Wie weet hoeveel 123GT's er in NL zijn geleverd en
- Paul Stierum NZB
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
- Cor Kraaijeveld
-
- Platinum lid
-
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Deze man vertelde mij dat de auto"s zonder spiegel naar Nederland kwamen en pas in NL van een spiegel werden voorzien. Soms werd dit zelfs bij de dealer gedaan. Bij de P1800 en de 123 werd dit vaak het spatbord, maar dit was geen regel.
Ook op de originele folders uit die tijd en het instructieboekje staan geen spiegels. In ieder geval niet op de in mijn bezit zijnde documenten. Omdat er gaten in het spatbord van mijn P1800 zaten, de spiegel maar weer op het spatbord gemonteerd. Bij de huidige APK eisen zou dit niet meer toegestaan zijn, immers de buitenspiegel moet van binnenuit verstelbaar zijn.
- Paul Schaap
- Platinum lid
-
Naar mijn smaak staan ze bij de groene 123GT wat ver naar voren.
Mocht je het geluk hebben om originele - of aftermarket - spiegels op een fris scherm te zetten, ga dan in de wagen zitten en bekijk wat de beste positie is als een helper de spiegels verschuift.
De witte Amazon moet een 133GT zijn, gezien het originele NL kenteken van eind '69
Daar zie je de latere spiegels geplaatst op de portieren.
Origineel zijn er in '67 10 123GT's op kenteken gezet, dat zijn de D kentekens, ik heb 55-78-DU en dat is de 10e
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Dat zijn er denk ik nog wel iets meer (maar nog steeds niet veel). In de lijst die ik van Ronald Everts kreeg stonden per 2010 in totaal 17 origineel NL 1967 123GT's. Naast de %%-%%-D% ook nog een aantal met %%-%%-E%.Ed van der Zee schreef : Origineel zijn er in '67 10 123GT's op kenteken gezet, dat zijn de D kentekens, ik heb 55-78-DU en dat is de 10e
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Cor Mulder
- Premium lid
-
Zoals Niek al vermeldde is de spiegel op de derde foto de juiste voor de 123GT uit 1967.
Ook zo afgebeeld op de originele brochure en het bijlageboekje dat bij het instructieboekje werd geleverd (zie bijlagen).
In 1968 werden de spiegels meer naar achter geplaatst; zo ook bij de B20 uitvoeringen, maar die werden met één spiegel geleverd (zie ook bijlagen).
Het type spiegel op je eerste foto werden wel in Duitsland, Oostenrijk een Zwitserland geleverd.
Het juiste aantal 123GT's dat in Nederland is geleverd is niet exact aan te geven. De schatting is dat het er ongeveer 25 zijn geweest.
Er zijn Zweedse GT's geleverd (het chassisnummer begint met 133351) en er GT's geleverd die in België zijn geassembleerd (het chassisnummer begint met 133951).
Van de Zweedse makelij zijn er in Nederland minder geleverd dan de Belgische assemblage. Wellicht dat mede daardoor de verwarring in aantallen komt.
Vriendelijke groet,
Cor Mulder
- Cor Mulder
- Premium lid
-
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
- Cor Mulder
- Premium lid
-
De 123GT werd met 4J velgen (met sierringen met velggaten) met Pirelli radiaalbanden geleverd; 41/2J velgen waren destijds een optie.
Mijn Zweedse 123GT (22 maart 1967 met kenteken eindigend op DL) heeft vanaf levering de optionele 41/2J velgen en mijn Belgische 123GT (26 mei 1967 met kenteken eindigend op DZ) heeft de 4J velgen.
De zo gewilde 51/2J velgen zijn van later datum: 1969 en later.