plaatwerk herstellen tips & trics
- Ed van der Zee
-
- Platinum lid
-
Waarom ?.
Gewoon omdat ik met vallen en opstaan heb geleerd, dus van fouten en vorige 'restaurateurs', wat goed plaatwerk herstellen is.
Ik noem eerst de ergste vijand, de PO (Previous Owner) en we hebben alles al gezien.....dubbelen, kippegaas, purschuim, polyester en conservenblikjes.
Als ik het over 'we' heb, dan bedoel ik de deelnemers van de SBKA en ik zelf, deze Stichting in Arnhem is u wellicht bekend, we helpen klassieker eigenaren met hun hobby en dat betreft vaak plaatwerk.
Ik ben op 19 jarige leeftijd in het bezit gekomen van een rode Amazon 122-S en bijna 40 jaar later, schrijf ik dit verhaal.
Het liefste restaureer ik een 'onbedorven' exemplaar, mag best wat roest op zitten maar dan zijn de verrassingen beperkt.
Dus pas op bij de aankondiging 'schuurvondst' , meestal betreft het een wagen die weg is gezet toen hij kapot ging en dan is er al een gestrande poging gedaan om hem te herstellen, vaak zijn de leuke dingen er al afgesloopt en heeft jarenlang vocht in een slecht geventileerde stalling of schuur zijn destructieve werking op de carrosserie kunnen doen.
Pas op voor verse tectyl en nieuwe spuitbeurt, vaak zie je de kleur van de carrosserie in de wielbakken en binnenschermen op de tectyl, vaak moet dit iets verhullen...
Over tectyl is nog wel wat te zeggen, er wordt wat afgetectyleerd.... hele dikke lagen en dat is helemaal niet nodig
Dit is een '64 Amazon uit Noord Zweden, had maar een dun laagje tectyl en de onderzijde was helemaal gaaf.
ook de andere kant
Het koste maar weinig moeite om deze helemaal te beschermen met RX5 en RX10, hier een plaatje ervan de RX5
Die ik op de weinige roest heb gesmeerd, meestal in de randen en dan moet ook de kit eruit, vergeet niet de kit er weer in te doen.
En na voltooiing, RX10 kun je in alle RAL kleuren krijgen, dit is de kleur die het dichtst bij de originele bodemcoating van Volvo komt
Tectyl heeft echter een nadeel, het verouderd en droogt uit, scheurt en dan kan er vocht er achter komen, dat is de reden dat we het bij wagens van 40+ standaard verwijderen
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Wat zie we hier ?.
De bodemplaat is deels vervangen en er loopt een las, ook de kriksteun is er weer opgebakken.
Je ziet weinig aandacht voor afwerking, en als er gelast is dan is de binnenzijde niet meer beschermd.
Het toch al kwetsbare dwarsbalkje is gaan roesten en je ziet bij de dorpel doorgeroest en een eigen 'afwatering gat' gemaakt.
De tectyl is uitgedroogd en vertoont scheuren.
Om dit goed te herstellen, moet het hele vloer deel en het dwarsbalkje eruit en wat je dan ziet ?. ik denk veel roest en gaten.
Bovendien heeft de vloerplaat geen ribbels, die zijn feitelijk versteviging en dus heel belangrijk, las nooit zo maar een vlakke plaat in een bodem, er zijn goede reparatiestukken.
Het is met deze combi goed afgelopen en hij gaat met Frits als 'smaakcombi' door het leven... heerlijke espresso
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
En ja je komt wat tegen maar na reparatie is het de moeite waard.
Ik heb naderhand de ondezijde in een paar lagen loodmenie gezet en toen tectiel er over.
Reden dat ik dit heb gedaan is ik had een goede ervaring met mijn voorspatborden die ik ook op die manier heb gedaan en waarvan er nu een op mijn huidige amazoen zit.
Mankeert nog niets lijkt wel nieuw.
Auto is na crash total loss verklaard.
Ik heb nu een gezonde 66er die niet dof klinkt als je er met een hamerje op tikt en ja het klimaat hier en droge stalling is ook bevordelijk de auto.
Maar het is te raden vooral voor de onderzijde en dorpels.
m.vr.gr.
Johan Geers
- Gideon Los
- Junior lid
-
"Ed van der Zee" schreef:
En na voltooiing, RX10 kun je in alle RAL kleuren krijgen, dit is de kleur die het dichtst bij de originele bodemcoating van Volvo komt
Bijlage niet gevonden
Leuk en interessant draadje...
De originele bodemcoating, zit die op elke amazon en p1800? Ik ben het namelijk nog niet tegen gekomen bij mijn volvo's. Als je alle tectyl er af schraapt , dan kom je vaak de originele lak tegen zoals je laat zien op een van je foto's. Op bovenstaande foto lijk het wel ijzer- of loodmenie.
P1800S, P1800ES, Matra Murena
- Johan Wauters (GAST)
- Nieuw lid
-
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
success
Johan Geers
Ik was bezig met een bedrijf die met soda straalt, maar dat kan volgens mij de tectyl er niet afkrijgen.. ijsparel dus wel ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- Johan Wauters (GAST)
- Nieuw lid
-
Een beetje off topic maar hier enkele facts & figures:
Ongeveer 3 tot 4 uur stralen om een bodem v/e amazon tectylvrij te krijgen.
Brandstofverbruik compressor +/- 20l diesel per uur.
Ijspelletverbruik +/- 65 kg/uur aan een kostprijs van 0,70 euro/kg
3 Duvels ( verbruik hiervan is omgekeerd evenredig met het straalrendement)
Deze techniek kan alleen maar toegepast worden als de tectyl vrij hard is.
Op nog soepele tectyl gaat men geen rendement halen en het gaat ook een enorme smeerboel worden.
Tot nu toe heb ik altijd de bijtelmethode toegepast, het mooiste als het vriest want dan is de tectyl,lekker hard.
Het is een geduld werkje, maar ik kan daarbij helemaal in mijzelf keren en krijg soms heldere ideeën en helpt als je een drukke dag hebt gehad... Ik noem het wel 'therapie' .
Op de foto's is mooi te zien dat Volvo een bruin/rode verf gebruikt aan de onderzijde, hij is wat verweerd en de RAL kleur van de RX10 komt er redelijk bij.
In de wielkuipen zie je meestal de carrosseriekleur welke de wagen origineel,heeft gekregen.
Overigens de RX10 is na uitdroging best hard, om die reden spuiten we er heldere tectyl of Clearcoat over heen.
Dan kun je precies zien wat er gebeurd.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express