- Berichten: 464
portieren verzinken?
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-12-2011 22:36 #109176
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
portieren verzinken? is gemaakt door Marcel Smelter (GAST)
Heeft ooit wel eens iemand overwogen portieren (deels) te laten verzinken? Of heeft iemand dat wel eens gedaan?
Elektrolytisch lijkt mij echt het overwegen waard......Eventueel alleen de onderbak. Want daar gaat het om toch?
In de 2CV club is dat niet ongebruikelijk heb ik al gelezen. Weliswaar met onderdompelen. Het resultaat is doffig en niet echt mooi te spuiten maar de meeste eenden mensen vinden dat niet zo heel erg.
gr marcel
Elektrolytisch lijkt mij echt het overwegen waard......Eventueel alleen de onderbak. Want daar gaat het om toch?
In de 2CV club is dat niet ongebruikelijk heb ik al gelezen. Weliswaar met onderdompelen. Het resultaat is doffig en niet echt mooi te spuiten maar de meeste eenden mensen vinden dat niet zo heel erg.
gr marcel
Amazon Combi '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 112
30-12-2011 14:03 #109240
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic portieren verzinken?
Waarom niet 'gewoon' zelf doen via een setje als E-Zinc? Op oa. deze site staat meer over dit produkt:
www.mobylas.com/forms/ezincinfo.html
. Ook binnen dit forum is er wel eens gesproken over dit produkt, zie oa. deze discussie:
volvokv.nl/forum/viewtopic.php?s
... 49&t=14272
Hamvraag was toen voornamelijk: "Waar bestaat deze (prijzige) electrolyt nu uit?". Heb uiteindelijk antwoord gevonden (waterige ammoniak oplossing) op deze site: alfa-romeo-145-146.te4m.de/rosts ... 2010/09/29 . Daar wordt oa. ook de patentnummers genoemd van deze uitvinding (en deze kan je weer op Internet zoeken) met alle beschrijvingen.
Helaas heb ik tot op heden nog geen tijd gevonden om eea. in de praktijk uit te testen. Ik hoor uiteraard graag de ervaring(en) van jullie! Wanneer ik het heb uitgeprobeerd zal ik de mijne uiteraard ook delen. Ben benieuwd.
Hamvraag was toen voornamelijk: "Waar bestaat deze (prijzige) electrolyt nu uit?". Heb uiteindelijk antwoord gevonden (waterige ammoniak oplossing) op deze site: alfa-romeo-145-146.te4m.de/rosts ... 2010/09/29 . Daar wordt oa. ook de patentnummers genoemd van deze uitvinding (en deze kan je weer op Internet zoeken) met alle beschrijvingen.
Helaas heb ik tot op heden nog geen tijd gevonden om eea. in de praktijk uit te testen. Ik hoor uiteraard graag de ervaring(en) van jullie! Wanneer ik het heb uitgeprobeerd zal ik de mijne uiteraard ook delen. Ben benieuwd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 464
03-01-2012 17:03 #109324
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic portieren verzinken?
Ik ben nog meer aan het informeren geweest en het grote probleem is het ontvetten/ontroesten in de gefelste delen.
Daarna krijg je het probleem om in die gefelste ruimtes weer goed schoon te krijgen en daarna weer om dat zink weer ertussen te krijgen.
Moderne auto's hebben vooraf verzinkte plaatdelen vóórdat ze geperst en doorgelast worden. Door het lassen ontstaat dan ook nog eens een plaatselijk vloeibaar zink die de lasplek weer opvult.
Tja, dilemma?
Daarna krijg je het probleem om in die gefelste ruimtes weer goed schoon te krijgen en daarna weer om dat zink weer ertussen te krijgen.
Moderne auto's hebben vooraf verzinkte plaatdelen vóórdat ze geperst en doorgelast worden. Door het lassen ontstaat dan ook nog eens een plaatselijk vloeibaar zink die de lasplek weer opvult.
Tja, dilemma?
Amazon Combi '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 112
03-02-2012 18:35 #110377
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic portieren verzinken?
Het staal moet inderdaad altijd schoon zijn wanneer je het goed tegen roest / corrosie wil behandelen. In de industrie wordt gesproken over 4 verschillende Sa waarden (1 t/m 3) .
Bij de produktie van nieuwe auto's wordt er inderdaad gebruik gemaakt van verzinkt plaatstaal. Deze zogenaamde zincorplaat kan je oa. bij de grotere automaterialen winkels gewoon kopen, bijv. op zelf reparaties mee uit te voeren en/of zelf plaatwerk te maken. De zinklaag op deze plaat is er op electrolytische wijze opgebracht en dient wel nader afgewerkt te worden; heeft slechts beperkte corrosiewerende waarde (laagdikte ongeveer 2.5 micron). Zie voor voorbehandelingswijzen bijv. www.turiya.nl/Verfgebruikers/Voo ... eling.html ).
Zincor is goed te lassen, maar je moet er wel rekening mee houden dat de zinklaag wel wegbrandt. En dat er giftige dampen vrijkomen (witte rook en witte neerslag, dus oppassen!) Een goede MIG las krijg je door op de lasplek te zink te verwijderen, mogelijk zal een puntlas apparaat wel voldoende 'vermogen' hebben om schoon te branden (mede vanwege het klemmen van de te lassen onderdelen). Omdat door de hitte altijd de zinklaag plaatselijk wegbrandt moet je altijd naderhand eea. nabehandelen, al was het maar vanwege de bovenbeschreven beperkte corrosiewerende waarde van de verzinkte plaat.
In de autofabriek wordt na het lassen het plaatwerk /de carosserie door diverse baden gehaald waaronder fosfateringsbaden ter bescherming van het staal en de op te bouwen lakla(a)g(en). Iets wat je dus (helaas) niet zelf kan doen. De door mij eerder genoemde wijze van plaatselijk verzinken is met name bedoeld om bijv. na schade de zinklaag weer op te bouwen om vervolgens als goede ondergrond te dienen voor de rest van het laksysteem.
Waar je naar verwijst bij de 2CV club is een geheel andere manier van verzinken; daar laten ze de bodemplaat 'gewoon' in een bad gesmolten zink zakken: je krijgt dan een stuk metaal dat qua zink vergelijkbaar is met een lantaarnpaal, dus met zinkbloemen en een hele dikke laag zink (40 - 120 micron). Deze wijze van verzinken vraagt weer om een hele andere manier van afwerken (chemisch voorbehandelen of fijn / licht aanstralen).
Bij de produktie van nieuwe auto's wordt er inderdaad gebruik gemaakt van verzinkt plaatstaal. Deze zogenaamde zincorplaat kan je oa. bij de grotere automaterialen winkels gewoon kopen, bijv. op zelf reparaties mee uit te voeren en/of zelf plaatwerk te maken. De zinklaag op deze plaat is er op electrolytische wijze opgebracht en dient wel nader afgewerkt te worden; heeft slechts beperkte corrosiewerende waarde (laagdikte ongeveer 2.5 micron). Zie voor voorbehandelingswijzen bijv. www.turiya.nl/Verfgebruikers/Voo ... eling.html ).
Zincor is goed te lassen, maar je moet er wel rekening mee houden dat de zinklaag wel wegbrandt. En dat er giftige dampen vrijkomen (witte rook en witte neerslag, dus oppassen!) Een goede MIG las krijg je door op de lasplek te zink te verwijderen, mogelijk zal een puntlas apparaat wel voldoende 'vermogen' hebben om schoon te branden (mede vanwege het klemmen van de te lassen onderdelen). Omdat door de hitte altijd de zinklaag plaatselijk wegbrandt moet je altijd naderhand eea. nabehandelen, al was het maar vanwege de bovenbeschreven beperkte corrosiewerende waarde van de verzinkte plaat.
In de autofabriek wordt na het lassen het plaatwerk /de carosserie door diverse baden gehaald waaronder fosfateringsbaden ter bescherming van het staal en de op te bouwen lakla(a)g(en). Iets wat je dus (helaas) niet zelf kan doen. De door mij eerder genoemde wijze van plaatselijk verzinken is met name bedoeld om bijv. na schade de zinklaag weer op te bouwen om vervolgens als goede ondergrond te dienen voor de rest van het laksysteem.
Waar je naar verwijst bij de 2CV club is een geheel andere manier van verzinken; daar laten ze de bodemplaat 'gewoon' in een bad gesmolten zink zakken: je krijgt dan een stuk metaal dat qua zink vergelijkbaar is met een lantaarnpaal, dus met zinkbloemen en een hele dikke laag zink (40 - 120 micron). Deze wijze van verzinken vraagt weer om een hele andere manier van afwerken (chemisch voorbehandelen of fijn / licht aanstralen).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 464
03-02-2012 22:12 #110386
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic portieren verzinken?
Ken het artikel van de 2CV club. De auto geheel (laten)verzinken kan ook maar wordt wél in totaal 90kg zwaarder....
Felsnaden blijven gewoon moeilijk corrosiebestendig te krijgen.
Felsnaden blijven gewoon moeilijk corrosiebestendig te krijgen.
Amazon Combi '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





