Afstellen motorkap ontgrendeling

  • Saskia De Vos
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2015 17:20 #151618 door Saskia De Vos
Afstellen motorkap ontgrendeling is gemaakt door Saskia De Vos
Kan iemand mij vertellen hoe het vergrendelingsmechanisme van de motorkap kan worden afgesteld. Zoals het nu zit, zit de vergrendeling te strak. Als ik aan de kabel in het interieur trek, klikt de vergrendeling los, maar komt de motorkap toch niet vrij. Ik moet soms meerdere keren proberen en hard trekken aan de motorkap om 'm los te maken.

Ik zie dat de pen in de motorkap bovenin (tegen de kap) voorzien is van een soort contramoer, terwijl aan het uiteinde van de pen een gleuf is gefreesd. Ik veronderstel dat die pen dus wat in en uit kan worden gedraaid. Proberen draaien met een schroevendraaier in de gleuf leidt vooralsnog niet tot enige beweging. Moet de moer bovenaan ook los? En hoe kom je daar in hemelsnaam bij, gezien de veer in de weg zit?

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-05-2015 17:39 #151619 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Afstellen motorkap ontgrendeling
Voor zover ik weet is dat inderdaad de manier Saskia. Het probleem is dat deze afstelling mogelijk nog nooit eerder is gedaan bij jouw klep waardoor het allemaal vast zit geroest. Ik zou de hele klep vanger er even vanaf schroeven en hem in de bankschroef inklemmen en het met een haakse schoevendraaier proberen. Er zijn ook schroevendraaiers waarop je bij het handvat een steeksleutel kunt zetten, waarschijnlijk heb je dan meer succes.

Succes,

Groeten, Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2015 12:08 #151663 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Afstellen motorkap ontgrendeling
Op het eerste zicht lijkt het met de roest toch wel mee te vallen. Wel ziet het er gortdroog uit op de schroefdraad, daar eerst maar WD40 tegenaan.

Begrijp ik het dan goed dat de moer bovenin de veer los moet, voor je de pen in- of uit kan draaien? En hoe kan je bij die moer met die veer zo in de weg?


...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-05-2015 12:23 #151665 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Afstellen motorkap ontgrendeling
Klopt Saskia, deze ziet er nog heel goed uit. De moer moet inderdaad los, je zult de veer wat moeten optillen of er een steeksleutel tussen door steken. Als die borgmoer eenmaal los is dan zul je de pen wel kunnen draaien.

Groeten, Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2015 12:41 #151666 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Afstellen motorkap ontgrendeling
Bedankt Rob!

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ruud Klok (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-05-2015 19:07 #151757 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic Afstellen motorkap ontgrendeling
Beste Saskia,

Boven de montageplaat zit ook nog een moer...
Demonteren dus nadat je met wat afplaktape de positie hebt vastgelegd.
daarna de beide moeren losdraaien.
Ik heb het vorige week ook moeten doen, de bovenste moer was los getrild en mijn klep wilde niet meer dicht...

Succes, maar als ik je project zo bekijk gaat het zeker lukken...
Ruud

Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-05-2015 19:39 #151758 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Afstellen motorkap ontgrendeling
nog 1 toevoeging.
als je hem goed afgesteld hebt moet je met de klep dicht de klep enkele milimeters naar beneden kunnen drukken.
je voelt dan dat de veer inveert.
je kunt hem ook te strak afstellen , dan zit de klep strak of vast op het front , dit is niet goed omdat je dan niet weet of
de nok van deze bout goed is opgesloten in de schoot.
ik spreek uit eigen ervaring want dan kan namelijk tijdens het rijden de klep losschieten.
in dat geval is er nog de vanghaak ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD