afwatering 144

• Chrit Reijntjes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-07-2014 20:57 #142335 door Chrit Reijntjes
afwatering 144 is gemaakt door Chrit Reijntjes
Beste allemaal

Ik ben bezig mijn 144 van 74 op te knappen. Toen ik water in het ventilatierooster voor de voorruit geschud heb om het schuurstof weg te spoelen liep dit water via de gaatjes voor in de dorpels weg. Is het normaal dat het water die weg volgt en niet via een slangetje ergens onder de auto wegloopt?

Een deel van het water liep echter naar binnen in de voetenruimtes, volgens mij via het schutbord en ook via de A-stijlen.

Kent iemand dit probleem en zo ja , hoe kan ik dit oplossen?

Alvast bedankt.

Bedankt en groeten,
Chrit Reijntjes

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-07-2014 21:53 #142337 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic afwatering 144
Vanaf het ventilatierooster lopen er links en rechts ventilatiekanalen voorlangs de a-stijl naar beneden -daar zitten ook de ventilatiekleppen in- om te eindigen in de dorpels. Op deze manier, zo dacht Volvo destijds, worden ook de dorpels goed geventileerd en blijven mooi droog. :geek:
Tot... het gaat regenen... het regenwater dat in het ventilatierooster terecht komt volgt dezelfde weg naar de dorpels om daar door de sleufgaatjes weg te lopen. Kwestie van deze gaatjes goed open te houden dus. Ook een regelmatige controle van de dorpels -vanaf de binnenzijde achter de plastic doppen- is belangrijk. Er verzamelt zich daar een hoop troep dat via het ventilatierooster binnenkomt: (herfst)blaadjes, besjes, prut... deze troep verstopt de afwateringsgaatjes, dorpels blijven vochtig en voor je 't weet zoekt het water een andere weg en krijg je een vochtige vloer :(
Het is nu eerst een kwestie om uit te zoeken waar het water binnenkomt. Vergeet hierbij ook je voorruit niet, die vormt ook vaak een bron voor lekkage!

Groet, Hans

• David Vermaas
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
30-07-2014 23:40 #142346 door David Vermaas
Beantwoord door David Vermaas in topic afwatering 144
En als toevoeging: in een Amazon loopt het overtollig water soms via de kachel naar binnen toe als het niet snel genoeg kan worden afgevoerd. Bij heftige regen of door de wasstraat heb ik het daar wel eens door zien lopen, en iemand liet me laatst zien hoe laag de opening van de kachel ook bij de afwatering zit. Dat is misschien ook het geval in je 144. Kwestie van de juiste afwateringsroutes inderdaad open houden, en geen sloten water erin gooien ;) .

• 08541-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
31-07-2014 12:01 #142355 door 08541-dummy
Beantwoord door 08541-dummy in topic afwatering 144
Dit is eigenlijk tegelijk een mooi feature en een constructiefout van de 140. Door deze constructie worden de kokerbalken geventileerd tijdens het rijden en bij goed weer wordt dus de condens eruit geblazen. Maar door de grootte van de sleuven van het ventilatierooster bij je voorruit komt er wel veel troep in die er beneden niet meer uit kan. Mijn eerste Volvo was een 144, en daar zaten de kokerbalken op een zeker moment vol met iepenzaadjes, die ieder voorjaar met massa's tegelijk uit de bomen in mijn straat komen dwarrelen. Een simpel stukje gaas in het rooster (zoals de Amazon heeft) had dit voorkomen.

Het is inderdaad een kwestie van regelmatig controleren of de afwateringsgaatjes nog doorlopen en of er niet te veel rommel in zit.

Richard

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-07-2014 22:59 #142370 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic afwatering 144
Dit is inderdaad een leuk onderwerp, de afvoer van water bij de 140/164
Van het rooster is het me nu duidelijk.
Er zitten ook nog twee kleine gaatjes in de sponning van de voorruit, links en rechts zo'n 8 cm vanaf de buitenzijde van de voorruit.
Deze voeren water af naar beneden, bij mijn 144 liep dit ook naar binnen en ik heb alles geprobeerd om dit schoon te krijgen.
Uiteindelijk heb ik ze dicht geplakt, eerdere vraag op dit forum werd ik niet veel wijzer van.
Weet iemand hoe dit loopt, is het door ophopen van vuil dat dit een andere weg kiest ?.
Ik wil dit weer goed afvoerend krijgen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-07-2014 23:33 #142371 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic afwatering 144
Ik heb die gaatjes ook dichtgekit, Ed. Ik weet niet waar ze naartoe moeten afwateren maar bij mij kwam het binnen terecht. Nadeel van dichtkitten is wel weer dat je sponning vol met water blijft staan. Bij mijn laatste roestpreventieronde heb ik de hele sponning dan ook maar volgekit :)
Oorspronkelijk zullen deze gaatjes wel hebben afgewaterd in het eerder omschreven luchtkanaal maar kennelijk zijn er tgv van roest en vuil ook andere wegen mogelijk :(
Het blijft verbazingwekkend hoeveel water er door deze gaatjes in korte tijd kan binenkomen...

Groet, Hans

• roland klinkenberg
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
03-01-2016 22:54 #157016 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic afwatering 144
Volgens mij heb ik ook rommel in de afwateringsgaatjes en het ventilatierooster....en de bijbehorende nattigheid onder de mat aan de bestuurderszijde...
Hoe verwijder je die rommel? Smal opzetstuk op een stofzuiger fabriceren ofzo?

• roland klinkenberg
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
04-01-2016 07:54 #157030 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic afwatering 144
Zijn er ergens tekeningen te vinden van hoe de afwatering bij de paravan precies loopt?
In de documenten van volvotips ( www.volvotips.com/index.php/140- ... ce-manual/ )ben ik ze niet tegen gekomen....

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD