Wie weet hoeveel 123GT's er in NL zijn geleverd en

• Paul Stierum NZB
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2017 10:23 #166884 door Paul Stierum NZB
Wie weet hoeveel 123GT's er in NL zijn geleverd en is gemaakt door Paul Stierum NZB
wie weet hoe en welke spiegels er op de in NL-geleverde GT's zijn gemonteerd. Op google kom ik zo veel verschillende foto's van GT's tegen. Sommige met staande of talbot spiegels op spatbord en enkele met de normale spiegels op de portieren. Zou het per land verschillend zijn en wat zijn de verschillen?

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-02-2017 19:59 #166891 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Wie weet hoeveel 123GT's er in NL zijn geleverd en
Het hoort zoals op de laatste foto

• Cor Kraaijeveld
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Meer
21-02-2017 23:09 #166894 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Wie weet hoeveel 123GT's er in NL zijn geleverd en
Ik heb enige jaren terug toen ik mijn P1800 restaureerde en mij afvroeg waar de spiegel "hoorde" te zitten, mijn licht opgestoken bij een ex=werknemer van de nederlandse importeur van de volvos in de jaren 60. ( den Haag)

Deze man vertelde mij dat de auto"s zonder spiegel naar Nederland kwamen en pas in NL van een spiegel werden voorzien. Soms werd dit zelfs bij de dealer gedaan. Bij de P1800 en de 123 werd dit vaak het spatbord, maar dit was geen regel.

Ook op de originele folders uit die tijd en het instructieboekje staan geen spiegels. In ieder geval niet op de in mijn bezit zijnde documenten. Omdat er gaten in het spatbord van mijn P1800 zaten, de spiegel maar weer op het spatbord gemonteerd. Bij de huidige APK eisen zou dit niet meer toegestaan zijn, immers de buitenspiegel moet van binnenuit verstelbaar zijn.
Bijlagen:

• Paul Schaap
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-02-2017 10:00 #166895 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Wie weet hoeveel 123GT's er in NL zijn geleverd en
Ja, het is opvallend dat de afgebeelde auto's op origineel foldermateriaal vrijwel nooit buitenspiegels hebben.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-02-2017 17:58 - 22-02-2017 18:04 #166912 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Wie weet hoeveel 123GT's er in NL zijn geleverd en
De spiegels werden met de 123GT's los mee geleverd, dat verklaart waarom ze onderling verschillen.
Naar mijn smaak staan ze bij de groene 123GT wat ver naar voren.
Mocht je het geluk hebben om originele - of aftermarket - spiegels op een fris scherm te zetten, ga dan in de wagen zitten en bekijk wat de beste positie is als een helper de spiegels verschuift.
De witte Amazon moet een 133GT zijn, gezien het originele NL kenteken van eind '69
Daar zie je de latere spiegels geplaatst op de portieren.
Origineel zijn er in '67 10 123GT's op kenteken gezet, dat zijn de D kentekens, ik heb 55-78-DU en dat is de 10e

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:
Laatst bewerkt 22-02-2017 18:04 door Ed van der Zee. Reden: extra info

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-02-2017 09:25 #166933 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Wie weet hoeveel 123GT's er in NL zijn geleverd en

Ed van der Zee schreef : Origineel zijn er in '67 10 123GT's op kenteken gezet, dat zijn de D kentekens, ik heb 55-78-DU en dat is de 10e

Dat zijn er denk ik nog wel iets meer (maar nog steeds niet veel). In de lijst die ik van Ronald Everts kreeg stonden per 2010 in totaal 17 origineel NL 1967 123GT's. Naast de %%-%%-D% ook nog een aantal met %%-%%-E%.

• Cor Mulder
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
23-02-2017 20:47 #166955 door Cor Mulder
Beantwoord door Cor Mulder in topic Wie weet hoeveel 123GT's er in NL zijn geleverd en
Paul,

Zoals Niek al vermeldde is de spiegel op de derde foto de juiste voor de 123GT uit 1967.
Ook zo afgebeeld op de originele brochure en het bijlageboekje dat bij het instructieboekje werd geleverd (zie bijlagen).
In 1968 werden de spiegels meer naar achter geplaatst; zo ook bij de B20 uitvoeringen, maar die werden met één spiegel geleverd (zie ook bijlagen).
Het type spiegel op je eerste foto werden wel in Duitsland, Oostenrijk een Zwitserland geleverd.

Het juiste aantal 123GT's dat in Nederland is geleverd is niet exact aan te geven. De schatting is dat het er ongeveer 25 zijn geweest.
Er zijn Zweedse GT's geleverd (het chassisnummer begint met 133351) en er GT's geleverd die in België zijn geassembleerd (het chassisnummer begint met 133951).
Van de Zweedse makelij zijn er in Nederland minder geleverd dan de Belgische assemblage. Wellicht dat mede daardoor de verwarring in aantallen komt.

Vriendelijke groet,

Cor Mulder

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Bijlagen:

• Cor Mulder
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
23-02-2017 20:51 #166956 door Cor Mulder
Beantwoord door Cor Mulder in topic Wie weet hoeveel 123GT's er in NL zijn geleverd en
En hier dan de andere twee folderfoto's ;)

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Bijlagen:

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-02-2017 11:15 #166962 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Wie weet hoeveel 123GT's er in NL zijn geleverd en
Je ziet hier ook ,dat een 123 GT niet altijd brede velgen had.

• Cor Mulder
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-02-2017 17:33 #166968 door Cor Mulder
Dat klopt.
De 123GT werd met 4J velgen (met sierringen met velggaten) met Pirelli radiaalbanden geleverd; 41/2J velgen waren destijds een optie.
Mijn Zweedse 123GT (22 maart 1967 met kenteken eindigend op DL) heeft vanaf levering de optionele 41/2J velgen en mijn Belgische 123GT (26 mei 1967 met kenteken eindigend op DZ) heeft de 4J velgen.
De zo gewilde 51/2J velgen zijn van later datum: 1969 en later.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD