Lekkage 142 na plaatsen nieuwe voorruit + rubber

• W.J. Boshuizen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-10-2013 19:20 #133280 door W.J. Boshuizen
Lekkage 142 na plaatsen nieuwe voorruit + rubber is gemaakt door W.J. Boshuizen
Goedenavond, ik heb een vraag m.b.t. mijn 142 uit 1968. Onlangs heb ik met een vriend en mijn schoonvader (van wie dit account is) een nieuwe voorruit geplaatst, incl. nieuw rubber. De oude ruit was oud en gekrast met langs de randen dof geworden plekken. Als je 's avonds een tegenligger had, zag je niet veel meer: vervangen dus! Ik vond het best tegenvallen hoeveel werk het was, vooral omdat de oude ruit was gekit met een keihard spulletje en om uit te zoeken hoe je de sierstrip moet monteren. Uiteindelijk is het gelukt, alleen lekt de ruit helaas. Na de laatste regendag (gisteren) lag er toch weer een plasje water aan de bestuurderskant. :( Zo te zien sijpelt het naar binnen via de linker onderhoek van de ruit, tussen het rubber en de ruit door.

Het "projectverloop":
- oude ruit verwijderd. Deze zat dus vast met een keiharde kit, deze afgekrabd tot de sponning weer vlak was en alles weer in de primer en aflak gezet voor montage van de nieuwe ruit.
- rubber om de ruit gedaan, en deze met een touwtje in de sponning getrokken. Rondom wat geklopt om wat betere zetting/aansluiting van het rubber te krijgen.
- We kregen de sierlijst er niet in. Mijn sleutelmaatje was er van overtuigd dat het niet kon zoals in het boek stond. Maar op zijn manier lukte het ook niet... :? Nog maar niet afgekit dus, we dachten dat het handiger was dit te doen na plaatsing sierlijst.
- keiharde regen! Balen, zo lek als een mandje natuurlijk. Bekleding kleddernat en dus eruit gehaald, bleek dat de kitnaad van bodem naar dorpel ook deels weg was, n.a.v. een lasreparatie aan de bodem. Hier kan dus ook water tussendoor komen. Gelijk maar even gedicht.
- sierlijst er gelukkig toch in. Na van alles geprobeerd te hebben, met hulp van een kennis van mijn schoonvader met de methode van het handboek toch voor elkaar gekregen (touwtje). Toch een lastig werkje, zelfs als je weet hoe het moet...
- van buitenaf rondom gekit met elastisch blijvende ruitenkit 3M 08509, zowel tussen rubber en ruit, als tussen rubber en carrosserie.

Waar zou de lekkage aan kunnen liggen? Hebben we iets fout gedaan? Ik zag nog dat er onder de plek waar de sierstrip komt in het rubber wat gaatjes van de productie zaten, maar deze zijn volgens mij niet doorlopend. Zou hier iets mis mee kunnen zijn?

Alvast hartelijk bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groeten,
Jesse Bosma

Onderstaand de plek waar het lekt.

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• W.J. Boshuizen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-10-2013 19:25 #133281 door W.J. Boshuizen
Beantwoord door W.J. Boshuizen in topic Lekkage 142 na plaatsen nieuwe voorruit + rubber
Ik was nog vergeten te melden dat Peter Overtoom zo aardig was geweest de ruit bij mij af te leveren. Erg aardig, nogmaals hartelijk dank Peter!!! :D 8-)

• Jörg Sudowe
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
23-10-2013 20:20 #133283 door Jörg Sudowe
Beantwoord door Jörg Sudowe in topic Lekkage 142 na plaatsen nieuwe voorruit + rubber
Beste Jesse,

bij mijn 145 Express uit 1972 was een gaatje (af fabriek) in de linker onderhoek in elk geval de boosdoener.
Dit gaatje is te zien van onder het dashboard en dan recht omhoog kijkend, langs de omlenkhevel voor de choke. Vlak onder het bruine vlekje op de foto zie je een zwart gaatje - dat dus.
Van onder dus prima af te kitten!
Ik hoop dat je aan deze info wat hebt. Water blijft irritant!

Groetjes, Jörg

Bijlagen:

• W.J. Boshuizen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2013 10:09 #133294 door W.J. Boshuizen
Beantwoord door W.J. Boshuizen in topic Lekkage 142 na plaatsen nieuwe voorruit + rubber
Beste Jorg,

Bedankt voor je snelle reactie. Lekkage is inderdaad niet fijn; ik heb mijn vloerbedekking nog maar even niet teruggelegd... Daarvoor in de plaats staat nu een vochtvreter, voor wat het waard is. ;)

Ik zal straks eens kijken of er bij mijn auto ook zo'n gaatje zit. Daarnaast blijft het probleem dat er dus water tussen het rubber en de ruit door blijft komen, echt heel vreemd omdat alles afgekit is. Zal van het weekend eens proberen het lek te lokaliseren met een gieter o.i.d.

• Steven Bleeker
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
24-10-2013 16:10 #133302 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic Lekkage 142 na plaatsen nieuwe voorruit + rubber
Dag Jesse,

zover ik weet is het niet de bedoeling om tussen het rubber en de ruit te kitten. Het zou kunnen dat er ruimte ontstaat waardoor het gaat lekken. Als dat het probleem is moet je alles er weer uit halen en een nieuw rubber monteren. Ik hoop dat je het droog krijgt.

Ander vraag je ben je nog een jongere (onder de 35 jaar)? Misschien is het jongerenregister dan leuk voor je. Kijk maar even links boven op deze pagina klik vervolgens op Vereniging>Regio's en Registers> Jongeren register.

• W.J. Boshuizen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-10-2013 12:16 #133411 door W.J. Boshuizen
Beste Steven, dank voor je reactie.

Hij lekt tussen de ruit en het rubber door. Vrij hard ook, vanochtend lag er zo'n 2 liter water aan de laagste kant van de auto. :-(

Het lijkt erop dat de kit er inderdaad niet goed tussen zat of niet goed wil hechten. Vandaag ben ik vrij, dus de onderste rand opnieuw gekit. Hopelijk is het zo beter. Mbt jouw opmerking dat het rubber open gaat staan door te kitten tussen rubber en ruit: het rare was dat hij juist zonder kit open bleef staan, vooral in de hoeken, dus kit lijkt me wel nodig. Ik heb flexibel blijvende kit gebruikt, deze is oplosbaar met wasbenzine, dus het rubber kan ik evt. wel weer hergebruiken als blijkt dat toch alles opnieuw moet.

• W.J. Boshuizen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2013 20:38 #133738 door W.J. Boshuizen
Update: het ligt waarschijnlijk aan mijn kitskills! :roll: Na opnieuw kitten tussen de voorruit en het rubber, lekt het daar niet meer voor zover ik kan zien. Helaas is de sierstrip wel losgekomen tijdens de laatste kit-actie, dus die moet opnieuw gemonteerd worden. Ik had helaas niet genoeg kit meer om ook tussen carrosserie en rubber opnieuw te kitten, want daar komt nog wel water doorheen. Het rubber staat daar namelijk wel wat open nu de sierstrip eraf is, hij sluit dus niet helemaal strak aan op de sponning. Weet niet of dat normaal is, maar ik bagger het lekker vol straks! :-) De kit staat in de bestelling, dus even wachten totdat deze binnen is. Ik heb in elk geval weer goede hoop dat het goed gaat komen! :D

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD