Sierstrips in raamrubber plaatsen

• Reinoud ter Braake
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-11-2013 22:24 #133945 door Reinoud ter Braake
Sierstrips in raamrubber plaatsen is gemaakt door Reinoud ter Braake
Niet dat ik al zover bent maar vooruitzien is ...... ;)

Iemand ervaring met het plaatsen van de chroom strips in het raamrubber,
Een zoektocht levert het volgende tooltje op maar of dit werkt?
Windscreen Filler Tool

Stel niet uit, maar doe het vandaag
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Steven Bleeker
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
12-11-2013 22:40 #133946 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic Sierstrips in raamrubber plaatsen
geen idee of dat werkt. Ik stop altijd een draadje tussen het rubber, zodat er ruimte ontstaat om de sierstrip er op te drukken. Vergelijkbaar met de techniek van het plaatsen van een ruit. Ik hoor ook sommige zeggen dat je de sierlijst moet plaatsen voordat de ruit in de auto wordt gezet.

Maar het blijft een klusje wat ik niet erg makkelijk vindt verlopen.
Ik moet die bij mij ook nog plaatsen. Dus als de goude tip voorbij kom. Ga ik daar ook ff gebruik van maken.

• Dennis Boxem
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-11-2013 23:09 #133949 door Dennis Boxem
Beantwoord door Dennis Boxem in topic Sierstrips in raamrubber plaatsen
hier heb je volgens mij alleen wat aan bij metalen sierstrips die aan weerszijden klem zitten in een rubber. De sierstrips zoals ze op een Amazon zitten kunnen hiermee in ieder geval niet vastgezet worden. Dat is een ontzettende prutsklus overigens, maar als je het eenmaal een paar keer hebt gedaan krijg je er wel handigheid in.

grtz!

Dennis

• Robert van Es (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-11-2013 07:44 #133952 door Robert van Es (GAST)
Beantwoord door Robert van Es (GAST) in topic Sierstrips in raamrubber plaatsen
Het tooltje is als de "chromen" sierlijst met een soort "wortel" in het profiel zit.
Veel gebruikt systeem bij klassiekers, maar niet bij de Amazon (daar ligt mijn ervaring; geen idee hoe het bij de ander types zit).
Bij de Amazon werkt het als volgt:
- Ruit in rubber monteren (doe wel even een streep ruitenkit in het rubber voor het monteren van het glas)
- Ruit + rubber monteren in de auto
- Rondom lekker afkitten
- Monteren sierlijsten

En het klopt; het monteren van de sierlijsten is een pokke-klus. Het vereist moed, beleid en af en toe wat doorzettingsvermogen om het klusje te klaren want de lijstjes zijn ook wel fragiel en een knik erin wil je niet hebben.
De methode die bij mij het beste heeft gewerkt tot nu toe:
- Draad/touw rondom in het flapje proppen. Ik gebruik meestal een stroom-draadje en frot dit met een spateltje ertussen. De truuk is een niet al te dik of te dun draadje te gebruiken, het "flapje" moet net genoeg open staan om de lip van de lijst er in te krijgen. En denk er aan dat rondom in dit geval de linker of de rechterhelft van het raam is.
- Vervolgens rijkelijk inspuiten met een zeepsopmengsel.
- En dan de koe bij de horens vatten en voorzichtig de lijst erin duwen en gelijktijdig het draadje eruit trekken.
(Helaas moet ik bekennen dat het een paar keer mis gaat en ik dan weer de draad erin moet wurmen om opnieuw te beginnen)
- Na het monteren van de linker en rechterkant is het een fluitje van een cent om de verbindingsstukjes te monteren.

Het geheel werkt wel het meest prettigst als je dit een paar dagen na het afkitten van de ruit hebt gedaan. Je leunt af en toe aardig op de auto en oefent wat druk op het rubber uit en met verse kit wordt het dan al snel een smeerboeltje (wat overigens makkelijk met wat terpetine te verwijderen is)
Succes

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-11-2013 10:25 #133955 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Sierstrips in raamrubber plaatsen
Wat Robert zegt klopt helemaal, het is een rotklus en het wordt een smeerboeltje. Ik gebruik ook de methode met het draadje, heb hiervoor bij de fietsenmaker een remkabel van 2.5 meter gehaald. De buitenkabel is glad en gemakkelijk schoon te houden. Om te voorkomen dat hij uitrekt heb ik er de binnenkabel in die met twee klemmetjes vast zit. Het blijft een klus waarbij je hulp nodig hebt. Het wil nog wel eens gebeuren dat de strip weer losschiet aan het begin, iemand zou die dan vast moeten houden. Nog een tip.....probeer het niet in de zomer bij een temperatuur van 30 graden......daar zijn Michel Vastmans en ik deze zomer in elk geval achter gekomen ( the hard way ) :lol:

• Steven Bleeker
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
13-11-2013 13:34 #133971 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic Sierstrips in raamrubber plaatsen
Ik gebruik een lijn, lijkt een beetje op de waslijn. dan het mondstuk van een kitspuit op maat maken en de lijn er doorheen. Werkt erg makkelijk om de lijn in het rubber te drukken.

En het rubber en sierlijst van de Amazon en p1800 zijn het zelfde wat betreft monteren. Dus geen wortel structuur wat 'Robert van Es' zegt.

Zou zeep zoveel uitmaken?

• Reinoud ter Braake
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-11-2013 17:46 #133977 door Reinoud ter Braake
Beantwoord door Reinoud ter Braake in topic Sierstrips in raamrubber plaatsen
Zag een filmpje op waar iemand een kunststof strip met dit tooltje in het rubber freubelt bij een MINI

Stel niet uit, maar doe het vandaag

• Mathieu van den Bosch
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-11-2013 16:45 #134042 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Sierstrips in raamrubber plaatsen
Ik heb het een paar keer een achterruit van een amazon en 140 gedaan, ik deed dan eerst de sierlijst in het rubber voordat ik de ruit in de auto zette. Dat ging prima.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.

• 12021-dummy
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
16-11-2013 19:25 #134053 door 12021-dummy
Beantwoord door 12021-dummy in topic Sierstrips in raamrubber plaatsen
Eerst ruitenkit in het rubber in de strip waar de ruit in moet. Dan een koord (ik gebruik daar een dunne tentscheerlijn voor) in de rand om de sierstrip en de twee sluitstukjes te monteren zonder kit of zeep. Dan een dikke streep ruitenkit op de buitenkant over de fijne ribbeltjes. Een koord in de carosserie-rand met een overlap midden onder. Leg de ruit op een deken op je motorkap, gooi de uiteinden van het koord op je dashbord en plaats de ruit voorzichtig in de sponning. Met twee mensen werkt dit het handigste. Dan de ruit stevig aanduwen en het koord voorzichtig uit de ruit trekken, waarbij je oplet dat het rubber over de sponningsrand glijdt. Doet het rubber dat niet, dan stoppen en opnieuw proberen. Naderhand krijg je het niet voor elkaar.

PV444 - 1955

• Peter (V44 regio zuid-west)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
29-06-2025 21:23 #1477727 door Peter (V44 regio zuid-west)
Beantwoord door Peter (V44 regio zuid-west) in topic Sierstrips in raamrubber plaatsen
Mathieu,
heb je meer reacties ontvangen betreft je werkwijze…?

Peter,
sinds 1993 eigenaar:
“Zeeuws-Vlaamse” Volvo 133 GT B18b,
(matching numbers)
Volvo XC 40
Volvo V50 2,4 verkocht
Volvo 480 ES 1,7 verkocht
Volvo 343 verkocht

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD