Roest en narigheid achtervolgden deze combi lange tijd...

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
25-04-2015 16:03 #150752 door Jan van Bochove
Het kan maar beter een keer te veel dan te weinig gezegd worden toch?

Remolie tast de lak aan, zie hier het resultaat van een slordige 50 jaar knoeien / lekken van remolie van het koppelingspotje en de hoofdremcilinder;

[img

En dat een goed uitziende bodem (dik in de tectyl) vals vertrouwen kan geven is ook maar weer eens vastgelegd.
Je ziet het dwarsbalkje dat zich bevind "onder de voeten van de bijrijder".

[img

Natuurlijk zie je in dit stadium wel dat er "iets aan de hand is" maar dat het zó erg is vermoeden meestal alleen ervaringsdeskundigen..........
Een onervaren persoon denkt er misschien met een dwarsbalkje wel te zijn.
Helaas is ook de langsbalk / chassisbalk al doorgerot. :o

[img

[img

Wees dus gewaarschuwd bij aankoop of gewoon inspectie van je eigen Volvo.

Het heeft er trouwens ook alle schijn van dat deze combi niet veel preventie genoten heeft aan de binnenzijde van z'n holle delen, zie ook het dwarsdoorsneden-topic...... Dwarsdoorsneden amazon carrosserie

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• k den Besten
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
29-04-2015 21:43 #150928 door k den Besten
Beantwoord door k den Besten in topic Roest en narigheid achtervolgden deze combi lange tijd...
Ongekend wat heeft de roest huisgehouden..
Het is maar weer eens bevestigd dat je nooit op een laag tektiel vertrouwen kan!

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-04-2015 22:30 #150933 door Rob Spoon
Dikke tectyl is troep. Houdt vooral water vast tegen het staal, en er komen altijd wel ergens kraken en barstjes in.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-04-2015 03:00 #150945 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Roest en narigheid achtervolgden deze combi lange tijd...
Beste Jan, het is een combie en die zijn meestal intensiefer gebruikt dan een sedan dus kun je meer roest verwachten.
Een ander merk auto is meestal al driemaal gerecicled.
En zover ik kan zien is het roest dat nog best te repareren cq nog wel zelf te maken valt.
Het is misschien wel veel roest maar te doen en dan heb je ook een combi en dat is ook wel wat waard.

succes

Johan Geers

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-04-2015 08:29 #150948 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Roest en narigheid achtervolgden deze combi lange tijd...
Maar deze combi niet meer, wat die ligt inmmiddels in heel kleine stukjes...... :o

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
30-04-2015 17:41 #150961 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Roest en narigheid achtervolgden deze combi lange tijd...
Natuurlijk is de hier getoonde roest niet iets wat mij ontmoedigd, laat staan dat dat de reden geweest is om de combi te verschroten.

Het is het totale plaatje wat mij heeft doen besluiten de amazon als donor in te zetten en niet meer op de weg te brengen.
De auto heeft helaas een ongeval gehad en is daardoor behoorlijk ontwricht, blader maar eens door deze foto's;

"Volvo for live", dat lukt niet helemaal meer...

Behalve de gevolgen van het op de foto zichtbare deel ben ik tijdens het ontmantelen (waarbij ik overigens nog steeds met de gedachte speelde de combi weer op te knappen) nóg meer schade tegen gekomen.
Het dak heeft ernstig in elkaar gezeten en is met stukken rondijzer weer onder spanning "uitgedeukt" waarna het rondijzer er maar in gelast is.
Een laag plamuur van 15mm :o moest de schade verder camoufleren.........
Tussen de B-stijlen is bovendien ook nog een extra versteviging aangebracht om het dak omhoog te houden.
Al met al geen makkelijk herstel, ik ben ze in betere staat tegen gekomen :)

Ik meen dus ook dat ik een (cultuur) technisch verantwoord besluit heb genomen.

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-04-2015 20:26 #150964 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Roest en narigheid achtervolgden deze combi lange tijd...
Ik twijfel er niet aan Jan! En we hebben zo een hoop kunnen zien dat je slecht ziet als de boel nog in elkaar zit. Dank!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-04-2015 20:35 #150965 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Roest en narigheid achtervolgden deze combi lange tijd...
Ik zie regelmatig, dat een restauratie op zich wel goed wordt opgezet en uitgevoerd, maar dat men vergeet de holle ruimtes te beschermen na het lassen.
Als er aan een wagen gelast wordt, is alle bescherming in de balken weg, je zult dus iets moeten.
Er zijn vele mogelijkheden, bekende is de Dinitrol behandeling wat je kunt herkennen aan de rubberdopjes op de carrosserie en vaak de Dinitrol stikker achter de achterruit.

Op dit forum is al veel geschreven over restauraties en ik heb besloten om een nieuw draadje te maken onder 'body'. Waar ik mijn ervaringen en kennis met jullie wil delen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD