Ruiten

Lees meer
30-08-2014 11:38 #143030 door Hans van der Horst
Ruiten is gemaakt door Hans van der Horst
Hoe kan ik zonder knoeien mijn ruiten kitten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-08-2014 13:28 #143031 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Ruiten
ALLES waar je geen kit wilt hebben afplakken, dan een overall aan, handschoenen, gasmasker, helm, en... kitten maar :lol:

En voor de rest hou ik me ook aanbevolen voor goede tips ;)

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-08-2014 13:59 #143034 door Rademaker
Beantwoord door Rademaker in topic Ruiten
En leg vast een stapel doekjes klaar :)

VOLVO 142 SAAB 96

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
30-08-2014 15:34 #143036 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Ruiten
Onder ruitenkit worden grofweg 2 soorten kit verstaan;

-ruitenkit voor het vast verlijmen van de ruit aan de carrosseriesponning, dit is beresterke kit die er voor zorgt dat de ruiten de druk van een airbag kunnen weerstaan zonder uit de sponning te klappen.Ook zorgt een op die manier verlijmde ruit voor extra stevigheid van de carrosserie als geheel, m.a.w. ruit is deel v.d. constructie.

-soepel blijvende ruitenkit welke wordt gebruikt voor extra afdichten van in rubber-gevatte-ruiten zoals in de oude volvo's.



Ik gebruik voor de laatste kit altijd ruitenkit die "afbetbaar" is.
Je zorgt dat de sponning goed droog is en brengt met een dunne tuut de kit zo diep mogelijk in de sponning aan.
Druk het rubber dat wat is gaan open staan door de kit gelijkmatig aan en je ziet de kit onder het rubber uit persen.
Laat de kit rustig een tijdje aantrekken 15min - 60min.
Nu kan je met een spateltje o.i.d. de kit wegsteken die er onder uit geperst is.
De grap is dat dat vaak een enorme smeerboel lijkt te worden maar die uitgesmeerde kit laat zich kinderlijk eenvoudig opdeppen door een balletje van dezelfde kit die je er juist net tussengespoten hebt.

Het doet een beetje denken aan dat kinderspeelgoed "smurvensnot" je weet wel, van die slurrie die overal aan lijkt te hechten maar uiteindelijk het ALLERbeste aan zichzelf hecht en dus weer terug in de pot kan als de koter er klaar mee is :lol:

Je handen lijken door het hanteren van dat balletje ook een woestenij maar met enig geduld krijg je het daar ook wel weer af.

Resumé; het is goed spul maar vangt géén grote roestgaten op, hecht niet aan mos,alg en aanverwante natuur.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-08-2014 16:44 #143040 door Hans van der Horst
Beantwoord door Hans van der Horst in topic Ruiten
Hoe heet die afbetbare kit en waar koop ik die kit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
30-08-2014 16:59 #143041 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Ruiten
Wurth heeft het bijvoorbeeld

eshop.wurth.nl/Algemene-catalogu ... 12uGW5NcVf

maar ik denk dat iedere automaterialenhandel je wel kan helpen aan een koker van die kit.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.