achterruit rubber lek
- k den Besten
- Premium lid
-
Minder
Meer
07-01-2013 16:26 #122115
door k den Besten
achterruit rubber lek is gemaakt door k den Besten
Mijn achterruit rubber is in korte tijd flink gaan lekken. Ik was net klaar met de voorruit, en nu bleek ineens zelfs de achterbank nat te zijn door het lek bij de achterruit.
Als ik het rubber optil kan ik zien dat er een klein deel van de sponning gelast moet worden. Het rubber van de ruit is niet uit een stuk en precies in het midden onderin de ruit komen de uiteinden bij elkaar. Deze staan echter los van elkaar, maar het is niet het enigste lekpunt.
Nu heb ik wel eens negatieve verhalen voorbij zien komen over nieuwe achterruit rubbers voor de Amazon. Op de site van Nordicar staat een rubber voor 80 euro. Nu is dit voor mij als jongeling best veel geld, maar heb je voor dat geld een goed rubber? En is dit een rubber uit een stuk? Dan koop ik die gewoon. Bij Scandcar kan ik niets vinden.
bedankt voor jullie antwoorden!
Kees
Als ik het rubber optil kan ik zien dat er een klein deel van de sponning gelast moet worden. Het rubber van de ruit is niet uit een stuk en precies in het midden onderin de ruit komen de uiteinden bij elkaar. Deze staan echter los van elkaar, maar het is niet het enigste lekpunt.
Nu heb ik wel eens negatieve verhalen voorbij zien komen over nieuwe achterruit rubbers voor de Amazon. Op de site van Nordicar staat een rubber voor 80 euro. Nu is dit voor mij als jongeling best veel geld, maar heb je voor dat geld een goed rubber? En is dit een rubber uit een stuk? Dan koop ik die gewoon. Bij Scandcar kan ik niets vinden.
bedankt voor jullie antwoorden!
Kees
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
07-01-2013 16:59 #122117
door Dennis Boxem
Beantwoord door Dennis Boxem in topic achterruit rubber lek
achterruitrubber bij het vko kost vijf tientjes. Of heb je de versie zonder sierstrip? Een ruitrubber dat echt helemaal uit één stuk is heb ik nog niet gezien, ze hebben allemaal wel een lasnaad ergens. Een goede kwaliteit ruitenkit gebruiken is belangrijk. Als je echt krap bij kas zit kun je ook tijdelijk je ruit afkitten met een dun randje siliconenkit. Dat houdt het water ook buiten, en is wat gemakkelijker te verwerken dan ruitenkit. Voor de lange termijn is een nieuw rubber en een vers geschilderde raamlijst wel het mooiste natuurlijk.
- k den Besten
- Premium lid
-
Minder
Meer
07-01-2013 17:08 #122119
door k den Besten
Beantwoord door k den Besten in topic achterruit rubber lek
Bedankt voor je reactie. Is het mogelijk deze lasnaad zelf dicht te plakken, en waarmee kan dat dan?
Ik heb nu een sierstrip, die zal wel lastig terug te plaatsen zijn of niet?
Ik ben nog geen lid van deze club, was het al van de Dafclub dus had het nog uitgesteld.
Weet iemand hoe de kwaliteit is van het nieuwe rubber?
Ik heb nu een sierstrip, die zal wel lastig terug te plaatsen zijn of niet?
Ik ben nog geen lid van deze club, was het al van de Dafclub dus had het nog uitgesteld.
Weet iemand hoe de kwaliteit is van het nieuwe rubber?
07-01-2013 17:29 #122121
door Dennis Boxem
Beantwoord door Dennis Boxem in topic achterruit rubber lek
Zoals gezegd kun je proberen de oude lasnaad te lijmen met siliconenkit. Rubber goed schoonmaken met thinner of alcohol, eventueel een schuurpapiertje eroverheen en dan gewoon dichtpeuren. Zwarte siliconenkit haal je gewoon voor een paar euro bij de bouwmarkt. Hecht verbazend goed aan rubber. Let wel, dit is echt een tijdelijke oplossing.
De lasnaad van de nieuwe rubbers hoef je niets aan te doen. Ik heb inmiddels drie voorruiten en twee achterruiten vervangen, en eerlijk gezegd is me niet opgevallen dat de kwaliteit van de rubbers slecht zou zijn. Zorgen dat je schoon werkt is absoluut het belangrijkste voor goede afdichting en goede hechting van de ruitenrubber.
Belangrijkste tip is echter om niet te lang te wachten met oplappen. Water in je auto is echt het slechtste wat er is voor de carrosserie, zeker in deze tijd van het jaar.
De lasnaad van de nieuwe rubbers hoef je niets aan te doen. Ik heb inmiddels drie voorruiten en twee achterruiten vervangen, en eerlijk gezegd is me niet opgevallen dat de kwaliteit van de rubbers slecht zou zijn. Zorgen dat je schoon werkt is absoluut het belangrijkste voor goede afdichting en goede hechting van de ruitenrubber.
Belangrijkste tip is echter om niet te lang te wachten met oplappen. Water in je auto is echt het slechtste wat er is voor de carrosserie, zeker in deze tijd van het jaar.
- Marcel Jonges (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-01-2013 23:24 #122144
door Marcel Jonges (GAST)
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Beantwoord door Marcel Jonges (GAST) in topic achterruit rubber lek
Het spreekt voor zicht dat plaatsen van een achterruit een two-men job is. Een persoon houdt de ruit aan de buitenkan op zn plek terwijl de tweede vanuit binnen in het touwtje dat je in het rubber hebt gelegd eruittrekt zodat het rubber om de sponning heen floept. Begin boven middenin. De hoeken zijn het lastigst. Ik heb hiervoor een waslijn gebruikt.
Het plaatsten van de sierstrips is soms wat frustrerend. Hierbij is het belangrijk dat het rubberen lipje dat in de strip moet ver genoeg open staat. Hier moet dus een dik snoer in gestopt worden dat de flap open houdt zodat je de strip kunt plaatsten waarna je met beleid het snoer er voorzichtig weer uit kunt trekken. Hiervoor heb ik een rond elektriciteitsnoer gebruikt. Sommige gebruiken groene zeep. Mijn ervaring is dat dit irritant is omdat de strip er dan weer net zo makkelijk uit schiet.
Heb je al achterruitverwarming? Anders zou ik gelijk ook daarin investeren...
Succes,
Marcel
Het plaatsten van de sierstrips is soms wat frustrerend. Hierbij is het belangrijk dat het rubberen lipje dat in de strip moet ver genoeg open staat. Hier moet dus een dik snoer in gestopt worden dat de flap open houdt zodat je de strip kunt plaatsten waarna je met beleid het snoer er voorzichtig weer uit kunt trekken. Hiervoor heb ik een rond elektriciteitsnoer gebruikt. Sommige gebruiken groene zeep. Mijn ervaring is dat dit irritant is omdat de strip er dan weer net zo makkelijk uit schiet.
Heb je al achterruitverwarming? Anders zou ik gelijk ook daarin investeren...
Succes,
Marcel
- k den Besten
- Premium lid
-
Minder
Meer
08-01-2013 21:09 #122166
door k den Besten
Bedankt voor jullie reacties! Ik wil eigenlijk maar gelijk een nieuw rubber kopen. Een achterruit verwarming heb ik al, maar hij is deels kapot. Maar eens kijken hoe die te repareren is.
Kees
Kees
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-01-2013 13:53 #122342
door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic achterruit rubber lek
Een ruit kun je ook alleen monteren, ik heb de voor en achterruit alleen gemonteerd d.m.v.een dubbele zuignap met handvat (overal te koop voor weinig). Zuignap op de binnenkant van de ruit plaatsen en ruit van buitenaf in de sponning plaatsen en aandrukken en in de auto aan de zuignap trekken en het draad er rondom voorzichtig uittrekken.
Voor de achterruit had ik wel de beide uitklapzijruiten verwijderd en ik heb wat afwasmiddel gebruikt.
Voor de achterruit had ik wel de beide uitklapzijruiten verwijderd en ik heb wat afwasmiddel gebruikt.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-01-2013 14:12 #122343
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic achterruit rubber lek
Gebruik nooit afwasmiddel voor dit doel,want dan gaat de boel zeker roesten.Ik lees ook ,dat je een achterruit met verwarming hebt.Deze passen niet goed en zullen dus vrijwel altijd lekken.Zorg dat je er zeker van bent,dat de rand niet zo ver is verroest,dat ruit niet meer terug is te zetten,zonder duur laswerk te moeten laten verrichten.Er zijn ook rubbers van verschillende kwaliteit in de handel.
- k den Besten
- Premium lid
-
Minder
Meer
14-01-2013 20:33 #122383
door k den Besten
Zijn de ruiten met verwarming dan wat kleiner? Ik zou het laswerk wel zelf doen, wat al een beetje nodig is volgens mij. Ben wel een hobbyist maar de paravan is ook gelukt door uitstukken, bijna zonder plamuur.
Ik wil dan wel graag in een keer een goed rubber kopen, zodat ik gelijk klaar ben. Nu hoorde ik dat ik beter een ruit compleet met rubber en de sierlijst kan kopen, die er nog omheen zitten. Schijnbaar is het anders niet te doen.. Iemand ervaring mee? :oops:
Ik wil dan wel graag in een keer een goed rubber kopen, zodat ik gelijk klaar ben. Nu hoorde ik dat ik beter een ruit compleet met rubber en de sierlijst kan kopen, die er nog omheen zitten. Schijnbaar is het anders niet te doen.. Iemand ervaring mee? :oops:
- Marcel Jonges (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-01-2013 21:06 #122386
door Marcel Jonges (GAST)
Beantwoord door Marcel Jonges (GAST) in topic achterruit rubber lek
Een ruit met rubber en lijst in één? Nog niet eerder gehoord. Zorg er wél voor dat je een nieuw rubber koopt waar de sierlijsten op gemonteerd kunnen worden. Raam plaatsen is niet moeilijk maar je moet geduld hebben. Dit gaat tevens op voor montage van de sierstrips. Dit doe je ná plaatsen raam maar vóór afkitten. Zoals eerder gemeld is de dikte van snoer dat je gebruikt om de rubber lip open te houden essentieel.
Sterkte,
Marcel
Sterkte,
Marcel