portierramen afstellen
- Stef de Wachter
- Junior lid
-
Minder
Meer
05-01-2015 22:35 #147055
door Stef de Wachter
portierramen afstellen is gemaakt door Stef de Wachter
Ik ben bezig met het terug monteren van mijn ES.
Nadat de portierramen weer gemonteerd zijn (met één nieuwe geleiderail)
gaat de ruit wel érg moeilijk naar beneden. Omhoog lukt wat beter.
Hoe kan ik dat verhelpen/afstellen?
Nadat de portierramen weer gemonteerd zijn (met één nieuwe geleiderail)
gaat de ruit wel érg moeilijk naar beneden. Omhoog lukt wat beter.
Hoe kan ik dat verhelpen/afstellen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
-
- Platinum lid
-
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Minder
Meer
07-01-2015 08:01 #147099
door Arnold de Groot
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Beantwoord door Arnold de Groot in topic portierramen afstellen
Hallo,
Ik weet niet hoe het bij een ES zit maar bij mijn 1800E kun je in het portier de geleide rail af stellen, boven en onder met slobgaten die bij de bevestigingsgaten zitten. Aan de slot kant van het portier kan dat onder en boven. Bovendien zitten er ook vulplaten tussen om te stellen. De kant van het ventilatieraam boven weet ik niet meer zeker, onder zit er in ieder geval een mogelijkheid om te stellen. Ik heb afgelopen zomer de geleide steunen aan de portierkant eruit gehaald om te schilderen en nieuwe 'vilt' geleiders te monteren.
Mvg
Arnold
Ik weet niet hoe het bij een ES zit maar bij mijn 1800E kun je in het portier de geleide rail af stellen, boven en onder met slobgaten die bij de bevestigingsgaten zitten. Aan de slot kant van het portier kan dat onder en boven. Bovendien zitten er ook vulplaten tussen om te stellen. De kant van het ventilatieraam boven weet ik niet meer zeker, onder zit er in ieder geval een mogelijkheid om te stellen. Ik heb afgelopen zomer de geleide steunen aan de portierkant eruit gehaald om te schilderen en nieuwe 'vilt' geleiders te monteren.
Mvg
Arnold
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
07-01-2015 15:56 #147110
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic portierramen afstellen
Bij de ES zit het inderdaad iets anders, maar de raamgeleiders is ongeveer hetzelfde.
Meestal lukt het als je de bevestigings schroeven half vast draait en het raam open en dicht draait, bij openen merken en dan vastdraaien. Er zit een klein beetje speling in.
Als je het helemaal niet kunt vinden, doe dan wat krijt ( ja je leest het goed bordkrijt) aan de zijkant van het raam en na een keer open en dichtdraaien zie je waar het klemt, kan ook met whitebord markerstiften.
Meestal lukt het als je de bevestigings schroeven half vast draait en het raam open en dicht draait, bij openen merken en dan vastdraaien. Er zit een klein beetje speling in.
Als je het helemaal niet kunt vinden, doe dan wat krijt ( ja je leest het goed bordkrijt) aan de zijkant van het raam en na een keer open en dichtdraaien zie je waar het klemt, kan ook met whitebord markerstiften.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- Stef de Wachter
- Junior lid
-
Minder
Meer
09-01-2015 22:31 #147176
door Stef de Wachter
Beantwoord door Stef de Wachter in topic portierramen afstellen
Bedankt voor de info! Bedoel je de twee boutjes loszetten welke op de foto te zien zijn?
- Arnold de Groot
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-01-2015 17:24 #147187
door Arnold de Groot
Stef,
Waarschijnlijk wel. Voorzichtig proberen, aan de slotzijde van het portier heb je boven en onder stel mogelijkheden. Je kunt de geleiding lang de zijkanten stellen, maar ook de hoek waarmee het raam uit het portier komt. Daarmee dicht het raam bijvoorbeeld boven af tegen het rubber. Bij mijn 1800 waren rechts de bouten onder bij het ventilatieraam verdwenen. Dus veel water wat naar binnen kwam. Eerst dacht ik dat er iets was afgebroken aan de stijl, dure grap, maar gelukkig dus twee missende boutjes.
Arnold
Waarschijnlijk wel. Voorzichtig proberen, aan de slotzijde van het portier heb je boven en onder stel mogelijkheden. Je kunt de geleiding lang de zijkanten stellen, maar ook de hoek waarmee het raam uit het portier komt. Daarmee dicht het raam bijvoorbeeld boven af tegen het rubber. Bij mijn 1800 waren rechts de bouten onder bij het ventilatieraam verdwenen. Dus veel water wat naar binnen kwam. Eerst dacht ik dat er iets was afgebroken aan de stijl, dure grap, maar gelukkig dus twee missende boutjes.
Arnold
- Stef de Wachter
- Junior lid
-
Minder
Meer
10-01-2015 22:39 #147194
door Stef de Wachter
Veel dank voor de -heldere- uiteenzetting; gewoonlijk is de prakrijk wat moeilijker maar met dit afgeprinte mailtje bij de hand moet het wel lukken!
Ik overweeg nog om centrale deurvergrendeling nu te (laten) monteren, dan zijn we in de toekomst van het gefriemel met het sleuteltje vanaf. Wat denken jullie?
Ik overweeg nog om centrale deurvergrendeling nu te (laten) monteren, dan zijn we in de toekomst van het gefriemel met het sleuteltje vanaf. Wat denken jullie?
- Arnold de Groot
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-01-2015 13:50 #147227
door Arnold de Groot
Heb ik geen ervaring mee, Boele Braaksma wel, die heeft het in zijn 1800E ingebouwd. Ik moet mijn linkerportier slot nog fine tunen, soms moet ik deze na het dichtgooien van het portier met de sleutel openen omdat de knop niet werkt.
Arnold
Arnold
11-01-2015 15:56 #147232
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
Beantwoord door Ed van der Zee in topic portierramen afstellen
Nog een tip, het is belangrijk om er voor te zorgen dat de ruit mooi evenwijdig loopt - en aansluit- aan het deurrubber boven. Anders gaat het enorm suizen bij hogere snelheden.
Door met deze rubber strip te spelen kun je nog wat aanpassen en enkele mm goed maken.
Door met deze rubber strip te spelen kun je nog wat aanpassen en enkele mm goed maken.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- Stef de Wachter
- Junior lid
-
Minder
Meer
14-01-2015 21:33 #147359
door Stef de Wachter
Ik heb alle tips nagelopen maar het probleem van een stroef raam blijft 
De raamhouder heb ik in eerste instantie terug op het raam moeten monteren.
Daarbij heb ik de witte plastic 'kap' evenwijdig gezet met het raam; Ik veronderstel dat dit de juiste
methode is?? Maw: Loopt de witte plastic eveneens IN de rail? Alvast bedankt voor de tips.
De raamhouder heb ik in eerste instantie terug op het raam moeten monteren.
Daarbij heb ik de witte plastic 'kap' evenwijdig gezet met het raam; Ik veronderstel dat dit de juiste
methode is?? Maw: Loopt de witte plastic eveneens IN de rail? Alvast bedankt voor de tips.