Rubber achterruit Amazon vervangen: bezint eer gij begint

• Ko Jobse
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
18-05-2012 22:00 #113768 door Ko Jobse
Bij regen en wassen van mijn Amazon kwam er water in de kofferbak. Dan moet het langs het rubber van de achterruit lekken, dacht ik, want het rubber was gescheurd verdroogd, zover te zien was buiten de sierlijsten. Daarom de euvele moed genomen om het rubber te vervangen. Een nieuw rubber met groef voor sierlijsten besteld bij de VKO. Begonnen met het verwijderen van de sierlijsten, eerst stroken rubber weggesneden, een beetje WD40 erop en toen kon ik vrij makkelijk de sierlijsten verwijderen, ik was heel trots dat ze heel gebleven waren. Onder de sierstrippen was het rubber nog als nieuw. Daarna weer een strook rubber langs het glas weggesneden en kon de ruit eruit pakken. In de sponning zaten een flinke roestplekken aan de rechterkant, De hele sponning roestvrij gemaakt en geverfd.
Toen kon de ruit erin, een andere man erbij gehaald. Een nylontouw van 4 mm in de groef gelegd en van boven beginnen volgens de gedownloade engelstalige documentatie, maar steeds ging de het rubber weer uit de sponning. Wat bleek: de rubberrand aan binnenkant van sponning was veel kleiner en slapper de het originele rubber. Dus na 2 pogingen toch maar aan de onderkant begonnen, dit ging beter door het eigen gewicht van ruit bleef hij op zijn plaats. Het touw voorzichtig naar boven getrokken, links en rechts steeds even ver, nog een paar keer sneed het touw door het rubber, maar de ruit zat erin!
Toch zit hij niet goed, in de hoeken gaapt het rubber open op de ruitaansluiting, enfin dan opvullen met kit, ook aan de binnenkant gaapt het rubber.
Dan de sierlijsten nog, een fluitje van een cent met een touwtje, dacht ik, maar dat viel enorm tegen. Het rubber had namelijk niet overal dezelfde lijn als de sierlijst, ik geprobeerd om de sierlijst te verbuigen, vergeet het maar, dan gaat ie plooien. In de brede sierlijst aan de onderkant heb ik een zaagsnee gemaakt in dwarsrichting om mee te kunnen buigen met de vorm van het rubber. Na 4 weken geploeter zit het weer dicht, maar het is niet zo mooi als voorheen.
Helaas ben ik er achter gekomen dat rubber van de VKO slapper en dunner is, imitatiespul?
Toen een lekkagetest gedaan met een gieter en weer water in de koffer. Hoe kan dat nu? dacht ik. Dan alleen water op kofferdekselrand: weer water in de koffer, het porbleem zit in de afdichting van het kofferdeksel, er was helemaal geen lekkage langs de achterruit!
De moraal van dit verhaal: haal de achterruit er niet uit, maar probeer eerst eventuele lekkages te kitten, zoek ook eerst goed naar de bron van de lekkage.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Arjan Vrielink (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-05-2012 23:07 #113833 door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic Rubber achterruit Amazon vervangen: bezint eer gij begint
Das wel balen... maar een geluk bij een ongeluk, je bent wel van je roestplek af ;)

• Robert van Es (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-05-2012 10:10 #113873 door Robert van Es (GAST)
Beantwoord door Robert van Es (GAST) in topic Rubber achterruit Amazon vervangen: bezint eer gij begint
Een beetje vreemd advies op de ruit van bovenaf in de sponning te trekken.
Ik heb ondertussen al een paar keer een voorruit en achterruit opnieuw erin gezet, altijd eerst de ruit aan de onderzijde in desponning gezet (lijkt mij ook het meest natuurlijke). En het meeste prutsen (en hiermee soms vloeken) zijn inderdaad die vermaledijde sierlijsten.
Als je goed het rubber en de sponning insopt met een zeepsopmengsel (en een schone sponning hebt zonder oude kitresten) en probeert links en rechts even snel te gaan met het koord, zit de ruit eigenlijk in een zucht keurig op zijn plaats. 2 man is handig, maar niet eens nodig. Even ruim afkitten en klaar is Klara.
En inderdaad jammer van al je moeite als de lekkage op een andere plek zit (maar mooi wel een stuk roest weg)

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD