Kleurnummer 94 help!
- Reinoud ter Braake
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-11-2012 22:11 #120595
door Reinoud ter Braake
Stel niet uit, maar doe het vandaag
Kleurnummer 94 help! is gemaakt door Reinoud ter Braake
Mijn spuiter komt er niet uit ( en ik ook niet)
Hij is op zoek naar Kleur 94 donkergroen (als het bijgevoegde plaatje) maar deze staat niet in zijn kleurenstaal,
moet er misschien nog een toevoeging bij?
Hij is op zoek naar Kleur 94 donkergroen (als het bijgevoegde plaatje) maar deze staat niet in zijn kleurenstaal,
moet er misschien nog een toevoeging bij?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21-11-2012 23:36 #120599
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Kleurnummer 94 help!
In de documentatie kun je de kleurenstalen vinden
. Daaruit is op te maken dat 94 geen toevoeging heeft.
Overigens is die toevoeging (oa bij 97) een nuance verschil, bijvoorbeeld van verschillende leveranciers destijds.
Ik heb ook wel eens gehad dat ze een kleur niet konden vinden/maken en heb toen de kleur laten maken op basis van een sample. Dat was nummer 110 cypress green, zie blogpost .
Ik zie dat Volvo Klassiekers de spuitbus 94 wel kan leveren . Wellicht dat je via Dries de verf ook wel in grotere hoeveelheden kunt bestellen.
Maar op zich moet een autospuiter de kleur kunnen maken. De vraag is dan alleen, hoe komt ie aan het recept?
Overigens is die toevoeging (oa bij 97) een nuance verschil, bijvoorbeeld van verschillende leveranciers destijds.
Ik heb ook wel eens gehad dat ze een kleur niet konden vinden/maken en heb toen de kleur laten maken op basis van een sample. Dat was nummer 110 cypress green, zie blogpost .
Ik zie dat Volvo Klassiekers de spuitbus 94 wel kan leveren . Wellicht dat je via Dries de verf ook wel in grotere hoeveelheden kunt bestellen.
Maar op zich moet een autospuiter de kleur kunnen maken. De vraag is dan alleen, hoe komt ie aan het recept?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-11-2012 06:36 #120601
door Ruud Klok (GAST)
Volvo... Drive it like You hate it
... I think it likes it...
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic Kleurnummer 94 help!
Hej R. ten Brake,
Het kan natuurlijk zo zijn dat de spuiter de kleur niet op een kleurenstaal heeft, je kan hem natuurlijk opzoeken in de documentatie maar je kan de kleur niet beoordelen op je monitor. Tenzij je een geeikt beeldscherm hebt, en daar ga ik gemakshalve maar niet van uit. Sommige spuiters hebben een fotospectraalmeter, deze meet de samenstelling van de kleur en maakt het mogelijk om de kleur te reproduceren. Een goede spuiterij heeft deze meter wel.
Het mengen van verf is een vak apart en is zeker voor je auto een vak apart, er zijn spuiterijen die eerst op een metalen plaatje een sample maken, die kan je dan bij daglicht controleren naast de auto.
Je kan die spuitbus die Lars voorstelt misschien wel op samenstelling laten controleren bij een verf-leverancier. Je wagen heeft natuurlijk al een tijdje in weer en wind gestaan dus zal de kleur enigsinds veranderd zijn...
succes,
Ruud
Het kan natuurlijk zo zijn dat de spuiter de kleur niet op een kleurenstaal heeft, je kan hem natuurlijk opzoeken in de documentatie maar je kan de kleur niet beoordelen op je monitor. Tenzij je een geeikt beeldscherm hebt, en daar ga ik gemakshalve maar niet van uit. Sommige spuiters hebben een fotospectraalmeter, deze meet de samenstelling van de kleur en maakt het mogelijk om de kleur te reproduceren. Een goede spuiterij heeft deze meter wel.
Het mengen van verf is een vak apart en is zeker voor je auto een vak apart, er zijn spuiterijen die eerst op een metalen plaatje een sample maken, die kan je dan bij daglicht controleren naast de auto.
Je kan die spuitbus die Lars voorstelt misschien wel op samenstelling laten controleren bij een verf-leverancier. Je wagen heeft natuurlijk al een tijdje in weer en wind gestaan dus zal de kleur enigsinds veranderd zijn...
succes,
Ruud
Volvo... Drive it like You hate it

- 02114-dummy
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
22-11-2012 07:56 #120602
door 02114-dummy
Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),
Beantwoord door 02114-dummy in topic Kleurnummer 94 help!
Misschien kan je Maikel Groener benaderen, zie topic "Ik en mijn Volvo Project Amazon '68", daar wordt ook gesproken over kleur no 94.succes
Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-11-2012 08:34 #120603
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Kleurnummer 94 help!
Mijn autoverfleverancier heeft het recept zonder problemen uit zijn computer gehaald en de verf direct gemaakt, dus ik zou eens ergens anders vragen.
succes, Rudi
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-11-2012 08:53 #120604
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Kleurnummer 94 help!
Het klopt dat veel spuiters kleur nr 94 (officiële benaming mörkgrön; ook vaak geschreven als moerkgroen, is Zweeds voor donkergroen) niet kunnen vinden in hun database. Het is een oude kleur die al jaren niet meer gebruikt wordt op nieuwe auto's.
Echter de fabrikant van de verf heeft het recept nog wel ergens staan in de oude boeken. Dus als je spuiter contact op neemt met zijn verfleverancier dan moet hij er uit kunnen komen.
Echter de fabrikant van de verf heeft het recept nog wel ergens staan in de oude boeken. Dus als je spuiter contact op neemt met zijn verfleverancier dan moet hij er uit kunnen komen.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-11-2012 10:16 #120623
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Kleurnummer 94 help!
vaak werkt een spuiter met één fabrikaat lak, en als die lakfabrikant deze kleur dan toevallig niet meer in z'n systeem heeft dan wordt er al snel door de spuiter gezegd "bestaat niet".
ik heb dit zelf ook meegemaakt met kleur 94 en heb uiteindelijk bij een andere leverancier <Standox> de lak ingekocht en toegeleverd aan de spuiter (inclusief natuurlijk het gezemel dat z'n eigen fabrikaat lak <Sikkens? of Sigma?> prettiger werkt en beter is blablabla).
als je slechts een deel laat overspuiten is het wellicht beter om de lak op kleur te laten mengen na kleurmeting met een fotospectraalmeter, zoals ook al genoemd in andere reactie. niet alleen kan de lak op je P inmiddels enigzins verkleurt zijn, tussen verschillende lakfabrikanten kan ook nog een kleurverschil voorkomen.
ik heb dit zelf ook meegemaakt met kleur 94 en heb uiteindelijk bij een andere leverancier <Standox> de lak ingekocht en toegeleverd aan de spuiter (inclusief natuurlijk het gezemel dat z'n eigen fabrikaat lak <Sikkens? of Sigma?> prettiger werkt en beter is blablabla).
als je slechts een deel laat overspuiten is het wellicht beter om de lak op kleur te laten mengen na kleurmeting met een fotospectraalmeter, zoals ook al genoemd in andere reactie. niet alleen kan de lak op je P inmiddels enigzins verkleurt zijn, tussen verschillende lakfabrikanten kan ook nog een kleurverschil voorkomen.
Groet, Hans
- Reinoud ter Braake
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-12-2012 20:02 #121692
door Reinoud ter Braake
Beantwoord door Reinoud ter Braake in topic Kleurnummer 94 help!
Moerskgroen 94 van het kleurenstaal was toch wel de goede kleur.
Lak zit inmiddels op de 1800 en ziet er prima uit.
Draadje mag op slot.
Lak zit inmiddels op de 1800 en ziet er prima uit.
Draadje mag op slot.