- Berichten: 18
Nieuwe voorruit 164
- Dennis van der Born
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-11-2012 12:11 #119802
door Dennis van der Born
Nieuwe voorruit 164 is gemaakt door Dennis van der Born
Hallo Allen,
De voorruit van mijn 164 (1973) is niet echt mooi meer te noemen(o.a. vochtinwerking tussen de laagjes van de ruit), wat op zich geen probleem is. De sponning begint echter wel snel slecht te worden. Zeer kleine lekkages beginnen zich nu ook voor te doen.
Conclusie: De ruit moet eruit en de sponning helemaal gerepareerd en ontroest.
De ruit verwijderen gaat lukken en de daaropvolgende reparaties ook(desnoods heb ik nog zo wat mensen aan wie ik hulp kan vragen, zeer goede plaatwerkers die nog op de ouderwetse manier werken).
Nu kom ik bij het weer plaatsen van een nieuwe ruit. Het gaat hier om een geplakte ruit met originele sierlijst.
Na veel lezen komt het erop neer dat het mooiste een sierlijst van een nieuwere 240 is met de plastic klemmen.
Ik heb wel een handleiding kunnen vinden voor het plaatsen van een voorruit van een vroege 240 waar de klemmen nog in de sponning gemonteerd worden. Voor de nieuwere ruit is echter niets te vinden. De vraag is nu hoe plaats ik een ruit met de nieuwe klemmen: waar plaats ik de groene klemmetjes en de zwarte?
Is de butylbandkit die ze bij nordicar aanbieden als plakruitenkit met afstandsblokjes nog wel een goed idee?
Welke plakruitenkit heeft een driehoekig profiel? (waarschijnlijk van 3M, 1K PU)
Moet het oppervlak van de ruit volledig evenwijdig liggen met de rand van de sponning? (Dus niet dieper/ verder in de sponning)
De volgende materialen heb ik al op een lijstje staan:
-snijdraad(vierkant of geweven) + handvatjes
-twee dubbele zuignappen met handvat (van die grote)
-een vorm van plakruitenkit (3M)
-plastic sierlijstklemmen
-voorruit met zonnerand
-sierlijst van de 240, nieuw model, (waar te krijgen?)
Als ik alles informatie heb dan kan ik binnenkort aan de slag!
Ook heb ik altijd een tweede persoon die me helpt.
De voorruit van mijn 164 (1973) is niet echt mooi meer te noemen(o.a. vochtinwerking tussen de laagjes van de ruit), wat op zich geen probleem is. De sponning begint echter wel snel slecht te worden. Zeer kleine lekkages beginnen zich nu ook voor te doen.
Conclusie: De ruit moet eruit en de sponning helemaal gerepareerd en ontroest.
De ruit verwijderen gaat lukken en de daaropvolgende reparaties ook(desnoods heb ik nog zo wat mensen aan wie ik hulp kan vragen, zeer goede plaatwerkers die nog op de ouderwetse manier werken).
Nu kom ik bij het weer plaatsen van een nieuwe ruit. Het gaat hier om een geplakte ruit met originele sierlijst.
Na veel lezen komt het erop neer dat het mooiste een sierlijst van een nieuwere 240 is met de plastic klemmen.
Ik heb wel een handleiding kunnen vinden voor het plaatsen van een voorruit van een vroege 240 waar de klemmen nog in de sponning gemonteerd worden. Voor de nieuwere ruit is echter niets te vinden. De vraag is nu hoe plaats ik een ruit met de nieuwe klemmen: waar plaats ik de groene klemmetjes en de zwarte?
Is de butylbandkit die ze bij nordicar aanbieden als plakruitenkit met afstandsblokjes nog wel een goed idee?
Welke plakruitenkit heeft een driehoekig profiel? (waarschijnlijk van 3M, 1K PU)
Moet het oppervlak van de ruit volledig evenwijdig liggen met de rand van de sponning? (Dus niet dieper/ verder in de sponning)
De volgende materialen heb ik al op een lijstje staan:
-snijdraad(vierkant of geweven) + handvatjes
-twee dubbele zuignappen met handvat (van die grote)
-een vorm van plakruitenkit (3M)
-plastic sierlijstklemmen
-voorruit met zonnerand
-sierlijst van de 240, nieuw model, (waar te krijgen?)
Als ik alles informatie heb dan kan ik binnenkort aan de slag!
Ook heb ik altijd een tweede persoon die me helpt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02-11-2012 13:23 #119809
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Nieuwe voorruit 164
Dag Dennis, mijn 145 is ook toe aan een nieuwe ruit. De plastic klemmen van het 240 systeem klemmen om de rand van de ruit. De groene zijn schuifbaar, de zwarte zijn vast van maat (lijst tov. rand). Ik meen dat de groene bij de hoeken moeten zitten.
Voor mijn 145 ga ik niet de 240 lijst gebruiken, die ligt wat hoger op de ruit. Ik ga de originele lijstdelen vastlijmen. Zonder klemmetjes. Alles met 3M lijm, die een driehoek aan lijmprofiel maakt.
Bij het plaatsen moet je ervoor zorgen, dat de ruit niet naar beneden zakt. Even vastzetten met tape dus. Het oppervlak van ruit en omliggend staal komt daarmee ongeveer op gelijke hoogte.
succes!
Voor mijn 145 ga ik niet de 240 lijst gebruiken, die ligt wat hoger op de ruit. Ik ga de originele lijstdelen vastlijmen. Zonder klemmetjes. Alles met 3M lijm, die een driehoek aan lijmprofiel maakt.
Bij het plaatsen moet je ervoor zorgen, dat de ruit niet naar beneden zakt. Even vastzetten met tape dus. Het oppervlak van ruit en omliggend staal komt daarmee ongeveer op gelijke hoogte.
succes!
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2162
04-11-2012 01:50 #119880
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Nieuwe voorruit 164
Bij mijn 145 steunde de ruit onder origineel op twee rubber blokjes om het omlaag zakken te vermijden (al naar gelang het soort kit kan de ruit ook op de lange duur naar onder zakken als deze blokjes niet geplaatst worden).
succes, Rudi
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Dennis van der Born
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 18
16-01-2013 23:23 #122450
door Dennis van der Born
Beantwoord door Dennis van der Born in topic Nieuwe voorruit 164
Twee weken geleden heb ik de sponning vervangen(nieuwe paravan). De oude sponning was volledig rot, maar de onderliggende randen van de a stijlen waren nog helemaal goed en glad. Gelijk de moeite genomen om het oude rooster te verwijderen(en daarna dus het reparatiedeel als geheel in te lassen). Nog wat meer reparaties gedaan en het eindresultaat mag er wezen.
Toen moest de ruit geplakt worden, daarvoor heb ik de kit van 3m gebruikt die langzaam droogt. Het ging op zich goed, maar ik merkte wel dat ik in de onderhoeken de ruit moest aandrukken omdat deze wijkte(de ruit kwam daar omhoog), ik heb hem met lijmklemmen met zeer lichte druk vastgezet zodat ik niet zelf hoefde te blijven staan.
Met dit feit was ik al niet zo blij, want volgens mij moet een ruit er zonder enige spanning in kunnen maar goed. Vervolgens had ik ook nog het probleem dat ik de sponning helemaal heb afgelakt ter bescherming, maar de omstandigheden in die garage waren niet optimaal qua temperatuur gezien (ik denk dat het daar 10 graden was, dat was twee weken terug). Dus deed de lak er lang over om uit te harden.
Dus heb ik de hele handel een hele tijd laten harden. Na het plakken 24 uur gewacht voor dat ik alle tape(voor het zakken) en de klemmen losdraaide en het geheel zag er goed uit, er kwam niks omhoog. Toen een aantal dagen gereden en de ruit zat nog altijd goed.
Nu na een ritje net kwam ik erachter dat de ruit weer een beetje omhoog kwam in de rechter onderhoek. En jahoor de ruit is daar weer los. Reden: de onderliggende laklaag is losgekomen van de grondlaag, dus de hechting was niet goed of de verf heeft niet lang genoeg kunnen doorharden. De kit zelf zat goed aan de ruit en dus aan die verflaag die is losgekomen.
Ik denk dat ik maar na nordicar ga om de ruit opnieuw te laten plakken, want de plekken waar ik werk (doe het zelfgarage) worden gewoon onvoldoende verwarmd. Op zich zou het niet veel moeten kosten want alle onderdelen zitten er nog op en zijn nog goed(ruit, sierlijst)
Dus: is het normaal dat de ruit in de onderhoeken niet lekker er in wil (dat je hem dus moet aandrukken, qua speling met de rand van de sponning is er geen probleem).
En is het normaal om de sponning helemaal af te lakken voor de ruit te plaatsen of wordt dat juist nooit gedaan?
Heeft iemand van jullie nog een ander adresje waar je voor een goede prijs een ruit kan laten plakken voor een 164?
(met 240 lijst)
Toen moest de ruit geplakt worden, daarvoor heb ik de kit van 3m gebruikt die langzaam droogt. Het ging op zich goed, maar ik merkte wel dat ik in de onderhoeken de ruit moest aandrukken omdat deze wijkte(de ruit kwam daar omhoog), ik heb hem met lijmklemmen met zeer lichte druk vastgezet zodat ik niet zelf hoefde te blijven staan.
Met dit feit was ik al niet zo blij, want volgens mij moet een ruit er zonder enige spanning in kunnen maar goed. Vervolgens had ik ook nog het probleem dat ik de sponning helemaal heb afgelakt ter bescherming, maar de omstandigheden in die garage waren niet optimaal qua temperatuur gezien (ik denk dat het daar 10 graden was, dat was twee weken terug). Dus deed de lak er lang over om uit te harden.
Dus heb ik de hele handel een hele tijd laten harden. Na het plakken 24 uur gewacht voor dat ik alle tape(voor het zakken) en de klemmen losdraaide en het geheel zag er goed uit, er kwam niks omhoog. Toen een aantal dagen gereden en de ruit zat nog altijd goed.
Nu na een ritje net kwam ik erachter dat de ruit weer een beetje omhoog kwam in de rechter onderhoek. En jahoor de ruit is daar weer los. Reden: de onderliggende laklaag is losgekomen van de grondlaag, dus de hechting was niet goed of de verf heeft niet lang genoeg kunnen doorharden. De kit zelf zat goed aan de ruit en dus aan die verflaag die is losgekomen.
Ik denk dat ik maar na nordicar ga om de ruit opnieuw te laten plakken, want de plekken waar ik werk (doe het zelfgarage) worden gewoon onvoldoende verwarmd. Op zich zou het niet veel moeten kosten want alle onderdelen zitten er nog op en zijn nog goed(ruit, sierlijst)
Dus: is het normaal dat de ruit in de onderhoeken niet lekker er in wil (dat je hem dus moet aandrukken, qua speling met de rand van de sponning is er geen probleem).
En is het normaal om de sponning helemaal af te lakken voor de ruit te plaatsen of wordt dat juist nooit gedaan?
Heeft iemand van jullie nog een ander adresje waar je voor een goede prijs een ruit kan laten plakken voor een 164?
(met 240 lijst)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
17-01-2013 00:50 #122452
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Nieuwe voorruit 164
Op zich is het vervangen van zo'n ruit niet lastig, maar er zijn wel een paar zaken waar je op moet letten.
Dat je de sponning eerst ontroest en verft is goed, welke verf heb je gebruikt ?. Ik gebruik 2-componenten primer en deze moet inderdaad even uitharden, en dan een laag 2-componenten aflak in de kleur.
Het moet inderdaad warmer dan, dacht ik, 15 graden zijn voor de lak om uit te harden.
Ik doe altijd eerst een proefpassing, als hij ergens wijkt dan moet je de rand van de sponning bewerken, zodat hij overal even ver van de rand afligt.
Dan nog de binnenzijde de contactvlakken van de ruit goed ontvetten.
Voor het plaatsen van de ruit er dienen twee spacers in de onderste sponning te worden gelegd, die zaten er hopelijk ook in...deze zorgen ervoor dat de ruit niet naar beneden zakt.
De kitspuit heeft een doseernozle met een V vorm, breng deze gelijkmatig aan, moet met een tube lukken maar zorg dat je een tweede hebt...je weet nooit,
Plaats de onderste rand of de spacer en met twee man leg je de ruit erin, ieder weet hoever hij van de zijkant afmoet, ev. kun je dit met vilt aftekenen.
Druk aan beide zijden de ruit goed in de kit, ik gebruik hier een dubbel gevouwen handdoek voor, kun je a.h.w. een beetje vegen, je moet de kit zien vervormen en mooi tegen de ruit aan komen liggen, zie ook het plaatje hieronder.
Ik heb een onbekend merk laatst gebruikt en daar zit nu een barst in, was ook geen gelaagde ruit, dus zorg dat je een Pingleton of originele Volvo ruit hebt.
Op plaatje zie je hoe de groene en zwarte zijn verdeeld.
Mocht je een verwarmde ruimte willen gebruiken, in Arnhem staat de kachel aan....
Dat je de sponning eerst ontroest en verft is goed, welke verf heb je gebruikt ?. Ik gebruik 2-componenten primer en deze moet inderdaad even uitharden, en dan een laag 2-componenten aflak in de kleur.
Het moet inderdaad warmer dan, dacht ik, 15 graden zijn voor de lak om uit te harden.
Ik doe altijd eerst een proefpassing, als hij ergens wijkt dan moet je de rand van de sponning bewerken, zodat hij overal even ver van de rand afligt.
Dan nog de binnenzijde de contactvlakken van de ruit goed ontvetten.
Voor het plaatsen van de ruit er dienen twee spacers in de onderste sponning te worden gelegd, die zaten er hopelijk ook in...deze zorgen ervoor dat de ruit niet naar beneden zakt.
De kitspuit heeft een doseernozle met een V vorm, breng deze gelijkmatig aan, moet met een tube lukken maar zorg dat je een tweede hebt...je weet nooit,
Plaats de onderste rand of de spacer en met twee man leg je de ruit erin, ieder weet hoever hij van de zijkant afmoet, ev. kun je dit met vilt aftekenen.
Druk aan beide zijden de ruit goed in de kit, ik gebruik hier een dubbel gevouwen handdoek voor, kun je a.h.w. een beetje vegen, je moet de kit zien vervormen en mooi tegen de ruit aan komen liggen, zie ook het plaatje hieronder.
Ik heb een onbekend merk laatst gebruikt en daar zit nu een barst in, was ook geen gelaagde ruit, dus zorg dat je een Pingleton of originele Volvo ruit hebt.
Op plaatje zie je hoe de groene en zwarte zijn verdeeld.
Mocht je een verwarmde ruimte willen gebruiken, in Arnhem staat de kachel aan....
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Dennis van der Born
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 18
17-01-2013 12:20 #122459
door Dennis van der Born
Beantwoord door Dennis van der Born in topic Nieuwe voorruit 164
Beste Ed, ik heb je even een pb gestuurd voor het geval ik het niet voor elkaar ga krijgen.
De ruit heb ik bij nordicar gehaald en is gelaagd (het zou best eens een pilkington kunnen zijn).
De kit die ik gebruik is 3M 08603 met zo'n driehoekig mondje, dit droogt in 8 uur. Misschien dat ik voor de volgende keer de sneller drogende (3 uur wegrijtijd) kit kan pakken.
Die spacers heb ik niet gebruikt en zaten ook niet onder de oude ruit. Nordicar levert ze mee met een soort butybandlkit, maar ik zag bij de foto's van Kevin de leeuw weer een ander soort blokjes. Welke is de juiste en waar kan ik ze krijgen?
Dus het grootste probleem is gewoon de laklaag die niet uitgehard is en loslaat van de grondverf, de kit zit muurvast aan de ruit en dus aan die verflaag!
Nog over de klemmen: de ene (nordicar bijv.) zegt dat je de groene klemmen in de hoeken moet doen en de andere zet ze aan de zijkanten zoals Ed en Wilco dat doen. Ik heb geen problemen gemerkt met het monteren van de sierlijst toen ik de groene klemmen in de hoeken deed, maakt dit eigenlijk nog veel uit? (Ik heb nu dus de kans om het opnieuw te doen)
Zojuist heb ik de auto overigens in een verwarmde loods geparkeerd met een temp van 20 graden. Dus de basis is nu goed.
De ruit heb ik bij nordicar gehaald en is gelaagd (het zou best eens een pilkington kunnen zijn).
De kit die ik gebruik is 3M 08603 met zo'n driehoekig mondje, dit droogt in 8 uur. Misschien dat ik voor de volgende keer de sneller drogende (3 uur wegrijtijd) kit kan pakken.
Die spacers heb ik niet gebruikt en zaten ook niet onder de oude ruit. Nordicar levert ze mee met een soort butybandlkit, maar ik zag bij de foto's van Kevin de leeuw weer een ander soort blokjes. Welke is de juiste en waar kan ik ze krijgen?
Dus het grootste probleem is gewoon de laklaag die niet uitgehard is en loslaat van de grondverf, de kit zit muurvast aan de ruit en dus aan die verflaag!
Nog over de klemmen: de ene (nordicar bijv.) zegt dat je de groene klemmen in de hoeken moet doen en de andere zet ze aan de zijkanten zoals Ed en Wilco dat doen. Ik heb geen problemen gemerkt met het monteren van de sierlijst toen ik de groene klemmen in de hoeken deed, maakt dit eigenlijk nog veel uit? (Ik heb nu dus de kans om het opnieuw te doen)
Zojuist heb ik de auto overigens in een verwarmde loods geparkeerd met een temp van 20 graden. Dus de basis is nu goed.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
18-01-2013 01:37 #122471
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Nieuwe voorruit 164
Ik haal die blokjes altijd uit de slopers 144/164, maakt in principe niet zoveel uit wat je hiervoor gebruikt als het maar niet roest...
Het probleem als je ze niet gebruikt is dat de ruit onherroepelijk gedurende het uithardingsproces naar beneden zal zakken, dan zie je dat de ruimte boven groter wordt.
Het plaatsen van een ruit kun je het beste met van die nappen doen, met twee mensen is wel noodzakelijk.
Groeten
Het probleem als je ze niet gebruikt is dat de ruit onherroepelijk gedurende het uithardingsproces naar beneden zal zakken, dan zie je dat de ruimte boven groter wordt.
Het plaatsen van een ruit kun je het beste met van die nappen doen, met twee mensen is wel noodzakelijk.
Groeten
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Dennis van der Born
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 18
18-01-2013 15:39 #122496
door Dennis van der Born
Beantwoord door Dennis van der Born in topic Nieuwe voorruit 164
Ok, de ruit is er weer uit. De volgende dingen vielen mij op:
De verflaag liet los van de ondergrond, maar op een aantal plekken kwam de kit ook gewoon los van de kleurlak/blanke lak.
Op een aantal andere plekken zat de kit goed vast. Echter toen de ruit eruit was kon ik van de ruit de kit gewoon lostrekken idem voor de sponning. Dit lijkt mij niet normaal, volgens mij moet de kit zo goed hechten dat je zonder mes niks kan beginnen.
Kortom er was nergens echt supergoede hechting. Gemeenschappelijke factor is de temperatuur van ca 9 a 10 graden waaronder dit allemaal gedaan is. (Uiteraard heb ik alles met glasheffers enzo gedaan, gewoon op de manier zoals jullie en anderen beschreven.
Komen we bij de ruit zelf: Tja ik heb hem bij nordicar gekocht en het gaat hier om een ruit van FY met gelaagd glas. De passing is ronduit waardeloos, ik heb hem nog kaal in de sponning gelegd en hij zit bovenin wel aardig maar onderin is ruk. In de hoeken is de buiging van de ruit onvoldoende om goed op de sponning aan te sluiten. Dit probleem is rechts veel erger dan links.
Ik begin dus ernstig te twijfelen aan de pasvorm van deze ruit, die je dus alleen met lichte spanning goed kan monteren. Er is overigens wel voldoende speling tov de randen(dus het oppervlak is wel correct).
Welke ruiten gebruiken jullie? Kunnen jullie mij een ander adresje aanraden? Bijvoorbeeld voor een originele volvo ruit (mag dus ook van een 240) of een pilkington? En herkennen jullie dit probleem?
De verflaag liet los van de ondergrond, maar op een aantal plekken kwam de kit ook gewoon los van de kleurlak/blanke lak.
Op een aantal andere plekken zat de kit goed vast. Echter toen de ruit eruit was kon ik van de ruit de kit gewoon lostrekken idem voor de sponning. Dit lijkt mij niet normaal, volgens mij moet de kit zo goed hechten dat je zonder mes niks kan beginnen.
Kortom er was nergens echt supergoede hechting. Gemeenschappelijke factor is de temperatuur van ca 9 a 10 graden waaronder dit allemaal gedaan is. (Uiteraard heb ik alles met glasheffers enzo gedaan, gewoon op de manier zoals jullie en anderen beschreven.
Komen we bij de ruit zelf: Tja ik heb hem bij nordicar gekocht en het gaat hier om een ruit van FY met gelaagd glas. De passing is ronduit waardeloos, ik heb hem nog kaal in de sponning gelegd en hij zit bovenin wel aardig maar onderin is ruk. In de hoeken is de buiging van de ruit onvoldoende om goed op de sponning aan te sluiten. Dit probleem is rechts veel erger dan links.
