Bodem Tectyleren -eerste keer, iemand tips?

• LJ Dekker
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
29-10-2013 15:55 #133473 door LJ Dekker
Beantwoord door LJ Dekker in topic Bodem Tectyleren -eerste keer, iemand tips?
Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat het het roesten ook ´stopt´, maar dat leek me erg sterk. Precies wat Oscar zegt, als het er al is ben je te laat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-10-2013 20:19 #133478 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Bodem Tectyleren -eerste keer, iemand tips?
Roest kun je inderdaad niet stoppen.
Maar je kunt het process wel vertragen! Afhankelijk in hoeverre het aangebrachte product in staat is om de roest af te schermen van de buitenlucht. Als er geen zuurstof meer bij kan komen wordt het roestproces tot stilstand gebracht.
Sommige anti roest producten penetreren onder de roest door en zijn op die manier in staat om het rooestproces nagenoeg te stoppen.

• Adriaan Nagel
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
31-10-2013 23:03 #133548 door Adriaan Nagel
Beantwoord door Adriaan Nagel in topic Bodem Tectyleren -eerste keer, iemand tips?
Ik heb Fluid Film op laten brengen bij Dries Bakkenes en ik ben daar heel positief over, heb met eigen ogen gezien wat dat spul doet met roest, het dringt er letterlijk in en op andere plaatsen lijkt het wel omhoog te kruipen. Fluid film brengt het er trouwens erg goed van af in tests van ADAC, practcal classics en Auto, Motor, Klassik.
De komende jaren is mijn mooie rooie goed beschermd!

122S
C70 Cabrio Soft

• LJ Dekker
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
01-11-2013 07:28 #133549 door LJ Dekker
Beantwoord door LJ Dekker in topic Bodem Tectyleren -eerste keer, iemand tips?
Tsja, het probleem met zoiets is dat je pas weet hoe goed het werkt als je over 15 jaar nog steeds geen roestplekken hebt, maar ik weet niet of ik zo lang moet wachten.. :mrgreen:

• Oscar Keur (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
01-11-2013 08:58 #133553 door Oscar Keur (GAST)
Beantwoord door Oscar Keur (GAST) in topic Bodem Tectyleren -eerste keer, iemand tips?

"Adriaan Nagel" schreef:
Ik heb Fluid Film op laten brengen bij Dries Bakkenes en ik ben daar heel positief over, heb met eigen ogen gezien wat dat spul doet met roest, het dringt er letterlijk in en op andere plaatsen lijkt het wel omhoog te kruipen. Fluid film brengt het er trouwens erg goed van af in tests van ADAC, practcal classics en Auto, Motor, Klassik.
De komende jaren is mijn mooie rooie goed beschermd!

Dat is toch niet hoe ik Fluid Film ken..

Zie dit voor een niet wetenschappelijke, maar wel redelijk goede test van anti-roest producten:
Roesttest
Na een jaar slaat de roest er al doorheen..

Tevens kwam Fluid Film bij de alombekende test van OldtimerMarkt ism de Universiteit van Oldenburg slechts als 'voldoende' uit de test.
Echter kan ik van deze test even geen link meer vinden online..

[edit:]
Gevonden! Kwestie van de juiste zoektermen..
Oldtimer Markt
Fluidfilm staat op plaats 7 in de eerste test en plaats 5 in de tweede..

Mijn mening; Het is mooi om iets als bitumen/tectyl weer op te lappen, maar je weet niet wat er onder schuilgaat..

Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)

• Annelies Tuinman (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-11-2013 14:54 #133663 door Annelies Tuinman (GAST)
Beantwoord door Annelies Tuinman (GAST) in topic Bodem Tectyleren -eerste keer, iemand tips?
@Jan Oudijk, graag maak ik gebruik van je aanbod voor een brug!

• Jan Oudijk
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
04-11-2013 21:20 #133672 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic Bodem Tectyleren -eerste keer, iemand tips?
Annelies neem even via mijn 0652001882 nummer kontact met mij op .
Gaarne na 11.00 uur daar ik late dienst draai deze week.
groetjes Jan.

• Ritsaert Snijder
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
05-11-2013 09:46 - 12-11-2013 11:31 #133679 door Ritsaert Snijder
Beantwoord door Ritsaert Snijder in topic Bodem Tectyleren -eerste keer, iemand tips?

Als er geen zuurstof meer bij kan komen wordt het roestproces tot stilstand gebracht

. Probleem is dat er maar weinig producten zuurstof dicht zijn. Epoxy is zuurstofdicht maar vraagt om een schone ondergrond voor de hechting. Ik probeer de ondergrond zo schoon mogelijk te krijgen en zet dan op de niet heel schone delen een laag owatrol CJP (48 uur drogen :( )en dan over het hele stuk meerdere lagen epoxy primer (nat in nat zodat je niet hoeft te schuren). Daarover heen een passende eindlaag (veel verfsoorten hechten prima op de epoxy primer). Mijn ervaringen hiermee zijn goed.

Volgens mij is een epoxy primer de standaard bij serieuze restauraties.

groet!
Ritsaert

Je moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen
Laatst bewerkt 12-11-2013 11:31 door Ritsaert Snijder.

• Arnold de Groot
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Meer
05-11-2013 11:07 #133683 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Bodem Tectyleren -eerste keer, iemand tips?
Mijn ervaring met owatrol (CJP of de blanke versie) is goed. Het moet inderdaad alleen lang drogen om daarna lagen op te bouwen. Owatrol geeft geen echte beschermlaag, daarvoor is het te dun. Ik heb bodem en kokers (voor zover mogelijk) ermee behandeld. Boele Braaksma heeft volgens mij ergens in zijn blog geschreven dat hij owatrol met een slang met spuitkop heeft gebruikt. Ik weet niet meer hoe, dat zou je hem kunnen vragen.
Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

• Ritsaert Snijder
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
05-11-2013 12:06 #133686 door Ritsaert Snijder
Beantwoord door Ritsaert Snijder in topic Bodem Tectyleren -eerste keer, iemand tips?

"Arnold de Groot" schreef:
Owatrol geeft geen echte beschermlaag, daarvoor is het te dun.

Ik gebruik owatrol CJP (daar hecht epoxy ook op) alleen als hechtlaag voor de primer. Mijn ervaring is dat owatrol met een verflaag of een andere laag niet voldoet op de termijn. Dat zie je ook terug in de testjes die ze doen.

groet!
Ritsaert

Je moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD