Schuren/plamuren

• Niels van de Ven
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
25-07-2012 20:00 #116021 door Niels van de Ven
Schuren/plamuren is gemaakt door Niels van de Ven
Ik wil binnenkort gaan beginnen met het schuren en plamuren van de roestplekjes om dat een beetje te leren.
Heeft iemand een voorkeur voor een bepaald merk/type?

Ik heb onderstaande website gevonden die zo'n beetje alles levert op het gebied van auto's lakken.

Uiteraard hoor ik het ook graag als er andere webshops of winkels zijn in Den Bosch en omstreken.

www.nonpaints.com/nl/mirka-water ... 30-x-280mm

Voor het schuurpapier heb ik uiteraard verschillende groftes nodig.
Ik denk dat 100, 400, 800 en 1200 voldoende tussenstappen is?

Dan moet ik nog plamuur en primer hebben.
Ik zie door de bomen het bos niet...

www.nonpaints.com/nl/plamuren

www.nonpaints.com/nl/catalogsear ... 0&q=primer

Daarnaast heb ik denk ik nog een soort ontvetter nodig en vast nog wel wat andere materialen.

Ik hoor graag wat ik nodig heb!
Alvast bedankt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-07-2012 08:52 #116029 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Schuren/plamuren
De beste ontvetter is Thinner, maar pasop is een aggressief goedje en zet een goed masekr op, de Tolueen is kankerverwekkend.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Jan van Vliet
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-07-2012 19:48 #116079 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Schuren/plamuren
Thinner ontvet prima zoals Ed je al aangeeft, maar dit is niet voldoende. Door allerlei poetsmiddelen en sprays die in de loop van de tijd op een auto komen, zitten er ook veel siliconen op de auto. Als je geschuurd hebt zijn die op de geschuurde plaatsen natuurlijk wel verwijderd maar op de aangrenzende plaatsen niet. Daarom dien je om het goed te doen deze plaatsen met siliconenverwijderaar te poetsen/ontvetten. Niet goed verwijderde siliconen zijn als een soort kleine kratertjes zichtbaar in de nieuwe lak.
Zo kun je nog wel een tijdje door gaan met adviezen maar veel kun je al van internet afhalen. Hoe je moet schuren en met welke korrel hangt er en beetje van af. Heb je geplamuurd ( het beste op de blanke plaat) dan kun je de geplamuurde laag schuren met korrel 80.
Daarna is het belangrijk om te voelen- met de nadruk op voelen- of het geschuurde vlak glad is. En daar schuilt nu het verschil tussen vakman en hobby-ist in. Dat is niet gemakkelijk en zul je zelf wel ervaren.
Na het schuren met korrel 80 zitten er een hoop kleine krassen in de plamuur. Deze kun je nu overspuiten met polyster spuitplamuur en daarna schuren met korrel 180.
Daarna spuiten met filler en droog schuren met korrel 500 of nat met 1000.
Dit is een van de vele methodes maar er zijn er legio.
Er zijn vele manieren en vaak heeft men zijn eigen werkwijze en laksoort.
Gewoon eens een proefstukje maken en kijken hoe ver je met je resultaat komt.
Toch nog even een opmerking. Zorg dat je de juiste lakken op elkaar gebruikt. Houd je bij het advies van je leverancier en gebruik niet alles door elkaar. Vraag bij je leverancier of de nieuwe lak matcht met de oude lak die al 40 jaar op je auto zit.
Veel succes.
Jan

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD