plaatsen voorruit 144

• Chrit Reijntjes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2014 23:14 #141486 door Chrit Reijntjes
plaatsen voorruit 144 is gemaakt door Chrit Reijntjes
Beste allemaal

Ik heb een 144 van 1974 met roestplekken onder de voorruit. De ruit zat vastgekit en ik heb ze met een fietsremkabel eruitgesneden. Vervolgens alles ontroest en ik ben nu bezig met plamuren en spuiten. Mijn vraag is nu hoe ik de ruit het best kan terugplaatsen. Gewoon in een nieuwe rubber zetten of weer kitten? Vorig jaar heb ik een 72er 144 gesloopt en de ruit zat gewoon in de rubber geklemd. Ging er zonder problemen uit en de sponning was nog helemaal gaaf.

Ik heb horen zeggen dat de roest veroorzaakt wordt door de metalen klemmetjes van de sierlijst. Deze zouden het best vervangen worden door exemplaren van kunststof. Klopt dit?

Wie heeft hier ervaring mee?

Bedankt en groet,
Chrit Reijntjes

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-06-2014 23:59 #141487 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic plaatsen voorruit 144
Hallo Chrit,
de oudere versie met het rubber past niet in de sponning van de nieuwere versie met een geplakte ruit, daarvoor zou de rand in de sponning aangepast moeten worden (bij de geplakte ruit is er een bredere rand in de sponning).
De metalen krammen vervangen door kunststoffen gaat alleen als je ook de bijbehorende 240 lijst neemt, er bestaan geen kunststoffen voor de originele lijst. Sommigen laten de krammen weg en zetten de originele lijst vast met kit.
Bij het inplakken van de ruit de steunblokjes onderin de sponning niet weglaten, anders kan de ruit na verloop van tijd naar onderen wegzakken (al naar gelang het soort kit).
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-06-2014 20:39 #141511 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic plaatsen voorruit 144
Bij de kunststof klemmetjes met bijbehorende sierstrip van een 240 hoort ook nog de vooruit van de 240, omdat deze qua maat iets afwijkt. Ik heb begrepen dat de sierstrip van een 240 niet goed past icm een 140 ruit. :|

Groet, Hans

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD