De beste lak?

• 12475-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2012 10:24 #118890 door 12475-dummy
De beste lak? is gemaakt door 12475-dummy
Goededag,

wellicht een hele 'nerdy' vraag, maar ik vraag me af wat de allerbeste lak is die je kunt gebruiken?
Of beter: wat de allerbeste roestpreventie is op het moment dat je besluit te gaan restaureren, body-off?

Mijn eerste gedachte is dat lak gebruikt in de scheepvaart, dus botenlak, het degelijks zou kunnen zijn...

Ik heb geen haast, voorlopig sparen eer ik überhaupt aan overspuiten kan gaan denken en er zijn talloze kleine zaken die moeten gebeuren, maar ik wil me er graag alvast op oriënteren.

Bedankt, groetjes,
Wesll

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-10-2012 10:44 #118891 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic De beste lak?
DAt is volgens mij eerst een bad om chemisch te reinigen, en met een bad bedoel ik de hele carrosserie gedompeld in de chemicalien waardoor alle verf en roest, plamuur is verwijderd.
dan de hele auto in een zinkbad en over het zink een verfsysteem.
het is dus een combinatie van zink en verf.
de beste verf is waarschijnlijk een 2 componenten omdat deze zo hard wordt en dicht van structuur is.
Aan elk voordeel zit meestal ook een nadeel.
De 2 componentenverf is zo hard dat deze kan gaan scheuren op plaatsen waar de carrosserie gaat werken.

Als roest en vuil e.d niet goed is verwijderd helpt ook de beste verf niet.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-10-2012 14:38 #118901 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic De beste lak?
Ik had 2 componenten op mijn vorige Combi: het kwam er als stukken plastic af zetten in stukken! Foutje, bedankt! De primer eronder bleef helemaal intact trouwens...

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Oscar Keur (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
12-10-2012 16:17 #118903 door Oscar Keur (GAST)
Beantwoord door Oscar Keur (GAST) in topic De beste lak?

"rene Brandt" schreef:
DAt is volgens mij eerst een bad om chemisch te reinigen, en met een bad bedoel ik de hele carrosserie gedompeld in de chemicalien waardoor alle verf en roest, plamuur is verwijderd.
dan de hele auto in een zinkbad en over het zink een verfsysteem.

Dat is zeker de beste optie!
Ik ben er echter tijden mee bezig geweest, en dat zinkbad is nog best een uitdaging...

Ten eerste de techniek;
thermisch verzinken of galvaniseren.
simpel gezegd in een bad heet zink gooien, tegenover een zinkoplossing waar stroom op wordt gezet.

De eerste optie kan, maar gaat ook wel ns mis en dan zit je dus met een kromme carrosserie.. Wil je die gok nemen..?
Hier zijn ook wel bedrijven voor te vinden die je willen/kunnen helpen. (de verzinkerij in heerhugowaard)

De veilige manier, de zinkoplossing, kan technisch/economisch gezien niet en je vindt ook geen bedrijf dat je hierbij wil/kan helpen.
Door de stroom die door de oplossing stroomt, is er een maximale maat aan het te galvaniseren object.
Is het object, bijvoorbeeld een auto, groter dan een bepaalde maat, dan zal er een hele grote stroom nodig zijn om het proces te laten voltrekken. Deze stroom is echter zo groot dat niemand daar aan begint, om veiligheids of economische redenen.

Wat volgens mij een goed alternatief is, is KTL.
Dit is een lak volgens hetzelfde principe als het galvaniseren.
Je stopt de auto in een bad met een oplossing van de lak, welke bestaat uit geladen deeltjes.
Wanneer je dan stroom door de oplossing laat lopen, met het object als de negatieve pool, zal de lak neerslaan op de auto.
En het proces stopt pas als er een compleet gesloten lak is, waardoor dit dus ook erg goed tegen roest is.
Maarja, de prijzen die daaraan verbonden zijn...

Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)

• Pieter van Duppen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
17-10-2012 20:50 #119210 door Pieter van Duppen
Beantwoord door Pieter van Duppen in topic De beste lak?
Thermisch verzinken is volgens mij geen optie omdat dan inderdaad de kans op het kromtrekken niet denkbeeldig is. Of is er iemand die hier andere ervaringen mee heeft? Wat je wel kan doen is kritische delen laten stralen en schoperen. Schoperen is het spuiten van een zinklaag. Dat lukt niet in holle ruimten dus daar moet je toch met andere middelen aan de slag. Bijvoorbeeld met fertan, en dan later afwerken met tectyl. Wat het laksysteem betreft heb ik goede ervaring met het volgende systeem: epoxyprimer, surfacer en 2k aflak. Zie bijvoorbeeld: autolakken.nl

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-10-2012 00:10 #119221 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic De beste lak?
Ik meng me even in deze discussie, er zijn meerdere mogelijkheden en deze worden bepaald door de staat waarin de wagen is. Dus roestvrij na stralenen/of lassen, of met roestvorming wat je wilt stoppen.
De 164 van Wessl komt bij mij vandaan en is al op 'jonge leeftijd' voorzien van dinitrol in de holle ruimtes.
De wagen is en wordt intensief gebruikt, en dat heeft zijn prijs.

De onderzijde is nog heel behoorlijk, de roestvorming kun je nog indammen, maar dan zal er wel een halt moeten worden toegebracht door wat laswerk en bv RX5, gevolgd door RX10 aan de onderzijde.
Over de holle ruimtes kun je kort zijn, hier zit al dinitrol en dat is vettig, dus moet je op die basis verdergaan

De beste lak om een Klassieker in te spuiten blijft 2 componenten lak, onderlaag 2K epoxyprimer

Bijlage epoxyama.jpeg niet gevonden

Hier zien jullie mijn Amazon 123GT, na nat stralen (= minder druk) is deze ca. 15 jaar geleden in de epoxy gegaan en opgeslagen.

Mijn wagens worden na restauratie met twee lagen 2K aflak gespoten, nat in nat, en na enkele weken gepolijst.
En metallic lak krijgt een 2K heldere laklaag.

Hier het resultaat en deze 144-S was op de VKB te bewonderen.
Deze laag is keihard en relatief dik, verdraagt dus niet te veel primer, alle primer trekt vocht aan - ook 2K primer- en ontstaan met de tijd zgn plamuur eilanden en is de wagen niet meer strak.
Dit gaat scheuren en dan krijg je barstjes in de lak....einde zoek.
Om deze reden gebruiken we vaak de slijptol en dan tin om grote oneffenheden na laswerk glad te maken.

Wessl komt binnenkort weer met zijn 164 langs, ik zal foto's nemen en het werk documenteren en hier plaatsen....

Bijlage epoxyama.jpeg niet gevonden

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD