aanpassen achterspatborden PV544

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-02-2014 20:48 #138037 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic aanpassen achterspatborden PV544

"Hans Wassink" schreef:
Gert wat een bijzonder probleem! maar de blauwe velg op de foto is dat een originele, hij lijkt wel verbreed?

Zie de eerste zin van mijn eerste post in dit topic....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-02-2014 21:14 #138039 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic aanpassen achterspatborden PV544
Lezen is ook een vak... :oops: :oops:

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-02-2014 22:37 #138041 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic aanpassen achterspatborden PV544
Minilites passen om te weten te komen of stalen velgen passen zal geen bruikbaar resultaat geven: het materiaal is veel dunner bij staal, dus ook meer plek.
(Dat je geen blokken gemonteerd hebt was me natuurlijk duidelijk, maar met zo weinig plek inveren zal toch problemen geven.)
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-02-2014 10:40 #138059 door Gert Vegter

"Rudi Dortangs" schreef:
Minilites passen om te weten te komen of stalen velgen passen zal geen bruikbaar resultaat geven: het materiaal is veel dunner bij staal, dus ook meer plek.

Merkwaardige stelling. Een 5,5" brede velg van staal zal volgens mij niet beduidend smaller zijn dan van een 5,5" brede velg van aluminium. Wat heeft de aanduiding van de breedtemaat anders nog voor zin?

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-02-2014 16:34 #138064 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic aanpassen achterspatborden PV544
Gert, ik heb de Kronprinz 6136B ( ET 15 spoorverbreding 20mm) met Michalins radial x 175/70 op mijn Katterug liggen en die gaan er echt ruim onder. Op dit moment kan ik niet met mijn wagen rijden omdat de restauratie/afbouwen nog niet geplant staat. Ik weet niet waar je woont, maar als je eens een paar weken met deze wielen wilt rijden om te kijken of ze voldoen dan laat het maar even weten.

Groeten, Rob

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-02-2014 18:24 #138067 door Gert Vegter

"Rob Baeten" schreef:
Gert, ik heb de Kronprinz 6136B ( ET 15 spoorverbreding 20mm) met Michalins radial x 175/70 op mijn Katterug liggen en die gaan er echt ruim onder. Op dit moment kan ik niet met mijn wagen rijden omdat de restauratie/afbouwen nog niet geplant staat.

Is de stuurinrichting compleet gemonteerd? Zo ja, dan raken de velgen de stuurkogels dus niet?

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-02-2014 18:30 #138068 door Rob Baeten
De wagen staat gewoon op zijn wielen zou ik even moeten kijken Gert, ik laat je wel wat weten.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-02-2014 18:39 #138069 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic aanpassen achterspatborden PV544
mbt lichtmetaal en staal:
precies zoals je het ongeveer zelf schrijft: de bandenmaat en de verdere maten zijn hetzelfde, dus het meer aan materiaal (de materiaaldikte bij lichtmetaal is duidelijk dikker dan bij staal) kan bij de buitenrand dan alleen aan de kant van de fusees en dergelijke zitten en kan dus net teveel zijn (lichtmetaal raakt dan, staal niet). Dus helemaal geen vreemd verhaal. Rob bevestigd wat ik erover weet: sommige brede velgen zoals de 6136 passen gewoon.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-02-2014 19:52 #138074 door Gert Vegter
Je hebt gelijk. Inmiddels is mij ook al duidelijk geworden wat mijn denkfout was. Wat met "velgbreedte" wordt aangeduid, is immers niet niet de totale velgbreedte (waar ik wel vanuit ging, wsch in een vlaag van verstandsverbijstering :oops: ), maar de afstand tussen de opstaande velgranden. Tja, een mens wordt wel ouder, maar niet beter...

Wel vreemd eigenlijk dat bij alle maten welke doorgaans van een velg worden verstrekt, nooit die totale velgbreedte wordt opgegeven. Neem nou de Katterug, hoe kun je nu vaststellen of een bepaalde velg die je zou willen hebben ook gaat passen?
Feitelijk moet je dus altijd eerst de totale velgbreedte te weten zien te komen alvorens tot aanschaf over te gaan, ook al zouden de velgen moeten passen volgens alle doorgaans opgegeven maten.
Op de hieronder genoemde site staat: "Als richtlijn geldt dat er aan beide zijden een halve inch moet worden opgeteld om de werkelijke breedte te verkrijgen". Maar dat is dus een richtlijn waar je niets aan hebt.
www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/velgmaten.htm

De onjuiste uitspraken in mijn eerdere bijdragen van dit topic zal ik verwijderen via de editor. Excuses als ik mensen op het verkeerde been heb gezet.
Heb mezelf er ook mee in de vingers gesneden want kon een set Lemmerz velgen plus banden kopen voor 350 euro waar ik door mijn denkfout van afgezien heb en daarom voor 480 euro een set replica GT-velgen heb aangeschaft :evil:

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-02-2014 20:59 #138075 door Rob Baeten
Gert, ik heb net even gekeken. Naar links en recht draait vrij

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD