people ... if you can't find one, be one .....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-03-2018 00:08 #175521 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Monroe ride leveler
Jacques, bij mij zaten ze onder de combi maar door telkens weer kleine luchtlekkages heb ik ze er onderuit gehaald. Heb nu standaard schokbrekers en verzwaarde veren. Gaat prima. Op vakantie met de caravan ( SMV vraagt ong. 70kg kogeldruk) en de auto vol zette ik er tijdelijk hulpveren van een peugeot 405 onder. Klusje van 20 minuten.
Onder de streep: ik zou voor een andere oplossing kiezen.
Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-03-2018 11:04 #175528 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic Monroe ride leveler
@Daniel,
Ik wilde specifiek info over de Monroe ride levelers.
@Hans,
Je schrijft dat je verzwaarde veren eronder hebt, bedoel je gewoon zwaardere als standaard of progressief gewonden zware veren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-03-2018 12:37 #175530 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Monroe ride leveler
ik heb gewone verzwaarde veren die het extra gewicht van de LPG installatie compenseren.
Net even gemeten, met 185-65/15 banden (zijn de winterbanden, iets afwijkende, kleinere maat,..) staat hij met volle LPG en halfvolle benzinetank op 68cm onderkant wielrand / wegdek. Als ik er alleen in rijd is hij wel wat stugger maar ik herken het springen naar het eind vd aanslag absoluut niet, ook al hebben we in Putten een wethouder gehad die het maken van drempels in elke doorgaande weg tot zijn persoonlijke missie had gemaakt. . Wel had ik dat met de levelers vroeger.

Niet gehinderd door al te veel kennis: de progressieve veren zakken m.i. eerst wel wat in door het gewicht van de LPG installatie waardoor de auto standaard al lager staat?

Volgens mij zijn de Heavy Duty veren goedkoper geworden, Dries biedt ze aan voor nog geen 100 euro per set geloof ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-03-2018 12:40 #175531 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Monroe ride leveler
Hoi Jacques, zoals je weet heb ik twee combi's.
Onder de witte combi zit de progressieve veer in combinatie met Monroe's
De groen combi is uitgerust met een standaard veer en een ca. 3cm verhoogde veerschotel in combinatie met Koni's.
Persoonlijk vind ik de de groen het fijnste veergedrag heeft, zowel solo als met aanhanger.
As je in de buurt bent dan kom maar een keertje langs, kun je proef rijden en het verschil zelf ervaren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2018 14:42 #175549 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Monroe ride leveler
Ik zou een standaard veer plaatsen met verhoogde veerschotel in combinatie met een goede (eventueel instelbare) schokbreker.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.