De geplakte voorruit van de 140 serie vervangen
- Ernest Zethof
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
16-11-2016 20:34 #164949
door Ernest Zethof
De geplakte voorruit van de 140 serie vervangen is gemaakt door Ernest Zethof
Hoi, er is al veel over geschreven, maar ik heb helaas het plaatje nog niet compleet…
Volvo 142, 1974 met geplakte voorruit en jawel de boel gedemonteerd en de sponning is gelukkig nog gaaf, maar de metalen klemmen geroest, de onderste. Sponning is roestvrij gemaakt en de boel wordt gespoten.
Nu het ruit terugplaatsen met de ORIGINELE sierlijst maar met de groene en zwarte klemmetjes.
Wie heeft er een duidelijke foto, waar welke kleur klemmen zit ? De groene lijken mij voor rondom de hoeken, deze zijn verstelbaar en de zwarte als vulling op de rechte vlakken ?
Je schuift de klemmen op de ruit VOORDAT je de ruit in de kit legt met de pasblokjes etc. ?
Is het echt een alternatief of moet je dan ook achter een 240 sierlijst en eventueel voorruit aan ?
Als laatste iemand ooit gedacht aan ELECTROLYTISCH LATEN VERZINKEN van de originele metalen klemmen, roest niet meer en dan zit alles wellicht gewoon mooier….
Dank voor nogmaals de antwoorden, ik ben er mee geholpen.
groet,
Ernest
Volvo 142, 1974 met geplakte voorruit en jawel de boel gedemonteerd en de sponning is gelukkig nog gaaf, maar de metalen klemmen geroest, de onderste. Sponning is roestvrij gemaakt en de boel wordt gespoten.
Nu het ruit terugplaatsen met de ORIGINELE sierlijst maar met de groene en zwarte klemmetjes.
Wie heeft er een duidelijke foto, waar welke kleur klemmen zit ? De groene lijken mij voor rondom de hoeken, deze zijn verstelbaar en de zwarte als vulling op de rechte vlakken ?
Je schuift de klemmen op de ruit VOORDAT je de ruit in de kit legt met de pasblokjes etc. ?
Is het echt een alternatief of moet je dan ook achter een 240 sierlijst en eventueel voorruit aan ?
Als laatste iemand ooit gedacht aan ELECTROLYTISCH LATEN VERZINKEN van de originele metalen klemmen, roest niet meer en dan zit alles wellicht gewoon mooier….
Dank voor nogmaals de antwoorden, ik ben er mee geholpen.
groet,
Ernest
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16-11-2016 22:18 - 16-11-2016 22:19 #164954
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic De geplakte voorruit van de 140 serie vervangen
De originele lijst past niet met de latere kunststof klemmetjes. Die zijn voor de 240 sierlijst. Inderdaad op de ruit schuiven voordat je deze plaatst. Groene aan de zijkanten geloof ik.
Verzinken van de klemmetjes gaat niet werken, de klemmetjes zitten in sleuven in de sponning, één en al contactvlakken waar het zink nooit volledig intact zal blijven. Als je het al overal op en in krijgt.
Ik heb de originele lijst op de ruit en in de sponning gelijmd. Lastiger dan het in de klemmetjes drukken, maar lijmen kan wel.
Verzinken van de klemmetjes gaat niet werken, de klemmetjes zitten in sleuven in de sponning, één en al contactvlakken waar het zink nooit volledig intact zal blijven. Als je het al overal op en in krijgt.
Ik heb de originele lijst op de ruit en in de sponning gelijmd. Lastiger dan het in de klemmetjes drukken, maar lijmen kan wel.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Laatst bewerkt 16-11-2016 22:19 door Rob Spoon.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
Minder
Meer
17-11-2016 08:52 #164957
door Mathieu van den Bosch
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic De geplakte voorruit van de 140 serie vervangen
Zelf heb ik wel die metalen klemmetjes gebruikt. Daarbij heb ik eerst goede kit op de onderkant van de klemmetjes gesmeerd, zo ook op het gleufje waar het klemmetje in moet. Hierdoor kan er geen vocht meer tussen de klemmetjes en raamsponning komen. Daarna, nog voor het ruit er in gaat, de klemmetjes goed ingesmeerd met Dinitrol metallic. De oude klemmetjes hebben het onbehandeld zo'n 30 jaar uitgehouden dus ik verwacht geen grote problemen voor de komende jaren.
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
- Ernest Zethof
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
17-11-2016 21:24 #164976
door Ernest Zethof
Beantwoord door Ernest Zethof in topic De geplakte voorruit van de 140 serie vervangen
Hè leuk , iemand die gewoon voor de originele klemmen gaat, ik begin hier ook aan te denken. De plastic klemmen werken Mijns inziens niet en ook mijn allround spuiter en plaatwerker, stelt dezelfde vraag, iets wat meer dan 40 jaar goed gehouden heeft......als we dat nu heel goed beschermen en goed inpakken, moet heel lang meekunnen....
20-11-2016 12:28 #165034
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic De geplakte voorruit van de 140 serie vervangen
Inmiddels aardig wat voorruiten gewisseld... Je hebt drie opties
1. Originele klemmetjes, goed conserveren, zal best een tijd goed gaan
2. Plastic klemmetjes van de 200 serie gebruiken en ook de sierlijst van dat latere model, heeft maar twee 'joints' en de originele vier. Deze clips willen wel eens niet goed 'pakken' en dan ligt een deel van de lijst los.
3. Geen klemmetjes gebruiken, eerst de ruit erin, dan de originele sierlijst er op kitten.
Voordeel is dat er nergens water door/bij kan en er geen loze ruimte is.
In alle gevallen de 2 rubber spacers in de onderste sponningsrand leggen, proef passen en met viltstift streepjes aanbrengen, dan zet je hem er later meteen goed in.
Natuurlijk de sponning vooraf roest/vetvrij maken én plakversneller op de ruitrand aanbrengen.
Ik gebruik optie 3, geeft optisch en qua kans op lekkage het beste resultaat
1. Originele klemmetjes, goed conserveren, zal best een tijd goed gaan
2. Plastic klemmetjes van de 200 serie gebruiken en ook de sierlijst van dat latere model, heeft maar twee 'joints' en de originele vier. Deze clips willen wel eens niet goed 'pakken' en dan ligt een deel van de lijst los.
3. Geen klemmetjes gebruiken, eerst de ruit erin, dan de originele sierlijst er op kitten.
Voordeel is dat er nergens water door/bij kan en er geen loze ruimte is.
In alle gevallen de 2 rubber spacers in de onderste sponningsrand leggen, proef passen en met viltstift streepjes aanbrengen, dan zet je hem er later meteen goed in.
Natuurlijk de sponning vooraf roest/vetvrij maken én plakversneller op de ruitrand aanbrengen.
Ik gebruik optie 3, geeft optisch en qua kans op lekkage het beste resultaat
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate