Schuifdak vast in open stand! (amazon)
- Norman van Norden (GAST)
-
- Junior lid
-
Ik zit met een probleem. Ik heb een schuifdak open gedaan vandaag in de meest open stand (het weer is er goed voor) maar nu gaat hij niet meer dicht.
Ik heb geprobeerd met kracht, met een beetje heen en weer bewegen naar links, rechts, boven en onder maar dat werkt niet.
Welk merk het is weet ik niet. Ik stuur wat foto's mee misschien kan een van jullie het mij vertellen (ik heb ooit gehoord dat het een Hollandia dak is).
Weet iemand hoe ik hem weer dicht kan krijgen of wat de oorzaak kan zijn dat hij niet meer dicht schuift?
met vriendelijke groet,
Norman
Ik rol, Rock n Roll
Volvo Amazon 121 1969 B20 LPG
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
het is een type zonder slinger het enige mechnisme is de handle waarmee je 'm opent (laat zakken) en open schuift; gezien deze eenvoud kan de oplossing nooit moeilijk zijn zou je zeggen.
oorspronkelijk was de stand ook te vergrendelen door de handle, b.v. halverwege de openstand, naar boven te drukken.
meestal werkte dat systeem niet meer is mijn ervaring, maar mogelijk is dat nu juist hetgene dat je parten speelt.
is er, ook als je wat met de handle "speelt" geen beweging in te krijgen?
daarnaast zitten de rails waar het dak overheen schuift met verzonken schroefjes vast, ook deze willen er wel eens uit lopen/uit trillen. misschien is dat het geval, en is het dak er net overheen geschoten zodat het er in de openstand achter blijft haken. op de foto zie je ze zitten en qua afstand zou dat precies kunnen.
ik vond het alijd een ideaal dak, zeker door het spoilertje dat naar boven komt zodat je zelfs met (lichte) regen "open" kunt rijden! wel altijd opletten dat de afwateringsslangetjes goed open zijn, anders kan een flinke plons water in je nek het gevolg zijn bij de eerste bocht of rem-actie na een regenbui
Groet, Hans
Denk dat iets de rail blokkeert, versleten rollertje oid.
Ik ga komende week een Hollandia dak demonteren, omdat hij lekt en niet goed sluit, zal foto's nemen want er is erg weinig naslagwerk van deze schuifdaken.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
De bak, los op de grond en van boven gezien:
De bak met het hemel-gedeelte in gesloten toestand:
Detail van het geleidings mechanisme aan de achterkant van het hemeltje
Het hemeltje in geopende stand
Het paneel, ondersteboven met het hemeltje er op de goede plek op:
Het hemeltje terug geslagen (bovenkanten van beiden horen op elkaar)
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
- Norman van Norden (GAST)
-
- Junior lid
-
Ik rol, Rock n Roll
Volvo Amazon 121 1969 B20 LPG
Je hebt niet toevallig foto's van het mechaniek gemaakt?. Ik zit daar nog steeds erg om verlegen omdat ik binnenkort de bak terug moet gaan plaatsen (ik schat over 2 weken) en dan niet 3 weken later er achter wil komen dat ik iets niet gemonteerd had en dat hij er weer helemaal uit moet.
Bij voorbaat hartelijkdank,
Gerben.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
"Gerben Polder" schreef:
Norman, gefeliciteerd, nog net op tijd om van het mooie weer te kunnen genieten. Het leek er een tijdje op alsof de zomer al over was.
En ik me soms opwinden dat mensen de topic niet goed lezen en de plank volledig mis slaan in hun antwoorden :oops:
Hij ging niet meer dicht, dus de hele tijd volop kans van het mooie weer te genieten, maar een ramp met al die regen van de laatste tijd.
Mijn excuses,
Gerben.
Met zo'n eenvoudig dak weet je dan dat er iets blokkeert en helpen deze foto's toch
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
Zal proberen het sluitingsmechaniek goed te fotograferen
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
"E.S.G. Zee" schreef:
Hoi Gerben, maar die plaatjes van het Hollandia dak zijn wel heel leerzaam.
Met zo'n eenvoudig dak weet je dan dat er iets blokkeert en helpen deze foto's toch
Sorry Ed, maar je bent me even kwijt, welke plaatjes?.