- Berichten: 1266
Roest en narigheid achtervolgden deze combi lange tijd...
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
25-04-2015 16:03 #150752
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Roest en narigheid achtervolgden deze combi lange tijd... is gemaakt door Jan van Bochove
Het kan maar beter een keer te veel dan te weinig gezegd worden toch?
Remolie tast de lak aan, zie hier het resultaat van een slordige 50 jaar knoeien / lekken van remolie van het koppelingspotje en de hoofdremcilinder;
En dat een goed uitziende bodem (dik in de tectyl) vals vertrouwen kan geven is ook maar weer eens vastgelegd.
Je ziet het dwarsbalkje dat zich bevind "onder de voeten van de bijrijder".
Natuurlijk zie je in dit stadium wel dat er "iets aan de hand is" maar dat het zó erg is vermoeden meestal alleen ervaringsdeskundigen..........
Een onervaren persoon denkt er misschien met een dwarsbalkje wel te zijn.
Helaas is ook de langsbalk / chassisbalk al doorgerot.
Wees dus gewaarschuwd bij aankoop of gewoon inspectie van je eigen Volvo.
Het heeft er trouwens ook alle schijn van dat deze combi niet veel preventie genoten heeft aan de binnenzijde van z'n holle delen, zie ook het dwarsdoorsneden-topic...... Dwarsdoorsneden amazon carrosserie
Remolie tast de lak aan, zie hier het resultaat van een slordige 50 jaar knoeien / lekken van remolie van het koppelingspotje en de hoofdremcilinder;

En dat een goed uitziende bodem (dik in de tectyl) vals vertrouwen kan geven is ook maar weer eens vastgelegd.
Je ziet het dwarsbalkje dat zich bevind "onder de voeten van de bijrijder".

Natuurlijk zie je in dit stadium wel dat er "iets aan de hand is" maar dat het zó erg is vermoeden meestal alleen ervaringsdeskundigen..........
Een onervaren persoon denkt er misschien met een dwarsbalkje wel te zijn.
Helaas is ook de langsbalk / chassisbalk al doorgerot.



Wees dus gewaarschuwd bij aankoop of gewoon inspectie van je eigen Volvo.
Het heeft er trouwens ook alle schijn van dat deze combi niet veel preventie genoten heeft aan de binnenzijde van z'n holle delen, zie ook het dwarsdoorsneden-topic...... Dwarsdoorsneden amazon carrosserie
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- k den Besten
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 149
29-04-2015 21:43 #150928
door k den Besten
Beantwoord door k den Besten in topic Roest en narigheid achtervolgden deze combi lange tijd...
Ongekend wat heeft de roest huisgehouden..
Het is maar weer eens bevestigd dat je nooit op een laag tektiel vertrouwen kan!
Het is maar weer eens bevestigd dat je nooit op een laag tektiel vertrouwen kan!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
29-04-2015 22:30 #150933
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Roest en narigheid achtervolgden deze combi lange tijd...
Dikke tectyl is troep. Houdt vooral water vast tegen het staal, en er komen altijd wel ergens kraken en barstjes in.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
30-04-2015 03:00 #150945
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Roest en narigheid achtervolgden deze combi lange tijd...
Beste Jan, het is een combie en die zijn meestal intensiefer gebruikt dan een sedan dus kun je meer roest verwachten.
Een ander merk auto is meestal al driemaal gerecicled.
En zover ik kan zien is het roest dat nog best te repareren cq nog wel zelf te maken valt.
Het is misschien wel veel roest maar te doen en dan heb je ook een combi en dat is ook wel wat waard.
succes
Johan Geers
Een ander merk auto is meestal al driemaal gerecicled.
En zover ik kan zien is het roest dat nog best te repareren cq nog wel zelf te maken valt.
Het is misschien wel veel roest maar te doen en dan heb je ook een combi en dat is ook wel wat waard.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
30-04-2015 08:29 #150948
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Roest en narigheid achtervolgden deze combi lange tijd...
Maar deze combi niet meer, wat die ligt inmmiddels in heel kleine stukjes......

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1266
30-04-2015 17:41 #150961
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Roest en narigheid achtervolgden deze combi lange tijd...
Natuurlijk is de hier getoonde roest niet iets wat mij ontmoedigd, laat staan dat dat de reden geweest is om de combi te verschroten.
Het is het totale plaatje wat mij heeft doen besluiten de amazon als donor in te zetten en niet meer op de weg te brengen.
De auto heeft helaas een ongeval gehad en is daardoor behoorlijk ontwricht, blader maar eens door deze foto's;
"Volvo for live", dat lukt niet helemaal meer...
Behalve de gevolgen van het op de foto zichtbare deel ben ik tijdens het ontmantelen (waarbij ik overigens nog steeds met de gedachte speelde de combi weer op te knappen) nóg meer schade tegen gekomen.
Het dak heeft ernstig in elkaar gezeten en is met stukken rondijzer weer onder spanning "uitgedeukt" waarna het rondijzer er maar in gelast is.
Een laag plamuur van 15mm
moest de schade verder camoufleren.........
Tussen de B-stijlen is bovendien ook nog een extra versteviging aangebracht om het dak omhoog te houden.
Al met al geen makkelijk herstel, ik ben ze in betere staat tegen gekomen
Ik meen dus ook dat ik een (cultuur) technisch verantwoord besluit heb genomen.
groet, Jan
Het is het totale plaatje wat mij heeft doen besluiten de amazon als donor in te zetten en niet meer op de weg te brengen.
De auto heeft helaas een ongeval gehad en is daardoor behoorlijk ontwricht, blader maar eens door deze foto's;
"Volvo for live", dat lukt niet helemaal meer...
Behalve de gevolgen van het op de foto zichtbare deel ben ik tijdens het ontmantelen (waarbij ik overigens nog steeds met de gedachte speelde de combi weer op te knappen) nóg meer schade tegen gekomen.
Het dak heeft ernstig in elkaar gezeten en is met stukken rondijzer weer onder spanning "uitgedeukt" waarna het rondijzer er maar in gelast is.
Een laag plamuur van 15mm

Tussen de B-stijlen is bovendien ook nog een extra versteviging aangebracht om het dak omhoog te houden.
Al met al geen makkelijk herstel, ik ben ze in betere staat tegen gekomen

Ik meen dus ook dat ik een (cultuur) technisch verantwoord besluit heb genomen.
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
30-04-2015 20:26 #150964
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Roest en narigheid achtervolgden deze combi lange tijd...
Ik twijfel er niet aan Jan! En we hebben zo een hoop kunnen zien dat je slecht ziet als de boel nog in elkaar zit. Dank!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
30-04-2015 20:35 #150965
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Roest en narigheid achtervolgden deze combi lange tijd...
Ik zie regelmatig, dat een restauratie op zich wel goed wordt opgezet en uitgevoerd, maar dat men vergeet de holle ruimtes te beschermen na het lassen.
Als er aan een wagen gelast wordt, is alle bescherming in de balken weg, je zult dus iets moeten.
Er zijn vele mogelijkheden, bekende is de Dinitrol behandeling wat je kunt herkennen aan de rubberdopjes op de carrosserie en vaak de Dinitrol stikker achter de achterruit.
Op dit forum is al veel geschreven over restauraties en ik heb besloten om een nieuw draadje te maken onder 'body'. Waar ik mijn ervaringen en kennis met jullie wil delen.
Als er aan een wagen gelast wordt, is alle bescherming in de balken weg, je zult dus iets moeten.
Er zijn vele mogelijkheden, bekende is de Dinitrol behandeling wat je kunt herkennen aan de rubberdopjes op de carrosserie en vaak de Dinitrol stikker achter de achterruit.
Op dit forum is al veel geschreven over restauraties en ik heb besloten om een nieuw draadje te maken onder 'body'. Waar ik mijn ervaringen en kennis met jullie wil delen.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.