welke coating imperiaal combi?
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-12-2011 16:06 #108651
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
welke coating imperiaal combi? is gemaakt door Marcel Smelter (GAST)
Wie kan mij vertellen wat Volvo orgineel gebruikte als bescherming op het imperiaal of roofrack van een amazon combi?
Waren ze gespoten, vernikkeld of verchroomd? Wellicht zelfs verzinkt?
Stralen en poedercoaten kan, maar dat lijkt mij vrij prijzig....Daarnaast moet ik dan alle gaten weer openmaken, de schroefdraden weer zuiver maken etc.
Waarmee zou ik de latjes kunnen behandelen? Botenlak of de betere UV kozijnenlak? Hoogglans of mat?
Waren de latjes vroeger wel gelakt?
gr marcel
Waren ze gespoten, vernikkeld of verchroomd? Wellicht zelfs verzinkt?
Stralen en poedercoaten kan, maar dat lijkt mij vrij prijzig....Daarnaast moet ik dan alle gaten weer openmaken, de schroefdraden weer zuiver maken etc.
Waarmee zou ik de latjes kunnen behandelen? Botenlak of de betere UV kozijnenlak? Hoogglans of mat?
Waren de latjes vroeger wel gelakt?
gr marcel
Amazon Combi '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-12-2011 22:24 #108666
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic welke coating imperiaal combi?
Stralen en poedercoaten zijn het goedkoopst volgens mij en een beetje poedercoat bedrijf dopt de gaatje netjes af voordat hij gaat coaten, althans waar ik kom wel. Verchromen is duur en te opzichtig voor de combi vindt ik maar dat is persoonlijk. Verzinken is in mijn ogen het beste met een poedercoat afwerking, maar verzinken is ook vrij kostbaar.
Tja waar volvo ze destijds mee afleverde weet ik niet, zal wel gespoten zijn denk ik want hadden die zweden de gedachte dat je volvo na 40 a 45 jaar nog steeds met die roofrack in rondte rijd.
Ik zou voor het meest duurzame gaan en dat is verzinken want dat gebeurt ook binnenin en dan poedercoaten. Oke je zal met verzinken de gaatje e.d. moeten behandelen waardoor je het zink weer weghaald maar dat blijf je toch houden, en geloof me roesten doet hij toch wel weer.
Suc6 met je keuze.
Tja waar volvo ze destijds mee afleverde weet ik niet, zal wel gespoten zijn denk ik want hadden die zweden de gedachte dat je volvo na 40 a 45 jaar nog steeds met die roofrack in rondte rijd.
Ik zou voor het meest duurzame gaan en dat is verzinken want dat gebeurt ook binnenin en dan poedercoaten. Oke je zal met verzinken de gaatje e.d. moeten behandelen waardoor je het zink weer weghaald maar dat blijf je toch houden, en geloof me roesten doet hij toch wel weer.
Suc6 met je keuze.
- 11019-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-12-2011 12:30 #108678
door 11019-dummy
Marcel,
Op de foto kun je mijn imperiaal zien die alleen gegalvaniseerd is (verzinkt dus) en al jaren zonder verdere bescherming in prima staat blijft. Persoonlijk vind ik dit ook het mooiste want hij behoudt zo toch zijn "werk" karakter.
Ik zou wel de imperiaal uit elkaar halen voor het verzinken want anders bakt alles (schroefverbindingen) aan elkaar.
De latten heb ik al eens moeten opknappen. Toen gedaan met botenlak (Ruwa jachtlak) in 4 lagen na het eerst blank te hebben geschuurd. Na een jaar of 3-4 begon de lak weer te barsten, helaas. Moet komend jaar opnieuw.
Beantwoord door 11019-dummy in topic welke coating imperiaal combi?
Marcel,
Op de foto kun je mijn imperiaal zien die alleen gegalvaniseerd is (verzinkt dus) en al jaren zonder verdere bescherming in prima staat blijft. Persoonlijk vind ik dit ook het mooiste want hij behoudt zo toch zijn "werk" karakter.
Ik zou wel de imperiaal uit elkaar halen voor het verzinken want anders bakt alles (schroefverbindingen) aan elkaar.
De latten heb ik al eens moeten opknappen. Toen gedaan met botenlak (Ruwa jachtlak) in 4 lagen na het eerst blank te hebben geschuurd. Na een jaar of 3-4 begon de lak weer te barsten, helaas. Moet komend jaar opnieuw.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-12-2011 19:24 #108682
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic welke coating imperiaal combi?
Galvaniseren is iets anders dan verzinken.
Galvaniseren gaat in een elektrobad en met verzinken gaat de hele boel in de vloeibare zink.
Daarom glimt het natuurlijk een klein beetje........
Op Wikipedia zie ik dat galvaniseren ook met nikkel kan........
Ik ga dus het rek lekker poetsen en verder zo laten, de latten met hoogglans buitenlak
Bedankt voor de info!
Is het imperiaal nu een origineel Volvo deel of een aftermarket in die tijd?
(nu nog een yvonne
)
Galvaniseren gaat in een elektrobad en met verzinken gaat de hele boel in de vloeibare zink.
Daarom glimt het natuurlijk een klein beetje........
Op Wikipedia zie ik dat galvaniseren ook met nikkel kan........
Ik ga dus het rek lekker poetsen en verder zo laten, de latten met hoogglans buitenlak
Bedankt voor de info!
Is het imperiaal nu een origineel Volvo deel of een aftermarket in die tijd?
(nu nog een yvonne

Amazon Combi '66
- Leo Staats
- Premium lid
-
Minder
Meer
08-12-2011 09:25 #108690
door Leo Staats
Beantwoord door Leo Staats in topic welke coating imperiaal combi?
En een Citroen HY! 
Groet
Leo

Groet
Leo
- 11019-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-12-2011 14:36 #108692
door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic welke coating imperiaal combi?
""Marcel" schreef:
nu nog een yvonne
Is dit wat jullie bedoelen ????"Leo" schreef:
En een Citroen HY!
- Leo Staats
- Premium lid
-
Minder
Meer
09-12-2011 13:44 #108718
door Leo Staats
Beantwoord door Leo Staats in topic welke coating imperiaal combi?
Een prachtige combinatie!
groeten
Leo
groeten

Leo
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-12-2011 11:24 #108752
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic welke coating imperiaal combi?
Het combi imperiaal werd in de jaren 60 aangeboden in het originele volvo accessoire boekje,dat ik in mijn bezit heb.De prijs was toen 75 gulden.
De latjes waren van essenhout en blank gelakt en ik meen dat het metaal van het imperiaal alleen maar gegalvaniseerd was.
Mijn ervaring (met 2 combis met imperiaal) is ,dat je niet in de winter met een imperiaal moet gaan rijden.Zelfs bij alleen zomergebruik,waarbij het imperiaal vaak nat wordt, moet je om de 3 a 4 jaar de essen-houten latjes opnieuw lakken met bootlak.Niet uitstellen,want dan wordt het alleen maar meer werk.
Ik heb zelf het metaal van de imperiaals gespoten in een niet te lichte metallic grijze lak.Ik weet de kleurnummers niet uit mijn hoofd maar heb ze wel .Te donker is ook niet mooi.Gebruik niet de motip velgenlak,die is veel te licht.(kermis-effect).Desgevraagd kan ik de nummers wel opzoeken.
De latjes waren van essenhout en blank gelakt en ik meen dat het metaal van het imperiaal alleen maar gegalvaniseerd was.
Mijn ervaring (met 2 combis met imperiaal) is ,dat je niet in de winter met een imperiaal moet gaan rijden.Zelfs bij alleen zomergebruik,waarbij het imperiaal vaak nat wordt, moet je om de 3 a 4 jaar de essen-houten latjes opnieuw lakken met bootlak.Niet uitstellen,want dan wordt het alleen maar meer werk.
Ik heb zelf het metaal van de imperiaals gespoten in een niet te lichte metallic grijze lak.Ik weet de kleurnummers niet uit mijn hoofd maar heb ze wel .Te donker is ook niet mooi.Gebruik niet de motip velgenlak,die is veel te licht.(kermis-effect).Desgevraagd kan ik de nummers wel opzoeken.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-12-2011 13:56 #108758
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic welke coating imperiaal combi?
Die van ons is ooit mat zwart gespoten. Vond ik wel fraai staan op de witte Combi.
Goede botenlak, degene met epoxy geloof ik, wordt knetterhard en blijft lang mooi! Bij ons al ruim 10jaar. Dit komt vooral omdat we hem zeker al 5jaar niet meer gebruikt hebben
Goede botenlak, degene met epoxy geloof ik, wordt knetterhard en blijft lang mooi! Bij ons al ruim 10jaar. Dit komt vooral omdat we hem zeker al 5jaar niet meer gebruikt hebben

- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-01-2012 12:44 #109316
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic welke coating imperiaal combi?
Het antwoord staat (sinds kort) op deze site.. kijk bij documentatie en zoek op 'car_handbook.pdf'.
Op pagina 176 vond ik toevallig de verschillende roofracks die bij de Volvo's geleverd konden worden:
277278 voor de Volvo 544, 121/122 S: Plastic coated tubular steel
277279 voor de Volvo 544, 121/122 S: High gloss zinc with wooden slats
277270 voor de Volvo 221: Anodised
277394 voor de Volvo 221: Chromed
277300 voor de Volvo 210: flat
79944 voor de Volvo 210: convex
277154 voor de Volvo 1800S: High gloss chrome
Conclusie: voor de Combi zijn er twee uitvoeringen: een geanodiseerde en een verchroomde.
Op pagina 176 vond ik toevallig de verschillende roofracks die bij de Volvo's geleverd konden worden:
277278 voor de Volvo 544, 121/122 S: Plastic coated tubular steel
277279 voor de Volvo 544, 121/122 S: High gloss zinc with wooden slats
277270 voor de Volvo 221: Anodised
277394 voor de Volvo 221: Chromed
277300 voor de Volvo 210: flat
79944 voor de Volvo 210: convex
277154 voor de Volvo 1800S: High gloss chrome
Conclusie: voor de Combi zijn er twee uitvoeringen: een geanodiseerde en een verchroomde.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.