Ik begin dus ernstig te twijfelen aan de pasvorm van deze ruit, die je dus alleen met lichte spanning goed kan monteren. Er is overigens wel voldoende speling tov de randen(dus het oppervlak is wel correct).
Welke ruiten gebruiken jullie? Kunnen jullie mij een ander adresje aanraden? Bijvoorbeeld voor een originele volvo ruit (mag dus ook van een 240) of een pilkington? En herkennen jullie dit probleem?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Dennis van der Born
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 18
19-01-2013 18:22 #122549
door Dennis van der Born
Beantwoord door Dennis van der Born in topic Nieuwe voorruit 164
Vandaag had ik geluk: ik kon de oude voorruit die uit de auto was gekomen voordat ik de sponning ging repareren/vervangen weer terugvinden. (hij was nog niet opgehaald om afgevoerd te worden)
De oude ruit heb ik ontdaan van kit en heb ik in de sponning gepast en warempel deze past perfect in de nieuwe sponning!
Nou wil ik die oude ruit liever niet monteren omdat deze gewoon niet meer mooi is(wat witte plekken aan de zijkanten en wat metaalslijpsel dat aan de ruit vastgesmolten zit)
Dus de oorzaak van de slechte passing is dus definitief niet te wijten aan de sponning. De nieuwe ruit is de boosdoener. Dit scheelt me weer een hoop werk aan aanpassingen. Heeft iemand van jullie dit al eens meegemaakt, dat een nieuwe ruit niet lekker past?
De oude ruit is volgens mij de originele, maar dat weet ik niet 100% zeker, er staat in de rechteronderhoek: VV laminated.
In ieder geval hou ik de oude als reserve voor het geval dat en ga ik maandag maar eens langs nordicar met de ruit die ik bij hun gekocht heb en de oude ruit.
De oude ruit heb ik ontdaan van kit en heb ik in de sponning gepast en warempel deze past perfect in de nieuwe sponning!
Nou wil ik die oude ruit liever niet monteren omdat deze gewoon niet meer mooi is(wat witte plekken aan de zijkanten en wat metaalslijpsel dat aan de ruit vastgesmolten zit)
Dus de oorzaak van de slechte passing is dus definitief niet te wijten aan de sponning. De nieuwe ruit is de boosdoener. Dit scheelt me weer een hoop werk aan aanpassingen. Heeft iemand van jullie dit al eens meegemaakt, dat een nieuwe ruit niet lekker past?
De oude ruit is volgens mij de originele, maar dat weet ik niet 100% zeker, er staat in de rechteronderhoek: VV laminated.
In ieder geval hou ik de oude als reserve voor het geval dat en ga ik maandag maar eens langs nordicar met de ruit die ik bij hun gekocht heb en de oude ruit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Dennis van der Born
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 18
23-01-2013 23:10 #122703
door Dennis van der Born
Beantwoord door Dennis van der Born in topic Nieuwe voorruit 164
Ok, de nieuwe ruit is geplaatst, dit keer een pilkington. Dit heeft iemand van de plaatselijke autotaalglas samen met mij gedaan in de loods waar ik nu sta en waar het 20 graden warm is. Het mooie is dat ik alleen de kosten van de nieuwe ruit hoefde te betalen en de sierlijstklemmen. De pilkington heb ik ook bij hun besteld en deze past prima.
Hij vertelde me ook dat het weleens voorkomt dat een hele kist met ruiten slecht is en dat ze deze dan niet gaan gebruiken. Ik zal nordicar nog eens bellen over de ruit die ik bij hun vandaan heb. Van de week heb ik bij hun het exemplaar dat ik al had nog eens geruild maar de problemen bleven en de pasvorm was ook even slecht.
Het is me duidelijk geworden dat niet alle ruiten goed passen en dat zelfs van hetzelfde merk een batch slecht kan zijn.
Hij vertelde me ook dat het weleens voorkomt dat een hele kist met ruiten slecht is en dat ze deze dan niet gaan gebruiken. Ik zal nordicar nog eens bellen over de ruit die ik bij hun vandaan heb. Van de week heb ik bij hun het exemplaar dat ik al had nog eens geruild maar de problemen bleven en de pasvorm was ook even slecht.
Het is me duidelijk geworden dat niet alle ruiten goed passen en dat zelfs van hetzelfde merk een batch slecht kan zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





