Mike Sander vet

• Gert van Beek (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
06-04-2016 00:25 #159362 door Gert van Beek (GAST)
Mike Sander vet is gemaakt door Gert van Beek (GAST)
Mike Sander fett. Slimme jongen die Mike Sander. Want volgens mij is zijn onvolprezen vet niets anders dan het uit de binnenscheepvaart bekende "vlakkenvet". In de 70er en 80 jaren heb ik vele vaten van dat spul verwerkt in diverse oud beroepsschepen. Als ik kijk naar de structuur en als ik het spul ruik op het moment dat het opgewarmd wordt en bovendien het moment van landen op het relatief koude staal; het is gewoon het aloude vlakkenvet.

Vlakkenvet was ooit bij de diverse bunkerstations te koop in 25 literblikken en ik meen ook nog groter; de toepassing was om schepen aan de binnenzijde direct te voorzien van een forse laag vet. Dit hield de schadelijke werking van o.a. condens en ander natte narigheid weg van het blanke staal. Meestal werden de staande wanden, soms de onderzijde van de dekken en altijd het vlak behandeld. ( Voor mensen die niets van schepen weten; het vlak is de bodem van het schip).

Het is grappig om te constateren dat toen ik in 1966 met auto's restaureren begon dit soort middelen en behandelingen bij mijn weten nog helemaal niet bestonden. De term oldtimer of klassieker werd ook nog niet gebruikt, integendeel mijn omgeving vroeg zich oprecht af of ik helemaal zot was geworden. Een vaak gehoorde uitspraak in die tijd; man wat moet je toch met die oude troep!

Ook een ander product, n.l. Owatrol werd vroeger (en nog) gebruikt in de scheepvaart reparatiesector. Je had de gewone Owatrol dat is dus degene die gebruikt wordt om oppervlakte roest om te zetten en de verdere corrosie zo veel mogelijk te stoppen. Dit produkt werd ook wel gebruikt om de toenmalige scheepslakken te verdunnen met tussen de 5 en de 15%.
Ook was er de Owatrol met loodmenie, een kant en klaar produkt dat inmiddels niet meer gebruikt mag worden.
En tevens van Owatrol (Owachem) de befaamde D1 en D2 olie, dit produkt werd in 20 tot 35 dunne lagen op hardhout gezet, wel te verstaan beide produkten zoveel lagen.
Je houtwerk werd er wel zeer mooi van trouwens.

Nu zie ik sinds een jaar of 10, 15 dat deze middelen ook bekend zijn geworden bij mensen die auto's restaureren.
Eigenlijk vind ik dat heel leuk om te zien dat eerlijke en goede produkten toch hun weg hebben gevonden naar een hele andere vorm van conserveren.

Tenslotte; met Owatrol heb ik ooit een duurtest gedaan; op mijn toenmalige werkschip had ik een compleet nieuwe opbouw geplaatst en door omstandigheden had ik geen munten om het karwei af te maken. Wat ik wel had gedaan was het gemeniede staal wat al aardig begon te roesten, schoon te maken met een komstaalborstelop de haakse slijper en daarna heb ik het 3 keer in een dunne laag Owatrol gezet. Dit heeft zonder verdere behandeling minstens 9 jaar stand gehouden.

Groet Gert.

De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-04-2016 10:35 #159368 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Mike Sander vet
Gert leuk om te lezen! is dat vlakkenvet nu nog te krijgen in de scheepsbouw? en de mix Owatrol/ Menie is die er nu in een andere vorm?

Hans

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-04-2016 11:19 #159372 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Mike Sander vet
Vlakkenvet of niet, feit is dat het Mike Sander's vet al jaren opvallend goede resultaten laat zien bij diverse tests van anti-roestmiddelen, beter dan vele andere bekende middelen. Inmiddels ook in ons land gemakkelijk verkrijgbaar. Meer info zie hier .

• Harrie van Susteren
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
06-04-2016 15:19 #159375 door Harrie van Susteren
Beantwoord door Harrie van Susteren in topic Mike Sander vet
Ja, Gert, leuk om dit te lezen. Ik heb twee jaar terug een Amazon gekocht (van jan.1957) die door de vorige eigenaar zeer rijkelijk verzorgd was met Mike Sanders vet.

• Gert van Beek (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
10-04-2016 23:43 #159488 door Gert van Beek (GAST)
Beantwoord door Gert van Beek (GAST) in topic Mike Sander vet
@Gert Vegter; had ik al geroepen dat de resultaten bij schepen ook zeer goed waren?
Maar er werden in die jaren ook wel troep gebruikt die je echt niet wilde.
Ik weet van oude schippers die lieten altijd de afgewerkte olie van de motor op het vlak lopen, en ja dat was echt wel vet hoor.
Maar de echte problemen kwamen pas vaak jaren later, wat ze niet wisten was er allerlei chemische verbindingen waaronder vooral etsende zuren in die afgewerkte olie zat. Dat leidde vaak tot de typische vlakschades ( dunne vlakplaten en afkeur verzekering) juist ja precies onder de machinekamer.

Dus leve het Mike Sander fett!

Groet Gert.

• Gert van Beek (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
10-04-2016 23:50 #159489 door Gert van Beek (GAST)
Beantwoord door Gert van Beek (GAST) in topic Mike Sander vet
@ Hans Wassink:
voor zover ik weet is dat vet nu niet meer te koop wegens "milieutechnische redenen" maar ik weet dat niet zeker. Je kunt eens informeren bij een bedrijf als Koos Slurink, die leveren als een van velen spullen voor de binnenvaart en anders eens vragen bij een scheepsbunkerstation.
Voor wat betreft de Owatrol met (lood)menie die mag zeker niet meer verkocht worden vanwege het ingredient loodmenie, je kunt eens zoeken op www.owachem.nl/ daar staan de huidige producten in de webshop.

Groet Gert.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD