Vandaag heb ik Rustyco gel geprobeerd
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
01-07-2012 22:03 #115302
door Roel Jansen (GAST)
Vandaag heb ik Rustyco gel geprobeerd is gemaakt door Roel Jansen (GAST)
Hallo,
Ik heb vandaag een test gedaan met Rustyco Gel.
Toen ik de Volvo kocht was er een ding dat ik niet mooi vond. De bult op de motorkap. Hij was er ook niet zo mooi op geplamuurd. Plamuur was gebarsten en daaronder was het lekker aan het roesten...
Twee grote schroevedraaiers ertussen en krak...
Oeps!
De schuurmachine er opgezet.
En dan ziet het er al weer iets beter uit.
Dan de eerste behandeling met Rustyco. Het heeft ongeveer een uur erop gezeten. Af en toe even met een kleine staalborstel borstelen. Af en toe een beetje gel erbij zodat het niet uitdroogt.
Nog een keer goed schuren. Nu het hele vlak maar kaal gemaakt en ook de randen goed vlak gemaakt.
Dan nog een tweede behandeling met Rustyco. Ook weer een uur erop.
Je ziet de dat de roest ook echt wordt opgelost. Er blijft een maanoppervlak over.
Nog niet alles is weg. Ik denk dat ik nog een behandeling ga doen. Ik laat overigens steeds foto's zien van de slechtste kant. De ander kant is helemaal schoon geworden.
Zo op het eerste gezicht werkt het best goed en voor mijn gevoel is dit een betere basis voor het afwerken dan de roest omvormen met Fertan of iets dergelijks.
Ik ga vervolgens proberen om alle oneffenheden met carrosserie tin weer vlak te krijgen.
Wordt vervolgd...
Grtz,
Roel
Ik heb vandaag een test gedaan met Rustyco Gel.
Toen ik de Volvo kocht was er een ding dat ik niet mooi vond. De bult op de motorkap. Hij was er ook niet zo mooi op geplamuurd. Plamuur was gebarsten en daaronder was het lekker aan het roesten...
Twee grote schroevedraaiers ertussen en krak...
Oeps!
De schuurmachine er opgezet.
En dan ziet het er al weer iets beter uit.
Dan de eerste behandeling met Rustyco. Het heeft ongeveer een uur erop gezeten. Af en toe even met een kleine staalborstel borstelen. Af en toe een beetje gel erbij zodat het niet uitdroogt.
Nog een keer goed schuren. Nu het hele vlak maar kaal gemaakt en ook de randen goed vlak gemaakt.
Dan nog een tweede behandeling met Rustyco. Ook weer een uur erop.
Je ziet de dat de roest ook echt wordt opgelost. Er blijft een maanoppervlak over.
Nog niet alles is weg. Ik denk dat ik nog een behandeling ga doen. Ik laat overigens steeds foto's zien van de slechtste kant. De ander kant is helemaal schoon geworden.
Zo op het eerste gezicht werkt het best goed en voor mijn gevoel is dit een betere basis voor het afwerken dan de roest omvormen met Fertan of iets dergelijks.
Ik ga vervolgens proberen om alle oneffenheden met carrosserie tin weer vlak te krijgen.
Wordt vervolgd...
Grtz,
Roel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-07-2012 14:10 #115318
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Vandaag heb ik Rustyco gel geprobeerd
Als ik een roestig oppervlak bewerk met een staalborstel op de boormachine (of op de slijpschijf voor 't grovere werk) krijg ik toch hetzelfde resultaat? Wat is het voordeel van rustyco t.o.v. een staalborstel op de boormachine?
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-07-2012 18:44 #115322
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Vandaag heb ik Rustyco gel geprobeerd
Dan krijg je nooit die putjes ook allemaal mooi schoon en dus echt alle roest weg.
Zal wel aggresief middeltje zijn maar lijkt goed te werken op de foto''s.
Zal wel aggresief middeltje zijn maar lijkt goed te werken op de foto''s.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
03-07-2012 00:07 #115337
door Roel Jansen (GAST)
Beantwoord door Roel Jansen (GAST) in topic Vandaag heb ik Rustyco gel geprobeerd
Ik heb nog een derde behandeling van anderhalf uur gedaan en nu kwamen er weer een boel zwarte stukjes uit de putjes los met dit als resultaat.
Het help als je het spul er lekker dik opsmeert en dan afdekt met huishoudfolie zodat het niet uitdroogt. In de zon is het verstandig om er dan nog een handdoek overheen te leggen. Dit alles zodat de gel niet uitdroogt. Af en toe even goed met een fijne staalborstel borstelen.
En ik denk dat je dit resultaat niet alleen met een staalborstel voor elkaar krijgt. Je komt een heel eind, maar als je de roest ook weg wilt hebben uit die kleine putjes dan denk ik dat dit dieper komt dan een staalborstel. Als je echt grof te werk gaat dan krijg je het misschien wel schoon, maar dan haal je ook veel goed staal weg.
En het is helemaal geen agressief goedje. Het tast de lak niet aan en je kan er gewoon met je vingers aan komen. Dat is juist het mooie van dit spulletje. Het heeft wel wat weg van behangplaksel!
Alleen plakt het niet maar lost roest op.
Grtz,
Roel
Het help als je het spul er lekker dik opsmeert en dan afdekt met huishoudfolie zodat het niet uitdroogt. In de zon is het verstandig om er dan nog een handdoek overheen te leggen. Dit alles zodat de gel niet uitdroogt. Af en toe even goed met een fijne staalborstel borstelen.
En ik denk dat je dit resultaat niet alleen met een staalborstel voor elkaar krijgt. Je komt een heel eind, maar als je de roest ook weg wilt hebben uit die kleine putjes dan denk ik dat dit dieper komt dan een staalborstel. Als je echt grof te werk gaat dan krijg je het misschien wel schoon, maar dan haal je ook veel goed staal weg.
En het is helemaal geen agressief goedje. Het tast de lak niet aan en je kan er gewoon met je vingers aan komen. Dat is juist het mooie van dit spulletje. Het heeft wel wat weg van behangplaksel!

Grtz,
Roel
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-07-2012 00:40 #115338
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Vandaag heb ik Rustyco gel geprobeerd
Leuk om te zien, Roel!
Maar zou je niet op zoek gaan naar een andere motorklep? Dat lijkt me een goedkopere, mooiere oplossing!
Maar zou je niet op zoek gaan naar een andere motorklep? Dat lijkt me een goedkopere, mooiere oplossing!
03-07-2012 07:49 #115342
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Vandaag heb ik Rustyco gel geprobeerd
Mooi ervaringsverslag!
Een paar jaar terug heb ik op de VKB ook wel eens van dat soort spul gekocht.
Was " Rust arrestor "
In de demo werkt het natuurlijk perfect.
Op zich een mooi concept. Het lost de roest op, ook in de putjes waar je anders niet kunt komen.
Nadeel vond ik persoonlijk dat het spul niet heel lang doorwerkte. Om het echt brandschoon te krijgen, moet je dus vaker behandelen. Ook moet je als ik met niet vergis goed naspoelen met water om het spul zelf weer te verwijderen. Is dat bij Rustyco ook zo?
Een paar jaar terug heb ik op de VKB ook wel eens van dat soort spul gekocht.
Was " Rust arrestor "
In de demo werkt het natuurlijk perfect.
Op zich een mooi concept. Het lost de roest op, ook in de putjes waar je anders niet kunt komen.
Nadeel vond ik persoonlijk dat het spul niet heel lang doorwerkte. Om het echt brandschoon te krijgen, moet je dus vaker behandelen. Ook moet je als ik met niet vergis goed naspoelen met water om het spul zelf weer te verwijderen. Is dat bij Rustyco ook zo?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
06-07-2012 17:03 #115450
door Roel Jansen (GAST)
Beantwoord door Roel Jansen (GAST) in topic Vandaag heb ik Rustyco gel geprobeerd
Hi all!
Een nieuwe motorkap... Die heb ik liggen. Maar om die net zo geel te krijgen zal ik naar een spuiter moeten en daar heb ik op dit moment het geld even niet voor over. Dus ik ga deze plek bijwerken en kijken of ik het enigszins toonbaar krijg. Vind het eigenlijk ook wel leuk om een keer te proberen.
En Rustyco moet je inderdaad weer verwijderen met water. En meteen goed droogmaken.
En het werkt bij dikke roest niet heel snel. Dat klopt. Maar als de roest alleen aan de oppervlakte zit dan is het echt in een zucht weg.
Een regenbui over het kale staal gaf de volgende ochtend al het volgende resultaat...
Maar even smeren met Rustyco leverde binnen vijf minuten al weer een roestvrij oppervlak op. Je ziet het verdwijnen.
Grtz,
Roel
Een nieuwe motorkap... Die heb ik liggen. Maar om die net zo geel te krijgen zal ik naar een spuiter moeten en daar heb ik op dit moment het geld even niet voor over. Dus ik ga deze plek bijwerken en kijken of ik het enigszins toonbaar krijg. Vind het eigenlijk ook wel leuk om een keer te proberen.
En Rustyco moet je inderdaad weer verwijderen met water. En meteen goed droogmaken.

Een regenbui over het kale staal gaf de volgende ochtend al het volgende resultaat...
Maar even smeren met Rustyco leverde binnen vijf minuten al weer een roestvrij oppervlak op. Je ziet het verdwijnen.
Grtz,
Roel
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
06-07-2012 18:08 #115451
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Vandaag heb ik Rustyco gel geprobeerd
Zou je sterk willen adviseren ook die laatste zwarte putroest nog te verwijderen (of met dat spul wat je gebruikt of op een andere manier (stralen of via andere chemie die tevens veel goedkoper is, zoals fosforzuur of zoutzuur. Beiden zo te krijgen bij te echte drogist). Daarna wel goed met een base neutraliseren, base is bijvoorbeeld ammoniak (gewoon van de bouwmarkt). Let wel op: de zuren zijn aggressief en niet gezond voor je (ook de damp ervan niet). Base trouwens ook niet inademen. Zoutzuur verandert de structuur van het staal wel wat (wordt wat bros) dus niet overal te gebruiken, maar mijns inziens wel geschikt voor deze plaats.
Wanneer je putroest laat zitten gaat het roesten gewoon verder. En wanneer je eea. wil vertinnen hecht je tin niet goed en heb je binnen de kortste keren (weer) onderroest vergelijkbaar met wat je had toen je de 'luhcthapper' eraf haalde.
succes!
Wanneer je putroest laat zitten gaat het roesten gewoon verder. En wanneer je eea. wil vertinnen hecht je tin niet goed en heb je binnen de kortste keren (weer) onderroest vergelijkbaar met wat je had toen je de 'luhcthapper' eraf haalde.
succes!