Plasmasnijder?
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
30-11-2012 14:38 #120864
door Roel Jansen (GAST)
Plasmasnijder? is gemaakt door Roel Jansen (GAST)
Hallo,
Als ik straks op 'Plaats Bericht' druk komt het woord plasmasnijder voor het eerst voor binnen dit forum.
En ik vraag me af waarom? Ik lees veel over het gebruik van een slijptol. Is een plasmasnijder niet handig of verstandig bij plaatwerkzaamheden?
FYI... Ik heb recent een tweede Amazon gekocht. Eentje met 'wat werk' zal ik maar zeggen. Die gele van mij die is nog veel te goed om er lekker mee bezig te zijn en door er een te restaureren ben ik én lekker bezig, én leer ik de auto van binnen en buiten kennen.
Tegenwoordig heb je al voor rond de 300 euro een plasmasnijder die alleen perslucht en stroom nodig heeft. Gaat waarschijnlijk niet door heel dik staal, maar dat is voor het werken aan een auto ook helemaal niet nodig. En zo'n ding lijkt mij nou reuze handig om alle slechte delen uit de auto te snijden. Volgens mij kan je daarmee veel nauwkeuriger en sneller werken. Maar als er op dit forum niet over wordt gesproken vraag ik me af of het wel een geschikt stuk gereedschap is?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Grtz,
Roel
Als ik straks op 'Plaats Bericht' druk komt het woord plasmasnijder voor het eerst voor binnen dit forum.

FYI... Ik heb recent een tweede Amazon gekocht. Eentje met 'wat werk' zal ik maar zeggen. Die gele van mij die is nog veel te goed om er lekker mee bezig te zijn en door er een te restaureren ben ik én lekker bezig, én leer ik de auto van binnen en buiten kennen.
Tegenwoordig heb je al voor rond de 300 euro een plasmasnijder die alleen perslucht en stroom nodig heeft. Gaat waarschijnlijk niet door heel dik staal, maar dat is voor het werken aan een auto ook helemaal niet nodig. En zo'n ding lijkt mij nou reuze handig om alle slechte delen uit de auto te snijden. Volgens mij kan je daarmee veel nauwkeuriger en sneller werken. Maar als er op dit forum niet over wordt gesproken vraag ik me af of het wel een geschikt stuk gereedschap is?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Grtz,
Roel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Oscar Keur (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
30-11-2012 15:21 #120866
door Oscar Keur (GAST)
Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)
Beantwoord door Oscar Keur (GAST) in topic Plasmasnijder?
Hooi Roel,
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het gebruik hiervan.
Ik denk, maar weet het niet, dat de slijptol wordt gebruikt in verband met de vervorming?
Met een plasmasnijder kan je inderdaad wel sneller werken, maar de hitteinbreng lijkt mij wat eng..
En misschien heeft het te maken met het gemak waarmee je met een slijptol een rechte snede maakt,
wat je met een snijder toch echt voorizhctig met de hand moet doen?
Daarnaast denk ik dat het eng wordt gevonden ivm het beschadigen van omliggend materiaal, waar je bijna niet bang voor hoeft te zijn met een slijptol.
Maar ik ben ook eigenlijk wel benieuwd naar de overwegingen of ervaringen van anderen!
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het gebruik hiervan.
Ik denk, maar weet het niet, dat de slijptol wordt gebruikt in verband met de vervorming?
Met een plasmasnijder kan je inderdaad wel sneller werken, maar de hitteinbreng lijkt mij wat eng..
En misschien heeft het te maken met het gemak waarmee je met een slijptol een rechte snede maakt,
wat je met een snijder toch echt voorizhctig met de hand moet doen?
Daarnaast denk ik dat het eng wordt gevonden ivm het beschadigen van omliggend materiaal, waar je bijna niet bang voor hoeft te zijn met een slijptol.
Maar ik ben ook eigenlijk wel benieuwd naar de overwegingen of ervaringen van anderen!
Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)
30-11-2012 21:44 #120883
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Plasmasnijder?
De plasmasnijders waar ik tot nu toe mee heb mogen spelen waren een stuk bruter dan een slijptol.
Het lijkt me prima voor het zo snel mogelijk klein krijgen van een casco wat vooral niet weer in elkaar hoeft en niet geschikt als fijngevoelige tool om een gat voor een stuk plaatwerk voor te bereiden.
Wel heb ik op een gegeven moment een carrosseriezaag op lucht gekocht voor gebruik naast een slijptol.
Vergeleken daarmee is een slijptol dan weer ruw werken.
Het lijkt me prima voor het zo snel mogelijk klein krijgen van een casco wat vooral niet weer in elkaar hoeft en niet geschikt als fijngevoelige tool om een gat voor een stuk plaatwerk voor te bereiden.
Wel heb ik op een gegeven moment een carrosseriezaag op lucht gekocht voor gebruik naast een slijptol.
Vergeleken daarmee is een slijptol dan weer ruw werken.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
30-11-2012 22:41 #120885
door Dennis Boxem
Beantwoord door Dennis Boxem in topic Plasmasnijder?
Plasmasnijder is toch wel wat grof geweld inderdaad. De snijvlakken van een plasmasnijder zijn niet helemaal scherp en vragen nog de nodige nabewerking. Daar komt nog eens bij dat je al snel meer snijdt dan wenselijk, zeker als je met dubbelwandig plaatwerk bezig bent. Met een slijptol en carrosseriezaag kom je een heel eind. Ik heb er ook nog een reciprozaag bij voor wat groffer werk, maar een plasmasnijder zou ik op mijn auto niet gebruiken.
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
01-12-2012 16:11 #120896
door Roel Jansen (GAST)
Beantwoord door Roel Jansen (GAST) in topic Plasmasnijder?
Ok. Te bruut dus... Dank voor jullie reacties.
Ik heb vanmorgen op een oldtimerbeurs in Eelde een carrosseriezaag op lucht gekocht. Dank voor de tip Lars!
Ik ben de auto nog aan het strippen, maar als ik er aan toe ben heb ik in ieder geval de goede tools!
Grtz,
Roel
Ik heb vanmorgen op een oldtimerbeurs in Eelde een carrosseriezaag op lucht gekocht. Dank voor de tip Lars!
Ik ben de auto nog aan het strippen, maar als ik er aan toe ben heb ik in ieder geval de goede tools!

Grtz,
Roel