achtervering

  • Willem van Weelderen (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-05-2014 07:07 #140621 door Willem van Weelderen (GAST)
achtervering is gemaakt door Willem van Weelderen (GAST)
De 245 hangt een beetje achterover en zeker als ik er wat lading in heb of de aanhanger of caravan er achter heb. Wat kan ik het beste doen, load adjusters, vind ik zelf eigenlijk te dik om goed en netjes te monteren of verzwaarde veren monteren.

Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-05-2014 16:51 #140638 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic achtervering
Willem, het maakt niet veel uit wat monteren betreft, load adjuster of verzwaarde veren, in beide gevallen moet de achteras uit de veren zakken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
19-05-2014 21:18 #140643 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic achtervering

"Willem van Weelderen" schreef:
load adjusters, vind ik zelf eigenlijk te dik om goed en netjes te monteren


Dat snap ik niet, ik heb er 10 jaar mee rondgereden en er nooit iets aan gemerkt qua dikte :roll:
Was ook een 245 met koni load adjusters, wat bedoel je met "te dik dan ?.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ferenc van Beek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-05-2014 15:47 #140647 door Ferenc van Beek
Beantwoord door Ferenc van Beek in topic achtervering
Je kunt ook heavy load blocks van Volvogue installeren, werkt prima om de achterkant hoger te krijgen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Weelderen (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-05-2014 07:00 #140662 door Willem van Weelderen (GAST)
Beantwoord door Willem van Weelderen (GAST) in topic achtervering
Heavy Load Blocks, nog nooit van gehoord, wat is dat voor iets en hoe monteer je deze

Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
21-05-2014 18:02 #140677 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic achtervering
Willem, ik ben nog steeds nieuwsgierig naar het load adjuster verhaal, (zie mijn vraag/opm. hier boven)

groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Weelderen (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-05-2014 06:22 #140694 door Willem van Weelderen (GAST)
Beantwoord door Willem van Weelderen (GAST) in topic achtervering
Jan, ik heb een stel load adjusters liggen, welk merk weet ik niet, maar deze zijn aan de boven en onder kant veel dikker dan normale schokbrekers en dan komen ze aan de bovenkant met het dikke gedeelte tegen de kokerbalk en aan de onderkant tegen de zijkanten van de arm waar ze in vastzitten, en dan kan je wel met busjes gaan werken maar dan komen ze volgens mij niet lekker te zitten

Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
22-05-2014 07:31 #140695 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic achtervering
AHA, dus dat is het probleem.
Ik heb een set liggen van mijn gedemonteerde 245, ik zal ze voor de aardigheid eens opmeten qua ophangpunt><diameter veer etc. kunnen we eens kijken of er verschil in afmetingen is.
Ik heb in elk geval altijd vrijlopende load-adjusters gehad.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
24-05-2014 23:59 #140781 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic achtervering
Belofte maakt schuld, ik heb vandaag m'n loadadjuster even opgemeten die meer dan 10 jaar onder de 265 zat en daarvoor onder een 245;

De foto's tonen de diverse maten, opvallend is de "offset" van het bovenste oog, deze staat 5mm uit het midden ( de schuifmaat geeft 10mm aan , verschil is dan de helft dus 5mm )
Lengtemaat is 450mm, gemeten hart-op-hart.

Verder dient nog opgemerkt te worden dat over het schone deel van de schokbreker een rubber hoort ter bescherming van de zuigerstang.Dit rubber is zo'n 2mm dik dus bij de buitendiameter moet nog 4-5mm opgeteld worden.Ik had dat rubber er af gehaald omdat ik de hulpveer wilde verwijderen om de demping anders in te stellen, later kwam ik er achter dat deze koni's veel te lang zijn voor de ama combi die ik nu heb.

groet, Jan














Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Weelderen (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
26-05-2014 18:14 #140830 door Willem van Weelderen (GAST)
Beantwoord door Willem van Weelderen (GAST) in topic achtervering
Jan bedankt voor de foto's, deze zien er heel anders uit als degene die ik heb liggen, die zijn tussen de bevestigingsogen veel dikker

Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD