- Berichten: 364
Zelf spuiten,welke verf?
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-04-2012 14:09 #112374
door Alfriedel Boelen
Zelf spuiten,welke verf? is gemaakt door Alfriedel Boelen
Wie heeft er ervaring met het zelf spuiten van zijn Amazon?
Ik wil dat zelf doen (kleur 79) hoeft geen museumstuk te worden maar welke verf is het beste?
Met in terpetine oplosbare verf of watergedragen en welke blanke lak erover?
Ik wil dat zelf doen (kleur 79) hoeft geen museumstuk te worden maar welke verf is het beste?
Met in terpetine oplosbare verf of watergedragen en welke blanke lak erover?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1286
04-04-2012 14:28 #112375
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Zelf spuiten,welke verf?
Heb geen tips, maar ik blijf dit topic alvast volgen wegens vergelijkbare plannen..
Ik zat er alleen aan te denken om de auto (witte 145 in dit geval) te rollen, met veeel schuurwerk schijnt dat ook strak te kunnen worden..
Ik zat er alleen aan te denken om de auto (witte 145 in dit geval) te rollen, met veeel schuurwerk schijnt dat ook strak te kunnen worden..
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04-04-2012 16:59 #112377
door Dennis Boxem
Beantwoord door Dennis Boxem in topic Zelf spuiten,welke verf?
Ik zou zeker niet met een roller gaan lopen knoeien. Gigantisch veel werk en een resultaat dat natuurlijk nooit echt helemaal mooi is.
Om zelf te spuiten heb je niet veel nodig hoor. Een simpele compressor met een regelaar voor de luchtdruk, een redelijk spuitpistool (niet die van de bouwmarkt voor 15 euro, maar een HVLP spuitpistool van 4 tientjes werk al heel behoorlijk en, heel belangrijk, een ontvochtiger want water en verf is een drama.)
Zelf spuiten is heel goed te doen, maar het vereist gewoon wel veel voorbereiding. Allereerst moet je er natuurlijk voor zorgen dat de auto gewoon echt strak is.
Zelf spuit ik altijd alles met autolakken van Standox.2 componenten autolak die je aanmaakt met 2 delen verf, een deel verharder en naar wens verdunning. Zowel de verharder als de verdunner zijn speciaal voor autolak, ga dus niet met thinner lopen knoeien. Voor een liter autolak, met verdunning en verharder betaal je zo'n 60 euro en een liter washprimer doet meen ik ook zoiets, maar pin me er niet op vast want het is alweer een tijdje geleden dat ik verf heb aangeschaft.
Als primer gebruik ik washprimer van de beer. Er zijn vele hoofdstukken volgeschreven over primers (de een zweert bij epoxy, de ander bij washprimer) ik gebruik specifiek de washprimer van de beer omdat hij er ook is met een anti-roest toevoeging en omdat het een van de weinige washprimers is die ook nat mag worden (je mag 'm dus nat schuren, en als je niet klaar bent en de auto moet naar buiten, dan is dat geen probleem).
Wat superbelangrijk is, is dat je na het schuren de auto echt schoonmaakt. Eerst met speciale ontvetter (als het echt budget moet kan ammoniak ook, maar liever niet) en daarna het liefst met een kleefdoekje goed stofvrij. Dan kun je 'm in de primer zetten. twee lagen is afdoende. Weer een beetje schuren, en dan lakken. Dunne laagjes en tussen de laagjes zeker 10 minuten wachten om de verf uit te laten dampen. Dan krijg je ook geen druipers.
Qua verfdikte: ga uit van zeker 3 lagen, maar dat varieert ook qua verf en kleur.
Ben je klaar met spuiten, laat de auto dan met rust. Met een goede 2k lak en een temperatuur van rond de 20 graden is de lak met 30 minuten stofdroog maar nog wel boterzacht. Ik laat de lak meestal een week rusten voordat ik ga natschuren en polijsten, maar met een beetje beleid kan het ook na een nachtje al prima.
Dat laatste natschuren doe je trouwens met heel fijn schuurpapier. Ik gebruik 1200 grit en 2000 grit. De krasjes die dat achterlaat zijn al bijna niet meer zichtbaar en met een beetje polijstmiddel is de lak binnen no time als een spiegel.
Blanke lak hoeft eigenlijk alleen bij metallic lakken. je kan wel een blanke laklaag op de auto zetten, maar weet wel dat je volvo er van origine ook geen had en dat later bijwerken van plekjes weer een stuk lastiger wordt.
Spuiten is an sich niet zo heel moeilijk, maar het is wel gewoon verschrikkelijk veel werk en daarom kost het ook zoveel geld.
Leuke site voor veel spuit-gerelateerde onderdelen is www.nonpaints.com/ . Die hebben zowel budget dingen voor de hobbyist als extreme high-end oplossingen. Klik maar eens door en je krijgt een goed beeld van wat er allemaal kan en wat het kost.
Kijk wel uit met de verfdampen. Die zijn, ook bij watergedragen lakken echt giftig. Een goed spuitmasker is echt essentieel voor je gezondheid. Weet ook dat watergedragen en wateroplosbaar twee heel verschillende dingen zijn. Die Standox verf is heel lastig ergens af te krijgen.
Om zelf te spuiten heb je niet veel nodig hoor. Een simpele compressor met een regelaar voor de luchtdruk, een redelijk spuitpistool (niet die van de bouwmarkt voor 15 euro, maar een HVLP spuitpistool van 4 tientjes werk al heel behoorlijk en, heel belangrijk, een ontvochtiger want water en verf is een drama.)
Zelf spuiten is heel goed te doen, maar het vereist gewoon wel veel voorbereiding. Allereerst moet je er natuurlijk voor zorgen dat de auto gewoon echt strak is.
Zelf spuit ik altijd alles met autolakken van Standox.2 componenten autolak die je aanmaakt met 2 delen verf, een deel verharder en naar wens verdunning. Zowel de verharder als de verdunner zijn speciaal voor autolak, ga dus niet met thinner lopen knoeien. Voor een liter autolak, met verdunning en verharder betaal je zo'n 60 euro en een liter washprimer doet meen ik ook zoiets, maar pin me er niet op vast want het is alweer een tijdje geleden dat ik verf heb aangeschaft.
Als primer gebruik ik washprimer van de beer. Er zijn vele hoofdstukken volgeschreven over primers (de een zweert bij epoxy, de ander bij washprimer) ik gebruik specifiek de washprimer van de beer omdat hij er ook is met een anti-roest toevoeging en omdat het een van de weinige washprimers is die ook nat mag worden (je mag 'm dus nat schuren, en als je niet klaar bent en de auto moet naar buiten, dan is dat geen probleem).
Wat superbelangrijk is, is dat je na het schuren de auto echt schoonmaakt. Eerst met speciale ontvetter (als het echt budget moet kan ammoniak ook, maar liever niet) en daarna het liefst met een kleefdoekje goed stofvrij. Dan kun je 'm in de primer zetten. twee lagen is afdoende. Weer een beetje schuren, en dan lakken. Dunne laagjes en tussen de laagjes zeker 10 minuten wachten om de verf uit te laten dampen. Dan krijg je ook geen druipers.
Qua verfdikte: ga uit van zeker 3 lagen, maar dat varieert ook qua verf en kleur.
Ben je klaar met spuiten, laat de auto dan met rust. Met een goede 2k lak en een temperatuur van rond de 20 graden is de lak met 30 minuten stofdroog maar nog wel boterzacht. Ik laat de lak meestal een week rusten voordat ik ga natschuren en polijsten, maar met een beetje beleid kan het ook na een nachtje al prima.
Dat laatste natschuren doe je trouwens met heel fijn schuurpapier. Ik gebruik 1200 grit en 2000 grit. De krasjes die dat achterlaat zijn al bijna niet meer zichtbaar en met een beetje polijstmiddel is de lak binnen no time als een spiegel.
Blanke lak hoeft eigenlijk alleen bij metallic lakken. je kan wel een blanke laklaag op de auto zetten, maar weet wel dat je volvo er van origine ook geen had en dat later bijwerken van plekjes weer een stuk lastiger wordt.
Spuiten is an sich niet zo heel moeilijk, maar het is wel gewoon verschrikkelijk veel werk en daarom kost het ook zoveel geld.
Leuke site voor veel spuit-gerelateerde onderdelen is www.nonpaints.com/ . Die hebben zowel budget dingen voor de hobbyist als extreme high-end oplossingen. Klik maar eens door en je krijgt een goed beeld van wat er allemaal kan en wat het kost.
Kijk wel uit met de verfdampen. Die zijn, ook bij watergedragen lakken echt giftig. Een goed spuitmasker is echt essentieel voor je gezondheid. Weet ook dat watergedragen en wateroplosbaar twee heel verschillende dingen zijn. Die Standox verf is heel lastig ergens af te krijgen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Zon
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 214
04-04-2012 23:17 #112385
door Zon
Beantwoord door Zon in topic Zelf spuiten,welke verf?
Tsjonge wat een goede info!
Bedankt!
Bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05-04-2012 12:29 #112401
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Zelf spuiten,welke verf?
Gweldige info! Dank! Heb ik nog een vraag: schuur je met een excentrische machine? En indien ja: ook met 1200 grid?
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 364
05-04-2012 12:44 #112402
door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Zelf spuiten,welke verf?
Bedankt voor de uitgebreide info. Speciaal voor het spuiten heb ik een oude partytent van 3 x 6 m gekocht welke ik op onze priveparkeerplaats neerzet. Ook heb ik een tweecilinder compressor met 100 ltr tank en een professioneel spuitpistool en wat spuit ervaring dus het zou moeten lukken. Schuren doe ik altijd met de hand en water.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05-04-2012 12:45 #112403
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Zelf spuiten,welke verf?
Super verhaal!
Nog een paar linkjes over dit topic uit mijn favorieten
- How to: De spuitcabine (zelf spuiten)
- Klusidee autospuiten
Iets voor het Volvo Klassieker Magazine?
Nog een paar linkjes over dit topic uit mijn favorieten
- How to: De spuitcabine (zelf spuiten)
- Klusidee autospuiten
Iets voor het Volvo Klassieker Magazine?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05-04-2012 17:22 #112408
door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic Zelf spuiten,welke verf?
Inderdaad, zeer nuttige info! 
Toen ik naar washprimer van de beer ging zoeken kwam ik op het volgende forum terecht, ook veel nuttige info te vinden.
autoschadeforum

Toen ik naar washprimer van de beer ging zoeken kwam ik op het volgende forum terecht, ook veel nuttige info te vinden.
autoschadeforum
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
07-04-2012 22:51 #112470
door Dennis Boxem
Beantwoord door Dennis Boxem in topic Zelf spuiten,welke verf?
@Tom schuren qua opruwen en plamuren doe ik eigenlijk altijd met de hand. Op de een of andere manier vind ik dat toch prettiger omdat je dan meer controle heb.
Voor het totaal verwijderen van verf en plamuur zijn er speciale schuurschijven. Geen idee hoe die dingen heten, maar het is een soort zwart kunststof. Ze verkopen ze onder andere op die non-paints site die ik postte. Ze werken te gek omdat ze wel de verf, roest en andere troep van het plaatwerk strippen, maar niet het metaal beschadigen. Je klemt ze gewoon met zo'n spansetje op je boormachine en het werkt razendsnel. Ik had de motorkap van een amazone binnen een half uur als glimmend metaal. Bevalt veel beter dan al die chemische afbijtmiddelen of stralen.
Bij natschuren van de lak zeker geen machine. Als je een beetje kunt spuiten (na een paar keer oefenen gaat dat echt al redelijk hoor) heb je nauwelijks tot geen last van sinaasappelhuid en dan hoef je dus ook nauwelijks te schuren.
Wat betreft een spuitruimte. Ik mijn garage loopt de temperatuur nogal snel op dus van maart tot oktober kan ik daar vaak al prima spuiten. Wel gaat voor het spuiten eerst de tuinslang er even doorheen. Daarmee voorkom je dat er nog stof opwaait tijdens het spuiten en die kan zo ook niet in de lak terechtkomen. Tweede voordeel is dat de verf niet goed hecht op een natte ondergrond. De garage ziet er dus ook na een aantal flinke projecten nog steeds uit als een garage en niet als de dwarsdoorsnede van een toverbal.
grtz!
Dennis
Voor het totaal verwijderen van verf en plamuur zijn er speciale schuurschijven. Geen idee hoe die dingen heten, maar het is een soort zwart kunststof. Ze verkopen ze onder andere op die non-paints site die ik postte. Ze werken te gek omdat ze wel de verf, roest en andere troep van het plaatwerk strippen, maar niet het metaal beschadigen. Je klemt ze gewoon met zo'n spansetje op je boormachine en het werkt razendsnel. Ik had de motorkap van een amazone binnen een half uur als glimmend metaal. Bevalt veel beter dan al die chemische afbijtmiddelen of stralen.
Bij natschuren van de lak zeker geen machine. Als je een beetje kunt spuiten (na een paar keer oefenen gaat dat echt al redelijk hoor) heb je nauwelijks tot geen last van sinaasappelhuid en dan hoef je dus ook nauwelijks te schuren.
Wat betreft een spuitruimte. Ik mijn garage loopt de temperatuur nogal snel op dus van maart tot oktober kan ik daar vaak al prima spuiten. Wel gaat voor het spuiten eerst de tuinslang er even doorheen. Daarmee voorkom je dat er nog stof opwaait tijdens het spuiten en die kan zo ook niet in de lak terechtkomen. Tweede voordeel is dat de verf niet goed hecht op een natte ondergrond. De garage ziet er dus ook na een aantal flinke projecten nog steeds uit als een garage en niet als de dwarsdoorsnede van een toverbal.
grtz!
Dennis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pieter van Duppen
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 69
21-04-2012 21:23 #113000
door Pieter van Duppen
Beantwoord door Pieter van Duppen in topic Zelf spuiten,welke verf?
Ik heb mijn amazon zelf voorbereid en de finishing aan een professionele spuiter overgelaten.
Voor een goed resultaat kom je al snel bij de 2 componenten (2k) producten terecht. Washprimer of epoxyprimer voor op het kale staal, hier overheen surfacer en dan aflakken. Voor het plamuren polyesterplamuur gebruiken. Dit kan al op het kale staal en hiermee kan je vrijwel alle oneffenheden glad maken. Houd deze wel droog en dek deze na het werk tussentijds af met een primer. Gebruik bij het strak maken een buigzame rij om de vlakheid te controleren. Mogelijk ontkom je er niet aan om ook nog een spuitplamuur te gebruiken. Het schuren hoeft niet per se met waterproof. Droog kan ook prima in stappen uiteindelijk van 220 tot 400 - 500 voor het aflakken. Op grote vlakken lange halen maken en in alle richtingen schuren. Als je met de hand schuurt is het de kunst om geen deuken te schuren. Daarom gebruik maken van een vlak schuurblok en niet vanuit de blote hand. Voor gebogen delen kan je niet altijd met een blok werken maar dat is dan minder belangrijk. Een manier om te controleren of je uiteindelijke ondergrond glad is is de volgende: nevel met een spuitbus zwarte lak over het werk. Dit mag goedkope lak zijn omdat je die uiteindelijk weer geheel weg schuurt. Na droging schuren. In eerste instantie zullen de diepere oneffenheden zwart blijven. Schuren tot deze geheel verdwenen zijn.
Een eventuele traan in het aflakwerk kan je na uitharding met waterproof 1000 wegschuren en daarna polijsten.
Kaal staal of plamuur achterlaten tot de volgende werkdag is door inwerking van vocht niet aan te bevelen. Om dit af te dekken is een spuitbus handig. Het beste is gebruik te maken van epoxyprimer (o.a. verkrijgbaar bij de Beer). Hier kan je nl. gewoon op verder werken. Motip kan ook (goedkoper) maar dat moet je weer geheel wegschuren voordat je hier met 2k op verdergaat (gaan niet samen)
Op de site van Sikkens: www.autolakken.nl/sikkenscr/nl/P ... ePage.aspx kan je veel info halen en zien welke producten er beschikbaar zijn.
Mijn spuiter raadde mij af om als hobbyist in je garage met watergedragen aan de slag te gaan. Houd het dus bij de genoemde 2k producten.
Succes!
Voor een goed resultaat kom je al snel bij de 2 componenten (2k) producten terecht. Washprimer of epoxyprimer voor op het kale staal, hier overheen surfacer en dan aflakken. Voor het plamuren polyesterplamuur gebruiken. Dit kan al op het kale staal en hiermee kan je vrijwel alle oneffenheden glad maken. Houd deze wel droog en dek deze na het werk tussentijds af met een primer. Gebruik bij het strak maken een buigzame rij om de vlakheid te controleren. Mogelijk ontkom je er niet aan om ook nog een spuitplamuur te gebruiken. Het schuren hoeft niet per se met waterproof. Droog kan ook prima in stappen uiteindelijk van 220 tot 400 - 500 voor het aflakken. Op grote vlakken lange halen maken en in alle richtingen schuren. Als je met de hand schuurt is het de kunst om geen deuken te schuren. Daarom gebruik maken van een vlak schuurblok en niet vanuit de blote hand. Voor gebogen delen kan je niet altijd met een blok werken maar dat is dan minder belangrijk. Een manier om te controleren of je uiteindelijke ondergrond glad is is de volgende: nevel met een spuitbus zwarte lak over het werk. Dit mag goedkope lak zijn omdat je die uiteindelijk weer geheel weg schuurt. Na droging schuren. In eerste instantie zullen de diepere oneffenheden zwart blijven. Schuren tot deze geheel verdwenen zijn.
Een eventuele traan in het aflakwerk kan je na uitharding met waterproof 1000 wegschuren en daarna polijsten.
Kaal staal of plamuur achterlaten tot de volgende werkdag is door inwerking van vocht niet aan te bevelen. Om dit af te dekken is een spuitbus handig. Het beste is gebruik te maken van epoxyprimer (o.a. verkrijgbaar bij de Beer). Hier kan je nl. gewoon op verder werken. Motip kan ook (goedkoper) maar dat moet je weer geheel wegschuren voordat je hier met 2k op verdergaat (gaan niet samen)
Op de site van Sikkens: www.autolakken.nl/sikkenscr/nl/P ... ePage.aspx kan je veel info halen en zien welke producten er beschikbaar zijn.
Mijn spuiter raadde mij af om als hobbyist in je garage met watergedragen aan de slag te gaan. Houd het dus bij de genoemde 2k producten.
Succes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.