- Berichten: 431
Inlassen ribbelplaat P131
- Maikel Groener
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
16-09-2013 21:18 #132043
door Maikel Groener
244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project
Inlassen ribbelplaat P131 is gemaakt door Maikel Groener
Ik wil de volledige reservewielbak vernieuwen incl de ribbelplaat aan die zijde.
De nieuwe onderdelen heb ik al, maar hoe maak ik de aansluiting op het achterspatbord.
Het gaat dan om de 2 vlakke delen die op elkaar komen.
De omgevelsde rand van het spatbord en de ribbelplaat.
Hoe werk ik dat het beste af.
Moet ik de onderdelen eerst in de zinkspray zetten en daarna met puntlassen het geheel aan elkaar maken.
Of moet je over de gehele lengte een las leggen.
En daarna de afwerking aan de binnen kant lijkt me dat ik deze moet afwerken met strijkkit, maar de buitenkant.
Hoe ga ik de buitenkant afwerken zodat er geen vocht in/achter of tussen komt.
Wie kan me hierbij van advies voorzien.
De nieuwe onderdelen heb ik al, maar hoe maak ik de aansluiting op het achterspatbord.
Het gaat dan om de 2 vlakke delen die op elkaar komen.
De omgevelsde rand van het spatbord en de ribbelplaat.
Hoe werk ik dat het beste af.
Moet ik de onderdelen eerst in de zinkspray zetten en daarna met puntlassen het geheel aan elkaar maken.
Of moet je over de gehele lengte een las leggen.
En daarna de afwerking aan de binnen kant lijkt me dat ik deze moet afwerken met strijkkit, maar de buitenkant.
Hoe ga ik de buitenkant afwerken zodat er geen vocht in/achter of tussen komt.
Wie kan me hierbij van advies voorzien.
244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gideon Los
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 23
17-09-2013 11:58 #132064
door Gideon Los
P1800S, P1800ES, Matra Murena
Beantwoord door Gideon Los in topic Inlassen ribbelplaat P131
Hoi,
ik heb straks hetzelfde probleem als jou. Wat ik wil doen is het ribbelplaatwerk ( inclusief reservewielbak)wegbrengen naar een volbad verzinkerij en laten verzinken. Dan komt er een dikke laag zink op en dat gaat de eerste 20 jaar niet meer roesten. Vervolgens met 4 M6 boutjes en moeren op zijn plek brengen en misschien de rand scherm/ribbelplaat afkitten?
Zo zou ik het doen , maar misschien zijn hier anderen die een beter oplossing hebben?
Succes in ieder geval.
ik heb straks hetzelfde probleem als jou. Wat ik wil doen is het ribbelplaatwerk ( inclusief reservewielbak)wegbrengen naar een volbad verzinkerij en laten verzinken. Dan komt er een dikke laag zink op en dat gaat de eerste 20 jaar niet meer roesten. Vervolgens met 4 M6 boutjes en moeren op zijn plek brengen en misschien de rand scherm/ribbelplaat afkitten?
Zo zou ik het doen , maar misschien zijn hier anderen die een beter oplossing hebben?
Succes in ieder geval.
P1800S, P1800ES, Matra Murena
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laurens Zondag
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 78
17-09-2013 22:33 #132114
door Laurens Zondag
first car volvo 242 DL 1975
second one volvo 144 1968
Beantwoord door Laurens Zondag in topic Inlassen ribbelplaat P131
beste oplossing is denk ik je hele auto roest vrij maken en dan naar verzinkerij brengen en dan laten overspuiten
dan denk ik dat je de aankomende 20 jaar (mits je geen schade rijdt) geen roest meer nadeel je auto word wel gigantisch zwaar...
dan denk ik dat je de aankomende 20 jaar (mits je geen schade rijdt) geen roest meer nadeel je auto word wel gigantisch zwaar... first car volvo 242 DL 1975
second one volvo 144 1968
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Vliet
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 170
18-09-2013 19:54 #132151
door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Inlassen ribbelplaat P131
Wat je zeker niet moet doen is de hele naad af lassen. Is nergens voor nodig. Het zaakje kan daardoor bovendien door de grote warmte inbreng krom trekken. Origineel zit de ribbelplaat met puntlassen aan het achter scherm vast.
Je kunt in de rand van het achter scherm, na de oude ribbelplaat zorgvuldig verwijderd te hebben, om de 3 centimeter gaatjes van ongeveer 5 mm maken en via deze gaatjes de ribbelplaat aan het achter scherm vast prop/puntlassen.
Alvorens beide delen op elkaar te lassen kun je deze delen eerst in een speciale lasprimer zetten. Je kunt over deze primer gewoon lassen en hebt toch de delen beschermd tegen roest. Vaak wordt deze lasprimer niet gebruikt en worden de delen gewoon tegen elkaar gelast. Na het laswerk worden de naden af gekit.
Je kunt in de rand van het achter scherm, na de oude ribbelplaat zorgvuldig verwijderd te hebben, om de 3 centimeter gaatjes van ongeveer 5 mm maken en via deze gaatjes de ribbelplaat aan het achter scherm vast prop/puntlassen.
Alvorens beide delen op elkaar te lassen kun je deze delen eerst in een speciale lasprimer zetten. Je kunt over deze primer gewoon lassen en hebt toch de delen beschermd tegen roest. Vaak wordt deze lasprimer niet gebruikt en worden de delen gewoon tegen elkaar gelast. Na het laswerk worden de naden af gekit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Maikel Groener
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 431
19-09-2013 11:25 #132175
door Maikel Groener
244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project
Beantwoord door Maikel Groener in topic Inlassen ribbelplaat P131
Bedankt heren voor het advies.
Jan ik was ook van mening om hem vast te zetten met proplassen.
Zo ga ik het ook doen.
De buitenkant hoe werk je dat af.
Strijk je de naad aan de buitenkant vol met plamuur om hem af te dichten of laat je hem open.
Maar gaat er dan geen water in zitten als je hem open laat met alle gevolgen.
Jan ik was ook van mening om hem vast te zetten met proplassen.
Zo ga ik het ook doen.
De buitenkant hoe werk je dat af.
Strijk je de naad aan de buitenkant vol met plamuur om hem af te dichten of laat je hem open.
Maar gaat er dan geen water in zitten als je hem open laat met alle gevolgen.
244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Vliet
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 170
19-09-2013 20:03 #132189
door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Inlassen ribbelplaat P131
Als je een mooie gelijke en rechte naad aan de buitenkant hebt, kun je die dun afstrijken met overspuitbare carrosseriekit.
Moet je correcties aan de naad aanbrengen ( als je om welke reden dan ook oneffenheden hebt), dan kun je die plamuren.
Je hebt dan de mogelijkheid om bij te werken en een mooie strakke en gelijke naad te maken.
Moet je correcties aan de naad aanbrengen ( als je om welke reden dan ook oneffenheden hebt), dan kun je die plamuren.
Je hebt dan de mogelijkheid om bij te werken en een mooie strakke en gelijke naad te maken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Oscar Keur (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 181
20-09-2013 10:09 #132202
door Oscar Keur (GAST)
Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)
Beantwoord door Oscar Keur (GAST) in topic Inlassen ribbelplaat P131
Aan de buitenkant kan je het ook afwerken met vertinnen, dat is een goede preventie tegen roest
Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





