spuiten lakwerk

• Bart van Meel (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-08-2012 13:04 #116696 door Bart van Meel (GAST)
spuiten lakwerk is gemaakt door Bart van Meel (GAST)
Ik heb ongeveer 6 jaar geleden mijn 164 opnieuw laten spuiten. Na veel haken en ogen heeft het spuitbedrijf een redelijk resultaat afgeleverd.
Nu er weer wat roestplekken beginnen te komen ben ik opnieuw op zoek naar een goede spuiter die zijn werk in één keer goed doet.
Wie weet een betrouwbaar adres?
Het liefst in de regio Utrecht.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-08-2012 22:52 #116720 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic spuiten lakwerk
Een bedrijf wat veel ervaring met 144/164 heeft is auto vd Brink in Kootwijkerbroek.
Vraag naar Jacco Versteeg of mail aan info&brinkautos.nl

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-08-2012 08:30 #116734 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic spuiten lakwerk
Hallo Bart,
roestproblemen zijn maar heel zelden aan de spuiter toe te schrijven, daarvoor moet je vooral een goede plaatwerker en goede conserveerder zoeken.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Bart van Meel (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-08-2012 17:24 #116749 door Bart van Meel (GAST)
Beantwoord door Bart van Meel (GAST) in topic spuiten lakwerk
Dat klopt helemaal Rudi.
Ik ben inderdaad op zoek naar een bedrijf dat beide kan.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-08-2012 12:30 #116783 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic spuiten lakwerk

"Bart van Meel" schreef:
Dat klopt helemaal Rudi.

Het spuiten is vaak maar een klusje van een kleine duizend euro. Al het plaatwerken/schuren en strakmaken gaat serieus geld kosten. Om het goed te doen kan je het beste alle losse delen laten logen. Beter dan stralen. Belangrijk is wel dat al het zuur er uiteindelijk uit komt. Voor de rest de gehele auto kaal maken. Alleen dan heb je kans dat het langer goed gaat.

Roesten stop je niet bij Volvo's, uitstellen wel.

• 02114-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
18-08-2012 15:21 #116791 door 02114-dummy
Beantwoord door 02114-dummy in topic spuiten lakwerk
De spuiter naast larry peeters in Maartsendijk is er een die veel klassieke autos spuit.
wel heel goede afspraken maken omtrent de verwachte datum dat de auto weer klaar.'
Mijn amazon Kombi is daar ook gespoten en ziet er zeer goed/strak uit.
De eigenaar doet namelijk zelf de laatste spuitlaag, zijn personeel mag dat niet doen, zeker niet bij klassiekers :D

Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),

• 02114-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
19-08-2012 11:23 #116810 door 02114-dummy
Beantwoord door 02114-dummy in topic spuiten lakwerk
Boele Braaksma\n

Bart van Meel\n

Dat klopt helemaal Rudi.
Het spuiten is vaak maar een klusje van een kleine duizend euro. Al het plaatwerken/schuren en strakmaken gaat serieus geld kosten. Om het goed te doen kan je het beste alle losse delen laten logen. Beter dan stralen. Belangrijk is wel dat al het zuur er uiteindelijk uit komt. Voor de rest de gehele auto kaal maken.[/quo---te].

Boele, leuke contradictie logen en zorgen dat het zuur verdwenen is .
Loog is een basische oplossing en staat lijnrecht tegenover zuur, maar dit terzijde.
Je gedachte is echter wel goed, alle chemische oplosmiddel moeten geneutraliseerd worden, of dat nou een zuur of loog oplossing is.

Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-08-2012 16:47 #116920 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic spuiten lakwerk
Bij neutraliseren van zuren en logen ontstaat, voor zover ik altijd begrepen heb maar ben geen chemicus, zouten. Deze zouten dienen ook verwijderd te worden alvorens je verder kan gaan met de bewerking van het schoon 'gebeten' metaal.

Heb zelf zo'n kleine 20 jaar geleden wel eens een deel van een (niet Volvo) carrosserie ontroest met zoutzuur en geneutraliseerd met ammoniak. Restprodukt van deze reactie was een groene aanslag op het verder prachtige blanke staal. Aanslag verwijdert met roterende borstel en staal verder gereinigd (met thinner meen ik mij te herinneren). Tot op heden nog geen roest of andere vervelende oxides en/of gaten meer gezien op die bewuste plek. Let wel op: naast de risico's en het gevaar verbonden aan het werken met zuren en logen in het algemeen geldt tevens dat diverse metalen (waaronder ijzer) oplossen in zoutzuur en dat daarbij waterstofgas vrijkomt. Tevens verandert de structuur van het metaal (ijzer) doordat het koolstof gehalte verandert en wordt bros(ser). Daarom kan deze methode van ontroesten niet op alle metalen onderdelen worden toegepast. Volgens postings op andere websites ( www.rostschutz-forum.de/showthread.php?tid=663 ) zou dit brosser worden voorkomen kunnen worden door toevoeging van een hoeveelheid AD-BLUE.

Daarnaast kan je als ontroestmiddel fosforzuur kunnen gebruiken. Ondanks dat fosfuurzuur niet direct schadelijk is voor je gezondheid (wordt ook gebruikt als conserveringsmiddel en wel oog (en huid) contact zoveel mogelijk vermijden), geldt ook hier wel weer een punt van aandacht. Tijdens de chemische reactie ontstaat er ijzer fosfaat (zwarte laag) die tegelijkertijd het schoon 'gevreten' metaal beschermd tegen nieuwe oxidatie. Op zich een goed iets, maar dan moet je er wel zeker van zijn dat ALLE roest is weggevreten onder de ijzer fosfaat laag, anders gaat het roesten gewoon door!! Fosforzuur is ook een van de bestanddelen van het vaak genoemde "roestomzettende middel" Fertan.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD