- Berichten: 129
raam bestuurderskant "te laag"
- Rutten
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
18-01-2013 09:41 #122477
door Rutten
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak
raam bestuurderskant "te laag" is gemaakt door Rutten
Al sinds ik de 164 heb lijkt het alsof de ruit in het bestuurdersportier te laag zit. Bij snelheden boven 80 km/h begint het soms te fluiten en tocht het stevig. Van de week waaide de sneeuw van mijn motorkap zelfs een beetje naar binnen.
Ik kan de raamslinger niet verder draaien, maar kan het raam wel met de hand nog bijna 2 centimeter naar boven tillen, als ik hem los laat valt hij dit stukje weer naar beneden. Het draaimechanisme is enigszins verstelbaar, maar heb ik al in de bovenste positie gezet. Dit maakte nauwelijks verschil.
Hoe kan ik dit oplossen? Is het mogelijk om de het draaimechanisme 1 tand te verzetten ten opzichte van het heugel?
Mvg Guy
Ik kan de raamslinger niet verder draaien, maar kan het raam wel met de hand nog bijna 2 centimeter naar boven tillen, als ik hem los laat valt hij dit stukje weer naar beneden. Het draaimechanisme is enigszins verstelbaar, maar heb ik al in de bovenste positie gezet. Dit maakte nauwelijks verschil.
Hoe kan ik dit oplossen? Is het mogelijk om de het draaimechanisme 1 tand te verzetten ten opzichte van het heugel?
Mvg Guy
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
18-01-2013 14:33 #122489
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic raam bestuurderskant "te laag"
Je hebt de deur al opengemaakt, Guy? Dan zie je vanzelf wat er aan de hand kan zijn. Het tandwielmechaniek zit dichtgepopt. Kan natuurlijk open, maar ik denk dat je oorzaak elders ligt.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rutten
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 129
18-01-2013 18:11 #122508
door Rutten
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak
Beantwoord door Rutten in topic raam bestuurderskant "te laag"
Ik heb de deur al open gehad ja, en geprobeerd om het tandwiel een tandje te verplaatsen, maar dit lukte me toen niet.
Ik kon voor de rest niets vreemds ontdekken... Ik heb toen wel het draaimechanisme (waar de zwengel aan zit) wel al op het hoogste gezet in de gaten, maar dit had nauwelijks effect.
Ik kon voor de rest niets vreemds ontdekken... Ik heb toen wel het draaimechanisme (waar de zwengel aan zit) wel al op het hoogste gezet in de gaten, maar dit had nauwelijks effect.
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2145
18-01-2013 22:14 #122521
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic raam bestuurderskant "te laag"
Is je raamvanger nog wel heel? Die dingen rotten regelmatig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rutten
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 129
18-01-2013 22:54 #122522
door Rutten
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak
Beantwoord door Rutten in topic raam bestuurderskant "te laag"
De raamvanger was bij deze deur dacht ik wel nog in orde, voor zover ik weet. Linksachter is hij wel weg gerot, die moet nog vervangen worden.
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19-01-2013 00:48 #122525
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic raam bestuurderskant "te laag"
Ik denk ook aan de raamvanger, deze rot vaak door op het oogje voor, dan krijg je exact wat je beschrijft.
Verwijder de duerbekleding en kijk eens goed als je het raam openen dicht draait wat er voorbij komt, ik zet mijn 10 cent op een doorgeroest oog.
Verwijder de duerbekleding en kijk eens goed als je het raam openen dicht draait wat er voorbij komt, ik zet mijn 10 cent op een doorgeroest oog.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rutten
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 129
19-01-2013 12:55 #122540
door Rutten
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak
Beantwoord door Rutten in topic raam bestuurderskant "te laag"
Hallo Ed,
Die 10 ben je kwijt, het is geen doorgerot oog.
Heb de bekleding er net even afgehaald en gezien dat de raamhouder nog prima is.
Nu zag ik wel dat er een soort stop zit bij het draaimechanisme die dus als het raam boven zit het heugel (die cirkel met tandjes) blokkeert, bij die uitsparing aan het eind. Dit doet hij dus eigenlijk te vroeg waardoor het raam niet helemaal kan sluiten.
Ik heb geprobeerd een foto ervan te nemen, maar de ruimte is vrij beperkt. Hij is genomen vanuit de deur richting interieur met het raam een beetje open.
Mvg Guy
Die 10 ben je kwijt, het is geen doorgerot oog.
Heb de bekleding er net even afgehaald en gezien dat de raamhouder nog prima is.
Nu zag ik wel dat er een soort stop zit bij het draaimechanisme die dus als het raam boven zit het heugel (die cirkel met tandjes) blokkeert, bij die uitsparing aan het eind. Dit doet hij dus eigenlijk te vroeg waardoor het raam niet helemaal kan sluiten.
Ik heb geprobeerd een foto ervan te nemen, maar de ruimte is vrij beperkt. Hij is genomen vanuit de deur richting interieur met het raam een beetje open.
Mvg Guy
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19-01-2013 17:22 #122546
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic raam bestuurderskant "te laag"
om er iets aan te doen, moet het mechaniek er toch uit. dan kan je ook goed zien wat er mis is.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rutten
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 129
20-01-2013 00:08 #122550
door Rutten
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak
Beantwoord door Rutten in topic raam bestuurderskant "te laag"
Het probleem is dus simpelweg dat de aanslag de heugel te vroeg blokkeerd waardoor het raam niet helemaal naar boven kan. Zou ik de uitsparing in het heugel wat groter kunnen maken? of gaat dit ten koste van de stevigheid van de constructie.
Wanneer het raam dus zo ver als mogelijk boven is zit de aanslag volledig in de uitsparing.
Ik vind het moeilijk om het uit te leggen, dus vandaar probeer ik het met deze foto.
Wanneer het raam dus zo ver als mogelijk boven is zit de aanslag volledig in de uitsparing.
Ik vind het moeilijk om het uit te leggen, dus vandaar probeer ik het met deze foto.
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Zwerus
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 189
20-01-2013 14:15 #122564
door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic raam bestuurderskant "te laag"
Kan het niet zijn dat de geleider op het raam te ver aan de zijkant zit dan komen de arm die het raam omhoog drukken nl. niet rechtop genoeg Je kunt bij het rechterraam kijken hoe die daar zit en de afstand meten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





