- Berichten: 746
deurscharnieren zo heb ik het gedaan.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-04-2016 21:29 #159721
door Joost Buiting (GAST)
deurscharnieren zo heb ik het gedaan. is gemaakt door Joost Buiting (GAST)
Ik ben bezig om een paar deuren van een Amazon op te knappen en zoals altijd hebben een paar scharnieren veel speling en 2 zitten er vast gerot.
Nieuwe gereviseerde scharnieren vind ik veel te duur en ben zelf maar begonnen om ze te reviseren gelukkig heb ik hiervoor
de diverse materialen en machines.
Ik ben begonnen om de scharnierpennen te demonteren allerjezus wat kunnen die vast zitten, ik heb een pers tot 30ton maar zoveel druk kan je niet uitoefenen want alle pennen/stiften die ik heb gebruikt om de scharnierpennen eruit te duwen gingen krom en kapot.
Het beste ging nog met een inbusdop.
1 pen heb ik er niet uit kunnen krijgen en ik heb toen het scharnier over de gehele lengte doorgeslepen en toen de pen eruit getikt.
Van de gleuf een v-gleuf gemaakt en weer dicht gelast.
Tja daar liggen ze dan een zielig hoopje scharnier, alle gaten half weggerot en uitgelubbert.
Gelukkig had ik nog wat lagerbrons liggen en dit is uitermate geschikt om er glijlagers van te maken voor in het middenstuk, dit materiaal is zelfsmerend in de poriën zit een olieachtige substantie en het voelt ook vettig .Ik heb er een "borst" aan gemaakt en deze zou dan ook als glijlager dienen (deur hangt aan het scharnier)
Ik maak dus 2 linkse en 2 rechtse scharnieren.
Ook de gaten waarin de pen vastzit waren uitgelubbert en deze heb ik met RVS busjes verbust, deze heb ik uiteindelijk met locktite vastgezet.
Doordat ik een borst aan het glijlager heb zitten moet deze dikte van het scharnier af gehaald worden want anders past het niet meer in elkaar, gelukkig heb ik een freesbank om dit te doen. Ik moet natuurlijk wel opletten dat ik linkse en rechtse moet maken. :mrgreen: :mrgreen:
De gaten heb ik gewoon opgeboord op een kolomboormachine, gewoon met een boor.
De RVS busjes heb ik vast moeten lijmen en de bronzen lagers had ik net iets groter gemaakt en deze heb ik erin geperst.
Als scharnierpen heb ik oude kleppen gebruikt deze zijn van erg hard staal en precies 8mm.
De kleppen heb ik op lengte geslepen en met een heel dun slijpschijfje een groefje in geslepen waarin een zegelringetje valt om het asje te borgen.
zie hier het resultaat van 3 avonden knutselen nul euro gekost en lekker bezig geweest!!

Draait perfect en is spelingsvrij, goed voor 50.000keer open en dicht!
Het zijn nu 2-linkse en 2-rechtse scharnieren geworden (zie borstje van het glijlager)
Natuurlijk nog wel FF opletten dat ik het juiste scharnier in de juiste deur zet.
Nieuwe gereviseerde scharnieren vind ik veel te duur en ben zelf maar begonnen om ze te reviseren gelukkig heb ik hiervoor
de diverse materialen en machines.
Ik ben begonnen om de scharnierpennen te demonteren allerjezus wat kunnen die vast zitten, ik heb een pers tot 30ton maar zoveel druk kan je niet uitoefenen want alle pennen/stiften die ik heb gebruikt om de scharnierpennen eruit te duwen gingen krom en kapot.
Het beste ging nog met een inbusdop.
1 pen heb ik er niet uit kunnen krijgen en ik heb toen het scharnier over de gehele lengte doorgeslepen en toen de pen eruit getikt.
Van de gleuf een v-gleuf gemaakt en weer dicht gelast.
Tja daar liggen ze dan een zielig hoopje scharnier, alle gaten half weggerot en uitgelubbert.
Gelukkig had ik nog wat lagerbrons liggen en dit is uitermate geschikt om er glijlagers van te maken voor in het middenstuk, dit materiaal is zelfsmerend in de poriën zit een olieachtige substantie en het voelt ook vettig .Ik heb er een "borst" aan gemaakt en deze zou dan ook als glijlager dienen (deur hangt aan het scharnier)
Ik maak dus 2 linkse en 2 rechtse scharnieren.
Ook de gaten waarin de pen vastzit waren uitgelubbert en deze heb ik met RVS busjes verbust, deze heb ik uiteindelijk met locktite vastgezet.
Doordat ik een borst aan het glijlager heb zitten moet deze dikte van het scharnier af gehaald worden want anders past het niet meer in elkaar, gelukkig heb ik een freesbank om dit te doen. Ik moet natuurlijk wel opletten dat ik linkse en rechtse moet maken. :mrgreen: :mrgreen:
De gaten heb ik gewoon opgeboord op een kolomboormachine, gewoon met een boor.
De RVS busjes heb ik vast moeten lijmen en de bronzen lagers had ik net iets groter gemaakt en deze heb ik erin geperst.
Als scharnierpen heb ik oude kleppen gebruikt deze zijn van erg hard staal en precies 8mm.
De kleppen heb ik op lengte geslepen en met een heel dun slijpschijfje een groefje in geslepen waarin een zegelringetje valt om het asje te borgen.
zie hier het resultaat van 3 avonden knutselen nul euro gekost en lekker bezig geweest!!


Draait perfect en is spelingsvrij, goed voor 50.000keer open en dicht!
Het zijn nu 2-linkse en 2-rechtse scharnieren geworden (zie borstje van het glijlager)
Natuurlijk nog wel FF opletten dat ik het juiste scharnier in de juiste deur zet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 303
20-04-2016 22:23 #159728
door Bart Dirven
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Beantwoord door Bart Dirven in topic deurscharnieren zo heb ik het gedaan.
Mooi werk!
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1268
20-04-2016 23:12 #159730
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic deurscharnieren zo heb ik het gedaan.
Wow, respect zeg!
Heel inventief hoor en ruim binnen budget gebleven
waar vind je dat nog?
Goede keuze ook om klepstelen te pakken ; slijtvast, zuiver rond maar ook taai, ideaal als scharnierpen als je het mij vraagt.
Gereviseerde scharnieren zijn echt schreiend duur, ik heb de mijne ook zelf gedaan.
Groet Jan
Heel inventief hoor en ruim binnen budget gebleven

Goede keuze ook om klepstelen te pakken ; slijtvast, zuiver rond maar ook taai, ideaal als scharnierpen als je het mij vraagt.
Gereviseerde scharnieren zijn echt schreiend duur, ik heb de mijne ook zelf gedaan.
Groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 364
24-04-2016 22:55 #159860
door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic deurscharnieren zo heb ik het gedaan.
Mooi werk geleverd, ik heb de mijne ook zelf gedaan maar iets simpeler. De scharnieren opgeboord en geruimd naar 10 mm H7 en zilverstalenpennen van 10 mm gebruikt. Het zit ook al jaren, af en toe wel even smeren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.