Amazon aankopen, roest kokerbalk?
- C. Los (GAST)
- Senior lid
-
Nu heeft de auto die ik heb gevonden roest(was te verwachten met zo'n leeftijd!). Op zich is dat niet erg, plaatwerk kan in repareren maar ik vind het lastig in te schatten wat de constructietechnische staat van de auto(bijvoorbeeld kokerbalken) is.
Wat is jullie gedachten als je onderstaande auto ziet? De motor is reeds gereviseerd.
Hier lijkt wat minder goed reparatiewerk uitgevoerd te zijn(deuken onder lak):
(ik denk) een scheur in het plaatwerk te zien:
Ook wat rot plaatwerk:
Is dit nog prima? Lijkt vooral vies te zijn
Nogmaals: plaatwerk vind ik niet het probleem, daar kan ik mooi nieuwe stukken plaat aan lassen. Het gaat er mij meer om of de kokerbalken nog wel in orde zijn. Tenzij dit natuurlijk geen dure reparatie hoeft te zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Welkom hier, je valt gelijk met de deur in huis en dat geeft niet.
Ik denk dat je een auto (op het oog) hebt met een aanzienlijke hoeveelheid roest.
De onderzijde is naar mijn inschatting jaar op jaar "APK-klaar gemaakt" met vele liters tectyl.
Natuurlijk kan je er op afstand niet alles van zeggen maar ik gok er op dat deze slechter is dan de 2 ama's die ik heb/had.
Ik zal even 2 links opzoeken die je een indruk kunnen geven van de evt. te verwachten rottigheid.
groet, Jan PS, duidelijke foto's die helpen een goede inschatting vormen.
Roest en narigheid achtervolgden deze combi lange tijd...
[url=http://volvokv.nl/forum/?f=144&t=22236&start=0">viewtopic.php?f=144&t=22236&start=0 ( 2 jaar geleden begonnen, 24 pagina's verder en nog niet af :oops: )
Maar wel heel tof om te doen als tijd en geld niet je beperkende factoren zijn.
Geld kan je trouwens ook mooi uitsmeren over de jaren dat je er aan werkt :lol:
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
- C. Los (GAST)
- Senior lid
-
Inderdaad val ik met het deur in huis, ik lees vooral veel maar op een gegeven moment kwamen er toch wel vragen boven..
Jouw gedachte kreeg ik inderdaad ook. Hier en daar lijkt er wat smeerwerk te zitten om hem door de APK te krijgen(Die is tot 2016 goed).
Na het zien van de foto's ben ik er bang voor dat het toch wel een heel erg ingrijpende klus gaat worden
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
-heb je een vervangende tijdelijke auto
-kan je ergens droog staan of moet alles op straat voor de deur
-kan je over apparatuur beschikken
etc.
Ik wil je beslist niet ontmoedigen, maar een goede voorlichting is wel zo eerlijk zover dat vanaf hier lukt.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
- C. Los (GAST)
- Senior lid
-
Op zich zou plaatwerk aan de zijkant prima moeten lukken. Net zoals schoonmaken van de onderkant en hier en daar een plaatje inlassen.. Maar om dorpels of andere kokers(of zoals de foto's in de links die je liet zien waarbij de hele voorkant er uit ligt) te vervangen is wat (te) lastig ben ik bang.
Vervelend hoor
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Voor de deur is echt armoe troef, enne, niet alleen de ama staat dan voor de deur, de winter ook :evil:
Mijn ervaring is dat je dan beter een klein auto-tje kunt kopen met een jaar APK en doorsparen voor een betere Amazon.
Zelf deed ik mijn volvo 245 diesel weg en dacht ook even mijn combi wat op te knappen, je komt van het ene in het ander.....
De Fiesta die ik voor "tijdelijk" kocht heeft inmiddels (ook) mijn hart gestolen en ik denk wel eens, had ik de ama maar nooit aangehaald en tevreden geweest met het kleine Fordje.........
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
Ik heb mijn vorige Ama om deze reden weg gedaan, ook niet de mogelijkheid om buiten te klussen, dit kan wel bij eenvoudige klusjes maar zodra je "troep"gaat maken staat de politie voor de deur is mijn ervaring... deze auto is waarschijnlijk ook te rot onder het dashbord en in de A-stijl.
Ik zeg niet doen... of je moet het leuk vinden, de auto bij bijvoorbeeld een hobbygarage kunnen stallen en daar sleutelen.
Een rijdbare opknapper bestaat in mijn ogen niet.
Mijn tweede heb ik vrijwel direct na aankoop uit elkaar gehaald om te restaureren, ben er toch wel twee jaar mee bezig geweest en stiekum nog niet klaar.
bijgaand wat foto's van het laswerk... terwijl de auto op het eerste gezicht erg braaf leek...
Het beste is om volgende week naar de beurs te komen om daar eens te kijken wat er te koop staat voor het bedrag dat je kan en wil besteden...
Succes met je keuze...
Ruud
Volvo... Drive it like You hate it
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
Hier na twee jaar restauratie enzo...
Bij de wijnboer in Italie...
Volvo... Drive it like You hate it
- M. te Dorsthorst
-
- Premium lid
-
Een hele nette secure restauratie duurt 2 jaar of meer inderdaad, maar een beetje opknappen en rijdend houden kan natuurlijk ook. (of is dit nou vloeken in de kerk?)
Een dorpel vervangen kan ook in 1 dag/weekend, maar natuurlijk niet met het zelfde resultaat als een restauratie.
Roest is altijd meer dan dat je denkt. een roestige buitendorpel betekend vaak ook aangetast plaatwerk wat er achter zit.
een roestig achterspatbord ook een aangetast binnenspatbord en of wielbak.
Overigens heb ik niet veel verstand van Amazones, maar op de foto lijkt het mij alsof aan de balken midden onder de auto het een en ander geklust is. De vraag is altijd op welke manier.
@ ruud klok
ongelofelijk respect voor je werk! ziet er echt ongelofelijk netjes uit.
- C. Los (GAST)
- Senior lid
-
Met een iets groter budget(5000 tot 6000 euro) lijken er een aantal amazon te koop te staan die nog wel in prima staat zijn. Uiteraard blijft er nog wel wat werk aan de bekende plekken(rond koplampen, deuren) maar ze zien er op het eerste ook een stuk beter onderhouden uit.
Ik heb er nu drie op het oog en ik denk dat ik bij alle drie even langs ga om te kijken wat het is. Ze zijn allen bereid hem op de brug te zetten en te laten keuren.
Heel erg bedankt voor jullie kennis en vooral de mooie foto's! Erg veel respect voor het reparatiewerk!
Hopelijk kan ik mij binnenkort ook toevoegen aan deze vereniging.

Bij ons in de straat staan er wel vaker oude auto's op assteunen en heeft laatst iemand een gehele koprevisie uitgevoerd dus het kan hier blijkbaar wel :lol:"Ruud Klok" schreef:
Hoi Los,
Ik heb mijn vorige Ama om deze reden weg gedaan, ook niet de mogelijkheid om buiten te klussen, dit kan wel bij eenvoudige klusjes maar zodra je "troep"gaat maken staat de politie voor de deur is mijn ervaring... deze auto is waarschijnlijk ook te rot onder het dashbord en in de A-stijl.